woensdag 25 oktober 2017

Reactie op de recensie ‘De jongen in de gestreepte pyjama’ van Sander Nijland door Ilse van Gasteren.

In de recensie ‘De jongen in de gestreepte pyjama’ (20)06 geschreven door Sander Nijland beschrijft Sander dat er in het verhaal op meerdere manieren de kwestie tussen goed en fout terugkeren. De hoofdpersoon in het boek weegt de normen en waarden af en is met zichzelf in conclaaf. Ik ben het met Sander eens dat dit typerend is voor het boek. Ook ben ik het met hem eens dat het boek de lezer tot nadenken zet.

Sander beschrijft eveneens in zijn recensie dat de schrijver van het boek spanning creëert. Ook dit ben ik met hem eens. Als lezer wil je graag doorlezen en weten wat er gaat gebeuren. Ook het stukje dat de hoofdpersoon en zijn vriendje aan het overleggen zijn of één van de twee onder het hek zou doorkruipen, vond ik het meest spannende (Boyne, 2006, p.133).

In de recensie is terug te lezen dat Sander van mening is dat het boek mooi is geschreven en dat het veel thema’s aansnijdt. Ik ben het hier mee eens. Ook beschrijft Sander dat de onschuld van Bruno op een mooie manier in is beeld gebracht. Ik ben het hiermee eens. Echter plaatst Sander hier de kanttekening bij dat hij vindt dat Bruno iets te naïef is beschreven. Hier ben ik het niet mee eens. Met de kennis die wij nu hebben van de geschiedenis, zal een kind dit minder snel overkomen. Echter was er toen onder de bevolking, en al helemaal bij kinderen, geen weet bij het feit dat er mensen in een concentratiekamp worden omgebracht.

‘De jongen in de gestreepte pyjama’ is geschreven voor adolescenten van 15-18 jaar. Dit boek past zeker bij deze leeftijdscategorie gezien het aangrijpende onderwerp. Het boek confronteert de lezers met de grenzen van het menselijk bestaan, vraagt een zekere leeservaring aangezien het boek een complexe structuur heeft met meerdere niveaus en standpunten. Ook moet de lezer zelf lege plekken invullen en het boek heeft een open einde, dus moet dit zelf invullen (Van Collie, 2007).

Bibliografie
Boyne, J. (2006). De jongen in de gestreepte pyjama. Amsterdam: Arena.
Van Coillie, J. (2007). Leesbeesten en boekenfeesten. Leidschendam: Bibilion.