zondag 1 oktober 2017

Verwerkingsopdracht ‘Afblijven’ door Claudia Geurtsen

Boek: Afblijven
Schrijver: Carry Slee
Eerste druk: 1998

Film: Afblijven
Regisseur: Maria Peters
Verschijningsdatum: 2006

Verwerkingsopdracht: 39. Verfilmd boek met de film vergelijken.


Het boek
Het boek is geschreven voor de onderbouw van de middelbare school. Het betreft een C-boek. Het boek Afblijven is een makkelijk te lezen boek. Het verhaal vond ik persoonlijk te langdradig en te weinig diepgang hebben. Voor mijn gevoel bleef het verhaal te veel aan de oppervlakte doordat er erg veel aandacht is besteed aan onderlinge vriendschappen en verhoudingen en te weinig aan de drugsproblematiek.

De film
De film is geschikt voor de doelgroep 6+. Een echte familiefilm. Zelf zou ik de film vanwege de thematiek aanraden vanaf ongeveer twaalf jaar. Ik vind het een vlotte film waarin het thema heel duidelijk naar voren komt. Het geeft de boodschap dat jongeren van de drugs af moeten blijven goed weer zonder dat het belerend overkomt. Er is sprake van humor en veel ruimte voor dans en muziek.

De verwerkingsopdracht
Ik vind de verwerkingsopdracht zeker bruikbaar voor in het onderwijs. Leerlingen worden gedwongen om zowel het boek te lezen, als de film te kijken. Het doel van de opdracht is vooral om leerlingen na te laten denken over hun mening en deze ook te beargumenteren. De gezochte recensies zorgen ervoor dat leerlingen in eerste instantie hun mening kunnen vergelijken met die van een ander. Wat het voor hen denk ik makkelijker maakt om uiteindelijk hun mening te geven over de vraag of zij het boek of de film beter vonden. Omdat het een vrij grote opdracht is zou ik het wel in tweetallen laten maken of de opdracht iets inperken. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten