woensdag 25 oktober 2017

Reactie op de recensie ‘Je bent er geweest’ van Merel Nijenhuis door Tom Hanekamp.

Merel schrijft in haar recensie ‘Je bent er geweest’ (2015) dat het een dun gedichtenbundeltje is met korte gedichten. Echter behandelt het complexe poëzie. Met dit punt ben ik het zeker eens. In het gedichtenbundel wordt een onderwerp behandeld wat erg aangrijpend is.
Ook geeft Merel Nijenhuis aan dat je dit gedichtenbundel goed kan gebruiken om de problematiek in het Midden-Oosten bespreekbaar te maken. Een gedicht waar dat goed mee kan, is het gedicht ‘Spelen’. “Kinderen spelen en rennen rond, in die knotsgekke stad, op heilige grond, kinderen spelen om kind te zijn, zij zoeken het leven, vol eeuwige gein, kinderen spelen op iedere grens, kinderen spelen, zij blijven mens, kinderen spelen op zoek naar zichzelf, je bent nog geen man, je bent pas elf, kinderen spelen achter de muur, tekenen vogels met zelfbestuur, kinderen spelen hun eigen droom, vergeten voor reven hun checkpointsyndroom.” (Bruin, 2015, p. 5). Dit gedicht beschrijft een bekend probleem zonder precies te noemen waar het zich afspeelt.
Iets dat niet wordt genoemd door Merel Nijenhuis is dat er prachtige illustraties zijn toegevoegd aan het boek. Deze illustraties geven toch een extra dimensie aan de gedichten. Persoonlijk vind ik dit erg fijn. Het volgende gedicht Krom heeft zo’n mooie illustratie: ‘Wat recht is, maken we krom, de muur loopt daarom achterom, dwars door jouw tuin, dwars door jouw thuis, dwars door jouw land, door jouw verstand, dwars door jouw grond, dwars door het goddelijk verbond, wat ooit aan Abraham is gezegd, wie maakt dat nu weer recht? (Bruin, 2015, p. 20). Bij dit gedicht is een illustratie toegevoegd van een doolhof waar een tank dwars overheen rijdt. De muren van het doolhof stellen de kronkels in het hart voor. De tank waarschijnlijk degene die alles wat krom is weer recht denkt te kunnen maken.
Merel Nijenhuis geeft aan dat de doelgroep van 12 tot 16 jaar is. Zij denkt wel dat de materie wat zwaar is voor de doelgroep. Ik denk juist dat een gedichtenbundel als dit goed bruikbaar is in de lessen. Niet alleen bij Nederlands, maar ook bij andere vakken. De doelgroep kan volgens mij ook wel verder worden uitgebreid naar volwassenen. Vooral bij dit onderwerp kunnen bepaalde gedichten je aan het denken zetten over normen en waarden (Van Coillie, 2007, p. 323).
Bepaalde gedichten kunnen op meerdere manieren worden geïnterpreteerd. Hierdoor zou je kunnen zeggen dat het om literatuur gaat. Sommige gedichten zijn wat saai geschreven, maar er zitten zeker gedichten tussen met structuur. Een gedicht dat je laat dat nadenken is bijvoorbeeld: ‘Een ander soort. Zij zijn een ander soort, zij worden niet gehoord, hun olijfbomen gekapt, hun land ingepikt, hun rechten vertrapt, steeds verder verstrikt, zij zijn een ander soort, zij worden niet gehoord, er moet een muur omheen, zij moeten door een poort, fouilleren één voor één, en langzaam overboord, zij zijn een anders soort, zij worden niet gehoord, zij komen niet van ver, zij zijn hier niet te gas, zij wonen hier van oudsher, machteloos verrast.’ (Bruin, 2015, p. 30).
Van Coillie (2007) geeft aan dat gedichten verschillende functies hebben. Zoals al eerder beschreven kan dit gedichtenbundel gebruikt worden bij bepaalde thema’s. Dit zet leerlingen aan het nadenken over normen en waarden, maar ook over hun eigen identiteit. Zingevende en emotivistische functies sluiten goed aan bij dit gedichtenbundel.

Bibliografie

Bruin, A. d. (2015). Je bent er geweest. Proost, België: Levendig Uitgever.
Van Coillie, J. (2007). Leesbeesten en boekenfeesten. Leidschendam: Bibilion.