woensdag 25 oktober 2017

Reflectie verwerkingsopdracht 39 (boekverfilming) door Tom Hanekamp

Reflectie verwerkingsopdracht 39 (boekverfilming) door Tom Hanekamp

Boek
Titel:
Inwijding
Schrijver: Veronica Roth
Verschijning eerste druk: 2011
Verwerkingsopdracht: 39: vergelijken boek met film

Doelgroep
De bronnen geven aan dat het boek geschikt is voor 15 jaar een ouder. Op de site van Lezen voor de lijst staat dat het een Young adult boek is. Ik sluit mij hierbij aan. Volgens Coillie (2007) zijn innerlijke problemen, morele vragen en seksualiteit kenmerken van deze leeftijdscategorie. In het boek komt dit duidelijk naar voren. Persoonlijk vind ik het boek interessant, spannend en authentiek. Veel van dit soort boeken zijn er nog niet verschenen. Ik denk dat dit boek ook bepaalde jonge lezers aan het denken zal zetten, net zoals ik af en toe goed na moest denken.

Beoordeling boek
Inwijding
is een meeslepend verhaal. Het leest vrij makkelijk en het is een boek met een hoge spanningspatroon. Hierdoor kan je het boek vrij snel uitlezen. Hierboven heb ik al beschreven dat het boek authentiek is en dat maakt het boek ook extra interessant. Vooral voor de doelgroep van dit boek zullen bepaalde aspecten herkenbaar zijn. Het is natuurlijk wel een futuristisch boek, waarbij veel ongeloofwaardige dingen gebeuren. Toch kun je de personages van het boek goed leren kennen. In het boek komt ook een duidelijke morele vraag naar voren. Kies je voor je familie of voor je factie? Dit heeft mij als lezer wel aan het denken gezet. Bepaalde lezers zullen dit ook op hun eigen identiteit kunnen betrekken.

Film
Titel:
 Divergent
Regisseur: Neil Burger
Verschijningsdatum: 21 maart 2014
Verwerkingsopdracht: 39: vergelijken boek met film

Doelgroep
Het boek is een aantal jaar later verfilmd. Het boek is  goed ontvangen en daarom hebben ze het vrij snel willen verfilmen. De leeftijd van de doelgroep ligt waarschijnlijk iets lager. Bij verschillende bronnen geven ze aan dat het 12 jaar een ouder is. Ik denk ook dat de film toegankelijker is dan het boek. Voor het boek wordt wel een bepaalde inzet van je verbeelding gevraagd. Bij de film is dit door beelden al voor je gedaan.

Beoordeling film
De film en het boek hebben een aantal verschillen. Maar in grote lijnen zou je kunnen zeggen dat het wel overeenkomt. Eerst het boek lezen en daarna de film kijken kan een teleurstelling opleveren, omdat je toch bepaalde verbeeldingen hebt opgedaan, die in de film anders terugkomen.
Het is een sciencefictionfilm met voor de doelgroep herkenbare elementen. Er zit in de film veel actie, waardoor het steeds spannend blijft. Hierdoor gebeurt er wel veel in een korte tijd en moet je alert blijven. De film gaat helaas niet overal zo diep op in, maar voor een film van 139 minuten zit er nog genoeg verhaal en actie in. Ik zal de film zeker aanraden. Wel eerst het boek lezen om teleurstellingen te voorkomen.

Reflectie op de verwerkingsopdracht
Het boek met de film vergelijken was een leuke opdracht. Het vinden van de verschillen tussen het boek en de film was bij deze opdracht niet lastig. Er zijn genoeg verschillen te vinden. Het analyseren van beide recensies was ook interessant. Hierdoor verdiep je jezelf toch in een mening van een ander.
Leerlingen geven wel eens aan dat zij het verhaal al kennen, omdat zij de film hebben gezien. Door dit toch beide te behandelen en te verwerken met een opdracht, zien veel leerlingen in dat er alsnog genoeg verschillen zijn. Dit is niet erg, maar hierdoor kunnen de leerlingen toch een beter waardeoordeel vellen over het boek en de film. Sommige leerlingen zijn eerder geneigd een film te kijken dan een boek te lezen. Door het maken van vergelijkingsopdrachten worden ze hopelijk ook eerder gemotiveerd om het boek te lezen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten