Verwerkingsopdrachten Lidy Toelen
Titel: Vuurbom
Schrijver: Harm
de Jonge
Uitgever: Van
Goor, Gouda
Jaar van uitgave: 2011
Verwerkingsopdracht: Reclamefolder
Doelgroep:
Het boek is geschreven voor kinderen tussen de 10 en 16
jaar oud. Vriendschappen zijn en worden rond deze leeftijd steeds belangrijker.
Kinderen moeten uitvinden wat een vriendschap is en hoe sterk deze vriendschap
is, wat heb je allemaal voor elkaar over? Dit maakt het boek zeker geschikt
voor deze doelgroep.
Beoordeling boek:
Ik vond het boek gemakkelijk te lezen en ik heb het boek
ook vrij snel uit kunnen lezen. De schrijver heeft het door gebruik van
flashbacks het lezen voor de jongere lezer wat ingewikkelder gemaakt, maar naar
mate je verder leest, lees je de flashbacks steeds gemakkelijker.
Bruikbaarheid onderwijs:
Tijdens een les van bijvoorbeeld sociale vaardigheden kan
dit boek prima dienen als voorbeeld om een gesprek over vriendschappen te
beginnen. De docent moet de kinderen dan wel kunnen boeien.
Titel: Offline
Schrijver: Caja
Cazemier
Uitgever: Ploegsma
Uitgeverij, Amsterdam
Jaar van uitgave: 2009
Verwerkingsopdracht: Filmpje
van 1 minuut
Doelgroep:
Dit boek is zeker geschreven voor de doelgroep (10-12 jaar), want het gaat over het gebruik van sociale media en het gebruik daarvan begint ook rond deze leeftijd. Kinderen krijgen hun eerste smartphone en worden lid op Instagram, Facebook, ed.
Dit boek is zeker geschreven voor de doelgroep (10-12 jaar), want het gaat over het gebruik van sociale media en het gebruik daarvan begint ook rond deze leeftijd. Kinderen krijgen hun eerste smartphone en worden lid op Instagram, Facebook, ed.
Beoordeling boek:
Het boek is fijn geschreven, heeft weinig tot geen
flashbacks en speelt zich af in het heden. Veel dingen zijn herkenbaar als het
gaat over de middelbare school en over ouders die druk zijn met hun werk.
Bruikbaarheid onderwijs:
Dit boek kan als eye opener dienen voor veel kinderen die
pesten of gepest worden. Ik denk dat dit boek voor pesters duidelijk maakt wat
pesten bij een ander kan aanrichten, zodat daar meer over nagedacht wordt.
Titel: Boy 7
Boek
Schrijver: Marjolein
Mous
Uitgever: Van
Goor, Gouda
Jaar van uitgave: 2011
Film
Regisseur: Laurens
Blok
Jaar van uitgave: 2015
Hoofdrolspeler: Matthijs
van de Sande Bakhuyzen
Verwerkingsopdracht: Verfilmd
boek met de film vergelijken
Doelgroep:
Ik vind het doel achter dit verhaal niet helemaal duidelijk. Het lijkt erop dat de schrijfster van het boek wil aangeven dat niet alle mensen te vertrouwen zijn, maar dat komt wellicht ook omdat het boek niet echt realistisch is qua gebeurtenissen.
Ik vind het doel achter dit verhaal niet helemaal duidelijk. Het lijkt erop dat de schrijfster van het boek wil aangeven dat niet alle mensen te vertrouwen zijn, maar dat komt wellicht ook omdat het boek niet echt realistisch is qua gebeurtenissen.
Beoordeling boek en film:
Het boek leest gemakkelijk weg en aan het eind van ieder
hoofdstuk stel je jezelf een nieuwe vraag, waardoor je graag door wilt lezen.
Toen de film begon, moest ik even afwachten of dat ik wel
de goede film had gekozen. De film is namelijk heel anders qua details dan het
boek. Uiteindelijk is de clou van het verhaal hetzelfde, maar het begin van het
boek en de film bijvoorbeeld is heel anders.
Bruikbaarheid onderwijs:
Ik zou niet weten wanneer je dit boek goed kunt gebruiken
tijdens het onderwijs in mijn klas. Maar ik zou het boek wel aanraden aan
leerlingen omdat het wel een mooi boek is.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten