woensdag 25 oktober 2017

Reactie op de recensie ‘Je bent er geweest’ van Merel Nijenhuis door Ilse van Gasteren.
In de recensie ‘Je bent er geweest’ (2015) geschreven door Merel Nijenhuis schrijft zij dit gedichtenbundel een dunne bundel is met korte, complexe poëzie. Ik ben het zeker met haar eens, omdat het onderwerp van het gedichtenbundel als heftig kan worden beoordeeld.

Merel schrijft daarnaast ook in haar recensie dat de gedichtenbundel goed bruikbaar is om de situatie in het Midden-Oosten bespreekbaar te maken in de klas. Ik sluit mij hier volledig bij aan. Juist omdat de gedichten kort zijn en waarin kinderen een hoofdrol spelen. Ook staan er mooie illustraties in het gedichtenbundel, waardoor de leerlingen een beeld krijgen bij de betekenis van het gedicht. Ik vind het gedicht ‘Toekomst’ erg bruikbaar in de les. Dit gedicht vergelijkt de situatie die er daar is, met de situatie waar onze kinderen in zitten. Het laat heel goed zien dat de kinderen hier het nog niet zo slecht hebben. ‘’ Je zit op school, doet vreselijk je best en het gaat goed, je hebt succes, ontwikkel jezelf, je leert voor je land, je leert voor woestijn, voor steen en voor zand, je zit op school, jouw leven lacht, je hoopt op straks, jouw toekomst wacht, achter de muur, waar moet je heen, je hoopt op een baan, maar hier is er niet één.’ (De Bruin, 2015, p. 16).

Zoals ik al hierboven hebt benoemd, wordt er door De Bruin (2015) in de gedichtenbundel gebruik gemaakt van illustraties. Dit werd door Merel niet in haar reactie benoemd. Echter denk ik dat het gebruik maken van illustraties voor kinderen juist van belang is om een beeld of gevoel bij een bepaald gedicht te krijgen. In het gedicht ‘Joesoef en Mirjam’ wordt gebruik gemaakt van zo’n illustratie: ‘Joesoef houdt van Mirjam, schande, schande, schande, dwars door dikke muren, tussen betonnen wanden, Joesoef houdt van Mirjam, schande, schande, schande, dwars door dwaze muren, kussen liefdesbanden, Joesoef houdt van Mirjam en zij houdt ook van hem, dwars door alle schande, volgen zij hun stem, Joesoef houdt van Mirjam, schande, schande, schande, zij breken alle muren af en laten liefde branden.’ (De Bruin, 2015, p. 5). Bij dit gedicht is er een illustratie van een jongen en een meisje getekend, die beide aan één kant van een dikke, betonnen muur staan. Onder die muur is een groot rood hart getekend. Dit plaatje ondersteund het gedicht dus super goed.

Merel Nijenhuis geeft aan dat de doelgroep van 12 tot 16 jaar is. Echter, vindt zij dat de gedichtenbundel niet past bij deze doelgroep. Ze vindt het te zwaar voor deze groep. Ik denk juist dat een gedichtenbundel als dit goed bruikbaar is in de lessen. Niet alleen bij Nederlands, maar ook bij andere vakken.

Van Coillie (2007) geeft aan dat gedichten verschillende functies hebben. Zoals al eerder beschreven kan dit gedichtenbundel gebruikt worden bij bepaalde thema’s. Dit zet leerlingen aan het nadenken over normen en waarden, maar ook over hun eigen identiteit. Zingevende en emotivistische functies sluiten goed aan bij dit gedichtenbundel.

Bibliografie
Bruin, A. d. (2015). Je bent er geweest. Proost, België: Levendig Uitgever.
Van Coillie, J. (2007). Leesbeesten en boekenfeesten. Leidschendam: Bibilion.