Instructie





In dit gezamenlijke fictieblog kun je recensies en reflecties op verwerkingsopdrachten plaatsen bij jeugdboeken.



Een stukje techniek:
Allereerst heb je een Google-account nodig om deel te kunnen nemen aan deze blog. Wanneer je reageert op de uitnodiging, krijg je de mogelijkheid om dit aan te maken. Met je nieuwe Google-account kun je inloggen op de blog en bijdragen plaatsen.

Op de welkompagina vind je vier tabs: homepage, instructie, werk in uitvoering, tips.  Wanneer je de tab 'homepage' aanklikt, kom je op een pagina waar je berichten kunt 'posten'. Hier kun je dus je recensie (met eventuele plaatjes) kwijt, maar ook je reactie op een recensie en de reflectie op de verwerkingsopdracht. Dit kun je het beste doen, door in het scherm van Blogger te werken (dus niet knippen en plakken vanuit Word). Knippen en plakken gaat vaak wel, maar je loopt het risico opmaak te verliezen. Met de knoppen bovenaan het (Blogger)scherm kun je de tekst naar jouw smaak opmaken.


Een label toevoegen.
In het menu rechts op het scherm klink je op 'Labels' om een term in te voeren, waarmee je bijdrage later eenvoudig gevonden kan worden. Bij alle bijdragen die je plaatst voeg je een label toe met je voor- en achternaam. Bij de reactie op een recensie voeg je ook een label toe 'reactie' en bij de reflectie op een verwerkingsopdracht voeg je een label toe 'verwerkingsopdracht'.

Opslaan van je bijdrage
Wanneer je even wilt stoppen met werken, klik je op 'opslaan'. Nadat je later je tekst hebt afgemaakt, klik je pas op 'publiceren'. Zorg ervoor dat je je tekst ook nog op een andere manier bewaart. Er gaat weleens iets mis met een blog....
Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat je 'post' goed is terug te vinden. Dat doe je door een duidelijke titel en door een 'label' aan je bijdrage te hangen.

De recensie:
naam: Recensie van 'Het boek van alle dingen', van Guus Kuijer, door ...........(je naam)
Label: je voor- en achternaam

Reactie op de recensie van een ander:
naam: Reactie op recensie 'gedichten van de broer van Roos', van ....... (auteur), door ........ (je naam)
Labels: reactie, je naam
 
Reflectie op verwerkingsopdrachten:
naam Reflectie op verwerkingsopdracht 32 (Pecha Kucha), door ...............(je naam)
Labels: verwerkingsopdracht, je naam
 
Plaatje toevoegen
Als je een plaatje wilt toevoegen, plaats je de cursor op de plek waar het plaatje moet komen en klik je op het icoontje 'afbeelding toevoegen' (in de werkbalk boven het tekstvak). Je komt dan in een scherm waarin je op verschillende manieren een plaatje kunt zoeken. Zelf bewaar ik altijd een plaatje vooraf in 'mijn afbeeldingen'op de computer. Dat kan natuurlijk ook op een geheugenstick, dropbox of iets anders. Vervolgens zoek ik in het zoekscherm van Blogger het bestand van mijn plaatje. Dubbelklikken en klaar.

 
Finetuning! Het is verstandig om je tekst ergens halverwege af te breken met een knopje 'meer lezen'. Dit doe je door de cursor op de plek in de tekst te plaatsen waar je wilt afbreken. Vervolgens klik je op het icoontje 'jump break invoegen' (een doorgescheurde pagina) en de scheiding wordt ingevoegd.
De andere icoontjes kun je gebruiken om je tekst nog een beetje te 'finetunen', als je dat nodig vindt.
Tenslotte kun je nog klikken op 'voorbeeld'. Je krijgt dan een (jawel!) voorbeeld te zien van je publicatie. Als je daarmee akkoord bent, klik je op 'publiceren'.
De pagina 'werk in uitvoering' is bedoeld om te melden aan de groepsgenoten dat je bezig bent met een boek. Anderen kunnen dat boek dan vermijden. We willen tenslotte een zo divers mogelijke blog!
 

Als beheerder kan ik achteraf ook nog dingen veranderen of toevoegen aan jouw blog, dus als het helemaal niet lukt....

 

De fictieblog (toetsopdracht)

 
Deze toetsopdracht bestaat uit twee onderdelen:
A.: Je plaatst bij 3 jeugdboeken en 1 jeugdpoëziebundel een recensie of een reactie op de blog.
B: Je maakt bij 3 (andere) jeugdboeken en 1 verfilming van een jeugdboek een verwerkingsopdracht. De uitgewerkte opdrachten worden tijdens les 7 besproken. De reflectie op deze verwerkingsopdrachten plaats je op de blog.
 
·       De gekozen boeken voldoen aan de eisen zoals die gesteld zijn op blz.11 van de studiewijzer
·       Inleveren: week 7, periode 1
·       Beoordeling: voldaan / niet voldaan
 

A: Recenseren van jeugdboeken

 
Omdat het interessant is te weten hoe anderen over een door jou gelezen boek denken, kun je je ervaringen uitwisselen. Zo kom je vaak tot verdieping van je eigen inzichten. Ervaringen uitwisselen en elkaar stimuleren om boeken te lezen kan ook digitaal. Hiervoor is de fictieblog geopend. Iedereen in de klas kan de blog lezen en iedereen kan erin schrijven; een gezamenlijk leeslogboek dus.


 
Hoe werkt het?
Van elke student wordt verwacht dat h/zij 3 jeugdboeken en 1 jeugdpoëziebundel leest. Over 2 gelezen boeken schrijf je een recensie, die geplaatst wordt op de blog. Je bent dan de eerste die over dat boek schrijft. Daarnaast schrijf je bij 2 boeken die door anderen zijn ingebracht een reactie op hun recensie.
 
N.B.: In de les zal de docent de blog laten zien en aangeven hoe je teksten erop moet zetten.
 
Deadlines voor aan te leveren teksten per student voor de blog: Week 3: recensie 1
Week 5: recensie 2
Week 8: 2 recensies en 2 reacties
 
 
Eisen recensie:
-  gegevens boek (volgens APA-norm: auteur, jaar van uitgave, titel. Plaats van uitgave: uitgeverij);
-  korte(!) samenvatting van het boek: maximaal 8 regels;
-  persoonlijk waardeoordeel over het boek (ongeveer 1 A4’tje); je gebruikt ten minste drie argumenten per recensie uit de reader Poëzieanalyse en Didactiek1 (OO).
Zie verder onderaan deze pagina op welke punten je zoal kunt ingaan bij het schrijven van je mening;
-  je neemt één of meerdere citaten (met vermelding paginanummer) op uit het werk om je mening toe te lichten (die jou aanspreken / aan het denken zetten / …);
-  je schenkt aandacht aan de geschiktheid voor de beoogde lezer (op grond van de theorie over leesfasen uit ‘Leesbeesten en boekenbeesten’ van Van Coillie, met argumentatie).
 
Eisen reactie op een ander:
-  geef duidelijk aan op welke passage je reageert door aan te geven op wie je reageert en door de betreffende passage kort samen te vatten alvorens je je reactie noteert.
-  je moet beargumenteren waarom je het wel/niet eens bent met de vorige schrijver en je maakt daarbij gebruik van ten minste twee verschillende argumenten per reactie (zie document: ‘Literair waardeoordeel’ van Mooij (1979) op Onderwijs Online)
-  je neemt één of meerdere citaten (met vermelding paginanummer) op uit het werk om je mening toe te lichten;
-  je schenkt aandacht aan de geschiktheid voor de beoogde lezer (op grond van de theorie over leesfasen uit ‘Leesbeesten en boekenbeesten’ van Van Coillie, met argumentatie).
-  Je betrekt de theorie uit de colleges bij je mening/argumentatie: literatuur/lectuur (en waarom dan)?, functie boek (hoe komt die tot uiting)?, genre boek (licht toe), niveau boek (volgens Lezen voor de lijst / de uitgever en volgens jou (met duidelijke argumentatie)?
-  Een reactie waarin je eigen visie is verwerkt, is ongeveer een half A4’tje lang.
-  je neemt één of meerdere citaten (met vermelding paginanummer) op uit het werk om je mening toe te lichten;
-  een reactie met daarin je eigen visie verwerkt, is ongeveer een ½ A4’tje lang.
 
Het is niet de bedoeling dat twee mensen steeds op elkaars uitspraken reageren
t.a.v.    één boek (het gaat er dan ook niet om gelijk te krijgen, het gaat er wel om elkaars visies te leren kennen). Op een recensie kunnen wel meerdere reacties komen, maar dan geschreven door meerdere lezers. Zelf geef je dus één reactie per recensie.
 

Eisen verwerkingsopdrachten



Je maakt bij 3 jeugdboeken en een verfilming van een jeugdboek vier verschillende verwerkingsopdrachten (zie OO).
 
Kies minimaal één keer voor één van de onderstaande opdrachten:
Ø  32 Pecha Kucha
Ø  33 Promotiefilmpje
Ø  34 Socrative
Ø  35 Pinterest
Ø  36 Padlet
Ø  37 Mindmap (nog toevoegen)
 
Voor de andere boeken ben je vrij in je keuze.
 
Na het lezen van elk boek (of het bekijken van de film) en het uitwerken van de gekozen verwerkingsopdracht noteer je de onderstaande informatie:
  • Boek: titel, schrijver, eerste druk
  • Film: titel, regisseur, verschijningsdatum, titel van het boek dat verfilmd is en de auteur. Verwerkingsopdracht: naam en nummer

Verder ga je per boek/film in op de onderstaande thema’s:

 

  • Doelgroep boek en film
  • Beoordeling boek en film, met toelichting
  • beoordeling verwerkingsopdracht, met toelichting en aandacht voor de bruikbaarheid in het (jouw) onderwijs.
Per verwerkingsopdracht gebruik je maximaal 120 woorden

 
 


De bovenstaande informatie en de uitgewerkte verwerkingsopdrachten neem je mee naar bijeenkomst 7. Tijdens deze les worden in groepjes van 4 studenten de resultaten gepresenteerd.

Op de blog plaats je je beoordeling, de verwerkingsopdrachten hoef je hier niet te plaatsen.


 Beoordeling leertaak jeugdliteratuur
Om in aanmerking te komen voor de beoordeling van de fictieblog, dien je voldaan te hebben aan de volgende ontvankelijkheidscriteria:

Ø  Je hebt in totaal bij drie jeugdboeken die voldoen aan de eisen van de boekenlijst (zie blz. 11) en één jeugdpoëziebundel een recensie of reactie op de blog geplaatst.

Ø  Je hebt drie jeugdboeken gelezen en een verfilming van een jeugdboek bekeken die voldoen aan de eisen van de boekenlijst (zie blz. 11). Bij deze drie boeken en de film heb je vier verschillende verwerkingsopdrachten gemaakt. Je hebt minimaal 1x gekozen voor opdracht: 32, 33, 34, 35, 36 of 37. Tevens heb je de boeken en de film beoordeeld aan de hand van de gegeven criteria.   

De fictieblog wordt op grond van onderstaande criteria beoordeeld:



Inhoud recensie

1.  De samenvatting van het boek bestaat uit maximaal 8 regels.

2. De student ondersteunt haar/zijn mening door een heldere, volledige argumentatie (minimaal drie soorten argumenten volgens Mooij))

3. De student ondersteunt zijn/haar argumentatie met passende voorbeelden uit het boek

4. De student geeft aan voor welke doelgroep het boek geschikt is en beargumenteert deze keuze vanuit de theorie.

5. De student verwijst op correcte wijze naar paginanummers, titel, auteursnaam, etc.

Inhoud reactie


 



1. De student geeft eerst aan op wie hij reageert en waarop voordat hij reageert.

2. De reactie is inhoudelijk en wordt onderbouwd met minimaal twee soorten argumenten en met voorbeelden uit het boek.

3. De student ondersteunt zijn/haar argumentatie met passende voorbeelden uit

    het boek

4. De student besteedt aandacht aan de geschiktheid van het boek voor de

      gekozen doelgroep.

5. De student betrekt bij zijn mijn/argumentatie theorie uit de colleges m.b.t. literatuur/lectuur, functie van het boek, genre van het boek, niveau van het boek (volgens de uitgever, Lezen voor de lijst en volgens de student)

6. De student verwijst op correcte wijze naar paginanummers, titel, auteursnaam, etc.

Schrijfstijl

1. De student maakt niet meer dan zes taalfouten in zijn/haar blog

2. De student hanteert een schrijfstijl passend bij het genre en in voldoende mate publieks- en doelgericht.

Verwerkingsopdrachten

  1.De student heeft gereflecteerd op de gemaakte verwerkingsopdrachten.

 

2.De student motiveert zijn keuze voor de gekozen verwerkingsopdrachten.

 

3. De student besteedt aandacht aan de toepasbaarheid voor de doelgroep van het gekozen boek en de gekozen verwerkingsopdracht.

 

 

 

Alle items moeten gewaardeerd zijn met een Voldaan (V) om de leertaak af te ronden.


 

 

Eisen boekenlijst


In totaal 7 boeken: 7 jeugdboeken inclusief 1 jeugdpoëziebundel

 

Bij de keuze van je 7 boeken moet je je houden aan de volgende eisen:

 

Ø  Minimaal 7 boeken verschenen na 2005.

Ø  De boeken zijn geschikt voor 12+ (de C-boeken en de D-boeken)

Ø  1 jeugdpoëziebundel

Ø  Minimaal 2 en maximaal 3 boeken voor adolescenten.

Ø  Vertaalde werken zijn toegestaan

Ø  7 verschillende auteurs.


 

Eén verfilming van een jeugdboek (12+). Dit mag een verfilming zijn van een van de gelezen boeken.
 
 

Vindplaatsen jeugdboeken
Websites:
 
Ø  Lezenvoordelijst.nl 12-15 jaar
 
Ø  Boekenzoeker



12-15 jaar, 15-18 jaar www.boekenzoeker.org

 

Ø  De jonge jury www.jongejury.nl

 

Ø  Een boekje open www.eenboekjeopen.nl

 

Ø  De leesfabriek http://www.deleesfabriek.nl/

 


 

Tijdschriften:

 

Ø  Leven Talen Magazine https://levendetalen.nl/

 

Ø  Lezen


 


Vindplaats verfilmingen jeugdboeken

 
Ø  Leesplein www.leesplein.nl

 
Bij twijfel: raadpleeg je docent.









































 

 
 
 
 
 

 




 



 





 



 





 



 



































 



 
 
 




 


















































1Naar: J.J.A. Mooij, ‘De motivering van literaire waardeoordelen.’ In: J.J.A. Mooij, Tekst en lezer. Opstellen over algemene problemen van de literatuurstudie. Athenaeum - Polak & Van Gennep, Amsterdam 1979, p. 253-278.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten