donderdag 19 oktober 2017

Recensie - Zoen me tot ik spin

Recensie Zoen me tot ik spin 


Auteur: Hans Andreus e.a.
Jaar van uitgave: 2011
Titel: Zoen me tot ik spin
Plaats van uitgave: Amsterdam
Uitgever: Querido

Samenvatting
Hoe maak je duidelijk dat je iemand heel erg leuk vindt? Wolf Erlbruch doet dat met paginagrote prenten van verliefde en zoenende dieren. Ze versterken wat in de mooiste liefdesgedichten onder woorden wordt gebracht: ik vind je lief.

Thematiek
De poëziebundel ‘Zoen me tot ik spin’ bestaat uit achttien gedichten over de liefde, geschreven door verschillende Nederlandse en Vlaamse auteurs. Een aantal van deze dichters zijn vooral bekend om hun poëzie voor volwassenen. 
Het is een dun boekje, met voornamelijk korte gedichten. De gedichten verschillen in lengte, moeilijkheidsgraad, rijmschema en gebruik van leestekens. Ze variëren van ontroerend tot humoristisch maar gaan allemaal over hetzelfde thema: de liefde. 
Alle gedichten staan op de rechterpagina en op de linkerpagina staat een paginagrote prent met daarop één of twee (zoenende) dieren, passend bij het gedicht. 


De doelgroep
De poeziëbundel is geschreven voor kinderen in de leeftijd vanaf 10 jaar. Naar mijn mening zijn de meeste gedichten uit deze bundel eveneens geschikt voor volwassenen. Zelf was ik erg onder de indruk van een bepaald gedicht omdat dit de situatie beschrijft rondom de ziekte van mijn moeder.
 

Stil 

Ik weet ook zonder woorden
- een glimlach en een blik – 
wat jij bedoelt. 

Met honderd mensen om ons heen
zijn we toch helemaal alleen.
Wij. Jij en ik. 

Hoe zal ik je vertellen
hoeveel ik van je hou.
En hoe het voelt. 

Het is alsof ik op je lijk.
Zelfs als ik in de spiegel kijk
dan zie ik jou. 

André Sollie
(Zoen me tot ik spin, p. 27)


Romantisch

De gedichten vertellen de lezer op een ontroerende en soms humoristische wijze over de liefde. Ontroerende of gevoelsgeladen gedichten confronteren de lezer met zijn diepste zelf. Bovendien kunnen ze troost bieden of relativeren. Humoristische gedichten bieden ontspanning. (Van Coillie, 2007). De prenten hebben een duidelijke meerwaarde bij de gedichten.

Andreus , H. e.a. (2011). Zoen me tot ik spin. Amsterdam: Querido
Coillie, J. van. (2007). Leesbeesten en boekenfeesten. Leidschendam: Biblion.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten