Recensie: Mzzl Meiden

Auteur: Marion van de Coolwijk
Jaar van uitgave: 2005
Titel: Mzzl Meiden
Plaats van uitgave: Baarn
Uitgeverij: De Fontein

Samenvatting:
Mzzl meiden gaat over 3 meiden die alle drie een afzonderlijk leven leiden. Vlak voor hun zestiende verjaardag krijgen ze alle drie een brief: of ze op hun zestiende verjaardag naar de notaris willen komen. De drie meiden lijken op het oog erg verschillend van elkaar, echter hebben ze alle drie één ding gemeen: hun (overleden) moeder en hun onbekende vader.
De meiden komen er achter dat ze niet zomaar zussen zijn: ze zijn een drieling! Eerst willen ze niks met elkaar te maken hebben, maar wanneer de schok gezakt is gaan ze samen op zoek naar hun echte vader..

Persoonlijk waardeoordeel:
Mzzl meiden is het eerste deel van een 10-delige serie. Persoonlijk vind ik het een geweldige serie. Het eerste boek is een mooie intro op de rest van de serie. Het eerste deel introduceert de drieling op een manier waar je je als 12+ jarig meisje goed in kan verplaatsen. Marion beschrijft het verschillende leven van de drie zussen heel duidelijk en beeldend. 'Haar vader moest met zijn privé-jet voor zaken naar de Franse hoofdstad en mam en zij mochten mee om te shoppen. Joan had genoten.' (Coolwijk, 2005, p. 10).
Of het realistisch is valt over te discussiëren. Zelf vind ik het op sommige vlakken realistisch, maar grotendeels niet. De levens van de drie zussen zijn allemaal realistisch, maar dat je op je zestiende verjaardag je twee andere zussen ontmoet, je een drieling blijkt te zijn en dat je vader een grote ster is die op tournee is, lijkt mij zeer onwaarschijnlijk.

Doelgroep:
De doelgroep is voor meiden van 12 jaar en ouder. Het boek sluit goed aan bij deze doelgroep. Het is een verhaal over een drieling waar jonge meisjes over fantaseren en waardoor het extra leuk is om erover te lezen en je erin te verplaatsen.

Slot:
Ik raad het boek sterk aan (en de rest van de serie). Het is echt een meidenboek voor de leeftijd van 12+. Het is wel belangrijk om rekening te houden met het feit dat het verhaal van de drieling niet realistisch is.

Bron:
Coolwijk, M. van de. (2005). Mzzl Meiden. Baarn: De Fontein.