donderdag 26 oktober 2017

Reactie op recensie - Een weeffout in onze sterren

Reactie op recensie Een weeffout in onze sterren

Een reactie op de passage waarin Natasja beschrijft dat het boek een realistisch beeld geeft van het leven van tieners met kanker. Ik ben het eens met deze opmerking van Natasja. Doordat het verhaal in de ik-vorm verteld wordt door Hazel, leef je ontzettend met haar en haar zieke leeftijdsgenoten mee. Ook de dialogen tussen de verschillende personages zijn levensecht beschreven en hoor je bijna hardop terwijl je aan het lezen bent.
Ook ben ik het met Natasja eens dat de ziekte kanker geloofwaardig wordt beschreven in het boek. Hazel kan niet zonder haar zuurstoftank en de schrijnende aftakeling van Augustus zie je voor je door het beeldend taalgebruik van John Green.

Geschiktheid doelgroep
Volgens www.lezenvoordelijst.nl is dit boek geschikt voor lezers tussen de 12 en 15 jaar. Zelf vind ik het boek misschien meer geschikt voor jongeren op iets oudere leeftijd. De heftige situaties van de hoofpersonen in het boek zijn namelijk zo beschreven dat je als lezer intens gaat meeleven met deze jonge hoofdpersonen. Voor kinderen van 12 jaar vind ik dit vrij heftig. Ik vind het boek dan ook eerder geschikt voor adolescenten en volwassenen. Dat de hoofdrolspelers jongeren zijn, maakt het boek naar mijn mening niet minder geschikt voor volwassenen.
De belangrijkste opgave voor een adolescent is het zoeken naar een eigen identiteit. De plotselinge, ongecontroleerde, lichamelijke veranderingen brengen veel pubers uit evenwicht. Voor de jonge adolescent staat of valt het zelfbeeld met de lichamelijke aantrekkelijkheid. De hoofdpersonen in dit boek moeten alle drie al op zeer jonge leeftijd leven met een fysieke beperking: Hazel kan niet zonder zuurstoftank vanwege haar vollopende longen, Augustus heeft één been waar hij zich ongemakkelijk over voelt en Isaac wordt blind, waarna zijn vriendin het uitmaakt. In dit boek wordt het leven van drie adolescenten beschreven waarbij het zelfbeeld is aangetast vanwege een zeer heftige ziekte.
Adolescenten ontlenen aan de ‘peer group’ heel wat opvattingen over de wereld en laten er zich in hun gedrag sterk door beïnvloeden. Terwijl Hazel in eerste instantie niets wil weten van de  praatgroep voor jongeren met kanker, klikt het meteen tussen haar en Augustus, een jongen die botkanker heeft gehad, en krijgen ze later in het verhaal zelfs een relatie met elkaar.

-          Coillie, J. van. (2007). Leesbeesten en boekenfeesten. Leidschendam: Uitgeverij Biblion.
-          Green, J. (2014). Een weeffout in onze sterren (12e druk).  Lemniscaat, Rotterdam