woensdag 25 oktober 2017


Verwerkingsopdracht behorend bij het boek Fout, door Ilse van Gasteren

Zakelijke gegevens boek
Titel: Fout
Schrijver: Mel Wallis de Vries
Eerste druk: 2008
Doelgroep boek: 15-18 jaar (D-boek)
Verwerkingsopdracht:  34 Socrative

Beoordeling boek, met toelichting
Fout is een boek dat je, als je er even voor gaat zitten, in een uurtje uitleest. Dat komt niet alleen door het dunne formaat (Fout telt slechts 77 pagina’s), maar ook omdat je vanaf de allereerste pagina in het verhaal zit en wilt weten hoe het afloopt. De schrijfster maakt gebruik van flashbacks om deze gebeurtenissen te beschrijven en doordat er steeds weer een klein stukje van de sluier wordt opgelicht blijf je als lezer aan het boek gekluisterd. Steeds wanneer je denkt te weten hoe het zit, blijkt dat je toch weer op het verkeerde been bent gezet en dit houdt het spannend tot het einde. De uiteindelijke dader en ook het ware gezicht van een aantal andere personages komt als een verrassing.
Het verhaal speelt zich af in een vrij kort tijdsbestek (feitelijk één dag en een nacht, maar met de flashbacks erbij enkele weken) en is makkelijk te volgen. Het enige dat voor mijn gevoel niet helemaal klopte, was dat de ouders van Sophia - die natuurlijk ongerust zijn omdat hun dochter de hele nacht niet thuis komt - haar niet eenmaal proberen te bellen, terwijl we er wel achter komen dat Sophia haar mobieltje gewoon bij zich heeft en deze ook aan heeft staan. Dat vond ik niet realistisch. Verder is het goed en vlot geschreven en het zal de doelgroep (jeugd en jongeren) zeker aanspreken.
Fout is minder heftig of bloedstollend dan een thriller voor een volwassen publiek, maar als jeugdthriller is dit boekje zeker 4 sterren waard en een plezier om gelezen te hebben.

Beoordeling verwerkingsopdracht, met toelichting en aandacht voor de bruikbaarheid in het onderwijs
Ik vind dat deze opdracht goed passen bij de praktijk. Leerlingen zeggen vaak dat ze een boek gelezen hebben, maar vaak doen ze dit niet. Bij veel opdrachten kun je er niet achter komen of ze dit daadwerkelijk hebben gelezen, anders zou je zelf ook heel veel boeken moeten lezen. Als docent is deze opdracht gemakkelijk te organiseren en je kunt als docent vragen stellen die je alleen juist kan beantwoorden als je het boek echt hebt gelezen.  

Link naar de Socrative: https://b.socrative.com/teacher/#edit-quiz/30905193



Geen opmerkingen:

Een reactie posten