vrijdag 27 oktober 2017

Reactie op recensie van Merel Nijenhuis op dichtbundel 'Je bent er geweest'

Merel beschrijft in haar recensie 'Je bent er geweest' (2015) dat het een dun boekje is met relatief korte gedichten, maar dat dit niet wegneemt dat het boekje complexe poëzie betreft. Hier sluit ik mij bij aan. De gedichten gaan namelijk over kinderen in Israël en Palestina. Over kinderen in de oorlog. Hierdoor worden de gedichten complex en aangrijpend, zoals Merel ook beschrijft.

De doelgroep zijn kinderen met de leeftijd van 12 tot 16 jaar. Merel beschrijft dat zij de materie te zwaar acht voor deze leeftijdcategorie. Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Ik denk wel dat de gedichten indruk zullen maken op de kinderen en sommige gedichten als heftig ervaren kunnen worden, maar dat hierdoor de kinderen juist tot nadenken worden gezet en er momenten van besef ontstaan. Bijvoorbeeld het gedicht 'Jaloers' (Bruin & Munnik, 2015) dat over het 'gevangenschap' van een kind uit het Midden-Oosten gaat. De kinderen uit Nederland zullen zich hierbij extra kunnen realiseren hoe goed ze het hier hebben.

Jaloers
op de kraaien
die krijsend wegvliegen
nog snel een stukje brood graaiend naar die kant
waar jij  niet komen mag
waar jij slechts van dromen mag

sta je te kijken
naar zijn vlucht
en gooit een steentje in de lucht

naar het beest
dat vleugels heeft
en hier óók leeft

In de gedichtenbundel zijn illustraties toegevoegd die de gedichten ondersteunen. Dit heeft Merel niet in haar recensie genoemd. De illustraties zijn haast kinderlijk getekend, waardoor het beter aansluit bij de doelgroep. Ook denk ik dat de illustraties de inhoud van de gedichten op een mooie manier ondersteunen. Het voegt net dat beetje extra toe aan de woorden.

Zoals Collie (2007) beschrijft leert veel recente kinder- en jeugdpoëzie de lezer met andere ogen naar de werkelijkheid kijken. Ik denk dat dat bij deze gedichtenbundel aan de hand is. De lezer leest gedichten over kinderen in de oorlog uit het Midden-Oosten. Hierdoor moet je je als lezer wel realiseren hoe wij het in Nederland hebben en dat er kinderen zijn die in oorlog en angst leven.

Bruin, de. A. & Munnik, L. (2015). Je bent er geweest. Utrecht: Levendig Uitgever.
Collie, van. J. (2007). Leesbeesten en boekenfeesten. Leidschendam: Uitgeverij Biblion.