maandag 2 oktober 2017



Verwerkingsopdracht 4: Round & flat character          


 


Titel: Virus
Schrijfster: Mirjam Mous
Uitgever: Van Holkema & Warendorf
Eerste druk: 2015
 
 
Doelgroep boek
Ik vind dat het boek past bij de leesfase 12+, zoals door Van Coillie (2007) beschreven. Van Coillie zegt over deze leesfase dat avonturenverhalen met veel actie vooral bij jongens nog erg in trek zijn en dat de tiener de spanning ook zoekt in verhalen met mysterie. Boeken over problemen worden in deze leesfase al meer gewaardeerd dan door jongere kinderen.  Deze punten zijn allemaal terug te vinden in dit boek. Het is een boek vol avontuur, spanning en mysterie. Het probleem van Kris, het syndroom van Gilles de la Tourette, wordt uitgelicht, maar niet expliciet. Lezers ervaren de problemen waar Kris tegenaan loopt, maar wel op een luchtige en soms humoristische wijze. Het boek is spannend en vlot geschreven, het heeft een groot lettertype en korte hoofdstukken. Het gaat over jongeren. Kortom een goed leesbaar boek, zeker voor jongeren vanaf een jaar of dertien.
 
Beoordeling boek
In het boeken zijn Kris en Hopper de belangrijkste personen. Dit zorgt ervoor dat het verhaal goed te volgen is. De spanning wordt langzaam opgebouwd en halverwege het verhaal wordt het echt spannend. De karakters van de hoofdpersonen en de achtergrond hadden wat meer uitgediept kunnen worden. Af en toe werd er wat informatie gegeven, maar dat had wel meer gemogen. Kris lijdt aan Gilles de la Tourette en in de loop van het verhaal kom je, door de gedachten van Kris, erachter dat zijn moeder overleden is.  De relatie tussen de neven Kris en Hopper wordt niet echt uitgediept. Maar, ik denk dat dit allemaal niet bezwaarlijk is voor de doelgroep van het boek. Je merkt dat de schrijfster vooral de nadruk heeft gelegd op het schrijven van een spannend verhaal. Het boek leest vlot. Dit komt mede door het grotere lettertype, het taalgebruik en korte hoofdstukken wat jongeren aanspreekt. Hoewel je weet dat het verhaal fictie is, is het realistisch geschreven.


Beoordeling verwerkingsopdracht 4: round & flat character.
Bruikbaarheid in het onderwijs.
Ik heb voor deze verwerkingsopdracht gekozen, omdat tijdens het lezen van de opdracht het voor mij niet duidelijk was wat er met round en flat characters werd bedoeld. Nadat ik dit had opgezocht, leek het mij een leuke opdracht om uit te proberen.
Ik heb mij dus eerst verdiept in wat er met deze begrippen wordt bedoeld.

Het uitwerken van deze opdracht was redelijk goed te doen. Ik raad aan om tijdens het lezen al aantekeningen te maken. Achteraf beschrijvingen van gemoedstoestanden opzoeken is tijdrovend. Het lezen en aantekeningen maken is mijns inziens niet echt ontspannend en zal de leesmotivatie niet bevorderen. Dit maakt dat je je bewust moet zijn van de leerlingen die je in de klas hebt en de opdracht aanpast aan het niveau van de leerling.
Voor de leerlingen in mijn klassen (tweedejaars vmbo basis en kader en lwoo) is de opdracht, zoals die nu is gegeven, geen geschikte opdracht. Ik zal de opdracht dan meer gestuurd moeten maken en eerst moeten oefenen met korte verhalen. Is de opdracht bruikbaar in het onderwijs? Ja, mits afgestemd op het niveau van de leerling. Ik verwacht echter niet dat leerlingen het een erg leuke opdracht zullen vinden. Ze moeten teveel ‘puzzelen’ in het boek.
  
Bronnenlijst
-Coillie, J. van. (2007). Leesbeesten en boekenfeesten; Hoe werken (met) kinder en jeugdboeken? Leidschendam: Uitgeverij Biblion.
-Mous, M. (2015). Virus. Houten: Van Holkema & Warendorf.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten