Natasja Plug
In reactie op de recensie van Tom Hanekamp
Titel: Thirteen reasons why
Auteur: Jay Asher
Jaar van uitgave: 2007
Plaats van uitgave: Rotterdam
Uitgeverij: Lemniscaat
Auteur: Jay Asher
Jaar van uitgave: 2007
Plaats van uitgave: Rotterdam
Uitgeverij: Lemniscaat
Jay Asher heeft
met “Thirteen reasons why” inderdaad een boek geschreven dat jongeren zal aanspreken. Het
thema van het boek, de zelfmoord van tiener Hannah Baker, is iets waarmee
jongeren vandaag de dag maar al te vaak geconfronteerd worden. Een geval dat
bij menigeen wellicht nog vers in het geheugen ligt is het verhaal van Amanda
Todd, wiens reputatie verwoest werd door moedwillige verspreiding van beelden
via het internet en de reacties (pesterijen) van haar peers naar aanleiding van
die beelden. Het ziet ernaar uit dat Jay Asher in het beklemmende “Thirteen
reasons why” heeft willen laten zien dat zelfs ogenschijnlijk onbelangrijke
voorvallen op een bepaalde manier geïnterpreteerd kunnen worden en zodanig
kunnen leiden tot een niet meer te “resetten” beeld van een slachtoffer, in dit
geval Hannah Baker. Dit geeft voor jongeren stof tot nadenken: hoe kijk je zelf
naar anderen op basis van wat je hoort of ziet? in hoeverre draag je zelf misschien
bij aan het in stand houden van een bepaalde beeldvorming over een ander? Ben
je zelf al eens het slachtoffer geweest van roddels die een eigen leven zijn
gaan leiden? In hoeverre ben je zelf bij machte om het tij van een ongewilde en
niet verdiende reputatie te keren? In hoeverre kun je je inleven in de keuze
van Hannah om een einde te maken aan haar leven?
Twee vertelperspectieven
In “thirteen
reasons why” “horen” we afwisselend de stem van Hannah Baker en de “vertelstem”
van de andere hoofdpersoon, Clay Jensen. Hannah heeft zeven cassettebandjes
ingesproken, die gericht zijn aan dertien leeftijdgenoten (één kantje per
persoon), die – vaak zonder dat ze er zelf erg in hebben gehad – bijna allemaal
een bijdrage hebben geleverd aan een slechte reputatie van Hannah, wat
uiteindelijk leidt tot haar zelfgekozen dood. Hoofdpersoon Clay beluistert haar
tapes. In het boek staat de “stem” van Hannah in een andere kleur afgedrukt, om
de twee verhaallijnen (die van haar en Clay) goed te kunnen scheiden. De twee vertelperspectieven
zijn interessant voor de lezer: deze krijgt via Hannah langzamerhand zicht op
de gebeurtenissen die zich hebben afgespeeld en Hannah’s interpretatie hiervan,
daarnaast wordt Clay gevolgd in zijn pogingen om alle gebeurtenissen in
Hannah’s verhaal in de tijd te plaatsen en om zijn eigen interpretatie te
vergelijken met die van Hannah, teneinde haar te begrijpen. Het volgen van twee
verhaallijnen (of eigenlijk beter gezegd: een verhaallijn – de ingesproken
tapes – ín een ander) vereist wat concentratie van de lezer. De lezer volgt de
bewegingen van Clay door de dag heen, terwijl deze de tapes beluistert. Het
wordt al snel duidelijk dat Hannah voor alle dertien ontvangers van de
cassettes een plattegrond heeft achtergelaten, waarop ze een aantal locaties
heeft gemarkeerd. Clay besluit een aantal van deze plekken te bezoeken. De
lezer volgt hem, terwijl hij de ervaringen van Hannah met deze “hotspots” in
haar leven probeert te doorgronden. De gebeurtenissen die zich op dat moment
daadwerkelijk afspelen worden zo afgewisseld met het verhaal van Hannah en
Clay’s interpretaties en flashbacks op wat zij vertelt.
Stof tot nadenken
Het boek
eindigt met een interview met de auteur (“Thirteen reasons why” – tussen de
regels door), waarin hij o.a. vertelt waar het idee van het boek vandaan komt,
wat hij met dit boek wil overbrengen en wat hij jongeren aanraadt die zich in
Hannah herkennen. Hierin komt duidelijk naar voren dat Jay Asher niet van
mening is dat dit verhaal maar voor zichzelf moet spreken, maar dat hij met dit
boek wel degelijk iets te melden heeft. Het kan daarmee op school ook ingezet
worden bij vakken als maatschappijleer of levensbeschouwing.
Voor wie?
Ik ben het met Tom eens dat het boek,
ondanks de zware materie, geschikt is voor lezers vanaf ongeveer 15 jaar. De twee
verhaallijnen lezen, hoewel je er wel bij moet blijven, lekker weg en geven
het idee dat je naar een film aan het kijken bent. De lezer weet in het begin
van het boek al dat Hannah zelfmoord heeft gepleegd, maar zal door willen
blijven lezen om alle puzzelstukjes boven te krijgen die hebben geleid tot haar
zelfgekozen dood. De emoties lopen hoog op en zijn herkenbaar, dit zal jonge lezers
aanspreken. Zo is bijvoorbeeld het gevoel van beklemming en angst voor de eigen
reputatie, waarmee Hannah de dertien ontvangers confronteert, duidelijk
voelbaar. Ook het maatschappelijke karakter van het boek (de auteur maakt met
dit boek bijvoorbeeld duidelijk dat depressie en zelfmoord vaak nog niet worden begrepen of
worden afgedaan als aandachttrekkerij) maakt het aantrekkelijk voor jonge
lezers.
Literatuur:
Van Coillie, J.
(2007). Leesbeesten en boekenfeesten. Hoe
werken (met) kinder- en jeugdboeken? Biblion, Leidschendam.
Asher, J. (2007).
Thirteen reasons why. Een testament… Lemniscaat, Rotterdam.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten