woensdag 25 oktober 2017

Reactie op de recensie 'Oorlog in de klas' van Merel Nijenhuis door Tom Hanekamp

In de recensie van ‘Oorlog in de klas’ (2010) van Merel Nijenhuis door Tom Hanekamp.

Verhaallijnen
Merel Nijenhuis beschrijft dat Oorlog in de klas een historisch boek is met verhaallijnen die waargebeurd kunnen zijn. Elk nieuwe hoofdstuk begint met een aankondiging. De personages uit het boek krijgen allemaal met deze aankondigingen te maken. Deze aankondigen zijn letterlijk overgenomen uit de tijd van de Tweede Wereldoorlog. Hierdoor ben ik het met Merel eens dat het een erg realistisch boek is.

Adolescentie
Merel geeft aan dat de doelgroep van dit boek  12 jaar een ouder is. Hierdoor is het goed bruikbaar in bijvoorbeeld de brugklas. De hoofdpersoon zit ongeveer in dezelfde leeftijd een maakt typische adolescentendingen mee. Zo lezen wij hoe de gevoelens van bepaalde mensen veranderen. Volgens Merel is vriendschap een belangrijk thema. Tijdens het lezen van het boek, sprong dit er voor mij ook erg uit. Leerlingen van 12 jaar en ouder zullen dit boek interessant kunnen vinden, omdat het niet erg veel bladzijden heeft. Daarnaast komen in het boek de thema’s avontuur en liefde terug. Dit spreek volgen Coillie (2007) niet alleen jongens maar ook meisjes aan.

Moraal
Merel geeft in haar recensie aan dat de scheidslijn tussen goed en kwaad niet altijd duidelijk is. Lex houdt namelijk erg van zijn ouders, maar zij zijn niet altijd even goed in het verhaal. Hierdoor komt Lex ook in conflict met zichzelf. Dit kwam voor mij persoonlijk in het boek goed naar voren. Lex heeft zijn ouders, maar ook Joodse vrienden. Ik moet het dan ook beamen dat naast de thema’s liefde en avontuur er ook echt een thema in is verwerkt wat te maken heeft met discriminatie. Lex begrijpt bijvoorbeeld helemaal niet waarom de Joodse mensen zo slecht behandeld moeten worden. Sommige lezers zullen zich hierdoor met Lex kunnen identificeren. Lex mag dan wel in de tijd van de oorlog hebben geleefd. Zoals Merel in haar recensie beschrijft zijn er genoeg aansprekende aspecten in het boek. Lex is bijvoorbeeld verliefd en onderneemt veel acties met zijn vrienden. Bij dit vriendengroepje vallen niet alleen jongens. Er hoort ook een meisje bij. Dit past goed in de huidige tijdgeest.
‘Aan alle Kampbewoners. Tot ons grote leedwezen moeten wij U op de hoogte stellen van een verschrikkelijk ongeluk, dat ons getroffen heeft. Op hoog bevel van elders, moeten alle kinderen van 0 tot ca. 16 jaar het Kamp verlaten… (Engelen, 2010, p. Juni 1943 blz 2). Dit is een passage waarbij ik erg moet meeleven met de hoofdpersoon Lex. Lex zal deze avond nooit vergeten en hij is op het moment ook erg emotioneel.
Passages zoals hierboven beschreven geven wel aan dat het boek als iets literairs kan worden gezien. Het is realistisch en het zou zo waargebeurd kunnen zijn. Coillie (2007) geeft ook aan dat de lezer wil meehelpen aan het ongewone en onbekende. Er gebeurt steeds iets waardoor er bepaalde gebeurtenissen later in het boek plaatsvinden. Deze gebeurtenissen hebben dan ook telkens weer uitwerkingen op de hoofdpersonage.

Het is een makkelijk te lezen boek dat je vrij snel kunt uitlezen. Het is goed opgebouwd met spannende momenten, waardoor je het ook blijft doorlezen. Hierdoor is boek beter toegankelijk voor leerlingen die niet zo gemotiveerd zijn om te lezen. Het is niet alleen geschikt voor jongens, ook meisjes zullen dit boek kunnen lezen. Het is een realistisch verhaal over de Tweede Wereldoorlog. Dit onderwerp is nog steeds populair onder de jongeren. Zeker een aanrader!

- Van Coillie, J., Leesbeesten en boekenfeesten. Hoe werken (met) kinder- en jeugdboeken?, Davidsfonds Uitgeverij NV, 2007.
- Engelen, T., Oorlog in de klas, Noordhoff Uitgevers BV, 2010.