donderdag 26 oktober 2017

Verwerkingsopdracht 36 'Hoe overleef ik met/zonder vrienden'

Titel boek: Hoe overleef ik met/zonder vrienden?
Auteur: Francine Oomen
Jaar van eerste uitgave: 2007
Plaats van uitgave: Amsterdam
Uitgeverij: Querido Kinderboek
Verwerkingsopdracht: 36 Prikbord: Padlet

Doelgroep
De doelgroep van het boek 'Hoe overleef ik met/zonder vrienden' is voor kinderen van 12+. De serie van 'Hoe overleef ik' gaat over veel problemen die kinderen tegenkomen wanneer ze in de puberteit komen. Daarom sluit het boek goed aan bij de doelgroep.

Beoordeling boek
Het boek is vanuit de hoofdpersoon Rosa beschreven. Je wordt meegenomen in de gedachtes en gebeurtenissen die Rosa meemaakt in haar leven. Er is veel gebruik gemaakt van e-mails tussen Rosa en haar vrienden en van MSN gesprekken.
Het boek sluit goed aan bij de doelgroep. De doelgroep is 12+ en dat zijn kinderen die in de puberteit beginnen te komen. Het verhaal van Rosa gaat over gebeurtenissen die je op deze leeftijden gaat meemaken. In het boek zijn ook een paar survivaltips beschreven over hoe je je vrienden/moeder moet overleven.
Ik vind het leuk dat de hele serie vanuit Rosa wordt beschreven. Zo heb je het gevoel dat je Rosa en de personen in haar leven leert kennen. Het is een realistisch verhaal, waardoor je je als tiener goed kan inleven in het verhaal van Rosa. Het enige minpuntje van het boek vind ik de e-mails en MSN gesprekken. Deze zijn in straattaal en afkortingen weergegeven, waardoor ik het soms moeilijk vond om te begrijpen wat er stond.

Beoordeling verwerkingsopdracht
De verwerkingsopdracht is een leuke manier om het boek te introduceren aan personen die het boek nog niet hebben gelezen. Door het vele gebruik van plaatjes op de Padlet wordt het leuker om naar de Padlet te kijken. Ook vind ik het een pluspunt dat er hyperlinks gebruikt moeten worden. Zo moeten de leerlingen ook op zoek naar goede informatie over het boek waarvan ze de hyperlink willen gebruiken.
Wel zou ik een aantal eisen stellen aan de hoeveelheid woorden die bij de afbeeldingen moeten staan. De hoeveelheid tekst die bij een afbeelding gezet kan worden, kan namelijk beperkt zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten