woensdag 18 oktober 2017

Reflectie verwerkingsopdracht 35 (Pinterest) door Merel Nijenhuis

Reflectie verwerkingsopdracht 35 (Pinterest) door Merel Nijenhuis

Titel: Shock
Schrijver: Mel Wallis de Vries
Verschijning eerste druk: 2014
Verwerkingsopdracht: 35: Pinterest

Doelgroep
Mel Wallis de Vries schrijft Young Adult Thrillers en dat genre sluit zeker aan bij dit boek. Wallis de Vries heeft een prettige schrijfstijl: het tempo is vlot en de hoofdstukken zijn niet al te lang. Het taalgebruik in haar thrillers is modern en herkenbaar. Dit alles maakt dat het boek makkelijk weg leest. Het boek wordt geschreven vanuit vijf verschillende perspectieven, allen meiden van zestien jaar. Zo is er voor iedere lezer wel een personage waar zij zich mee kunnen identificeren (Collie, 2007).

Beoordeling boek
'Shock' gaat over de vier vriendinnen Lilly, Bo, Anouk en Mabel. De meiden hebben het moeilijk met de verdwijning van Emma, de vijfde vriendin. Wat is er met haar gebeurd die ene avond? Maanden later lukt het de vriendinnen pas om het leven weer op te pakken en gaan ze met elkaar op vakantie. Maar dan komt de moordenaar terug..

De opbouw van dit boek is erg spannend, regelmatig kom je krantenstukjes tegen die over Emma’s verdwijning gaan. Deze berichten zijn voorzien van aantekeningen van de dader. Dit zorgt ervoor dat het boek goed leesbaar is. Het onverwachte einde maakt dat ‘Shock’ echt in het genre Thriller pas. De hoofdstukken worden om en om verteld vanuit de perspectieven van de vriendinnen, inclusief het perspectief van Emma. Wanneer er een nieuw hoofdstuk begint staat er een foto van het desbetreffende meisje. Persoonlijk vind ik dit jammer, ik ontdek een personage liever door een beschrijving en niet door een foto maar wellicht spreekt dit jongere lezers wel aan.

Reflectie op de verwerkingsopdracht
Ik heb gekozen voor het maken van een Pinterest bord. De opdracht is naar mijn mening zeer geschikt voor het middelbaar onderwijs en met name goed toepasbaar in het vmbo. ‘’Zeg het met beelden’’ vind ik een mooie omschrijving. Leerlingen gaan het verhaal visualiseren en plaatsen bij de gekozen afbeeldingen een korte toelichting: hoe past deze afbeelding in het verhaal? Deze opdracht spreekt ook leerlingen aan die minder verbaal-linguïstisch zijn ingesteld. Pinterest is zeer gebruiksvriendelijk en kost niet veel tijd. Toch kun je aan de keuze van de afbeeldingen goed zien of een leerling het boek heeft gelezen en begrepen.

https://nl.pinterest.com/merelnijenhuis/verwerkingsopdracht-jeugdliteratuur-shock-van-mel-/ 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten