vrijdag 6 oktober 2017

Recensie Hommeles_Sally Recensie M. Wallis de Vries - Schuld

Wallis de Vries, M. (2015) Schuld. Utrecht: De Fontein.

Gerelateerde afbeelding



Samenvatting
Kort na elkaar plegen enkele leerlingen zelfmoord. Er lijkt geen verband tussen de jongeren te zijn. Maar dan krijgt de 16-jarige Tess een brief die alles verandert: jij bent de volgende…
Tess denkt dat dit te maken heeft met de zelfmoord van de 3 meisjes. Nu moet ze vrezen voor haar eigen leven. Ze ziet er ook nog eens hetzelfde uit als de 3 meiden, blond haar en blauwe ogen. Ze gaat op onderzoek uit.
Het is een gevaarlijk onderzoek, zeker omdat ze nu zelf gestalkt wordt…


Persoonlijk waardeoordeel
Het verhaal wordt realistisch weergegeven. Zowel de personages als de omgeving en de situaties zouden echt gebeurd kunnen zijn. Het verhaal speelt zich af op een Lyceum in Amsterdam en beschrijft de straten en de dingen die op straat gebeuren. Het verhaal is daardoor herkenbaar voor lezers: het speelt zich af in Nederland. De karakters en typetjes die worden beschreven zijn allen divers, maar ook weer realistisch beschreven en uitgedacht. Verschillende personages zijn uitvoerig beschreven, of je komt veel over ze te weten. De type leerlingen komen ook in ‘het echt’ voor, waardoor de lezer zich nog beter kan plaatsen in de situatie.

Het is een aangrijpend verhaal, er worden heftige situaties beschreven. Het lijkt wat mij betreft wel een beetje op een film: in heel korte tijd gebeuren er een aantal verschrikkelijke situaties op rij.  
Daardoor dacht ik al snel: ‘dat zal bij mij in de buurt vast niet voorkomen’, waardoor het me al snel minder aangreep.
Een van de hoofdrolspelers doet een heftige uitspraak:

‘Ik ga elke dag door een hel,’ zegt hij. ‘Soms ben ik jaloers op Leila. Omdat zij dit niet meer hoeft mee te maken.’ (Wallis de Vries, M. (2015). p.198)

Dit zegt de broer van een meisje dat zelfmoord heeft gepleegd. Hij zegt dus eigenlijk dat hij soms jaloers is dat zij dood is. Deze uitspraak kwam recht in mijn gezicht aan. Ik vroeg me af hoe dit bij de lezers zou binnenkomen. De beoogde lezers met hun identiteitsverwarring en onzekerheid. Het is een erg emotionele uitspraak.



Qua samenhang vind ik het knap geschreven. Zoveel gebeurtenissen die in het verleden zijn gebeurd worden diepgaand (genoeg) beschreven waarna weer terug gegaan wordt naar het heden zonder dat het storend is. Het verhaal is goed te volgen, het blijft lekker lezen.

Doelgroep
Het op zoek  gaan naar je identiteit en vooral ‘erbij willen horen’ is ook in dit boek een belangrijk thema. Daardoor is het aantrekkelijk materiaal voor de beoogde doelgroep. De spanning in het boek  heeft te maken met de innerlijke problemen en diepere levensvragen van de personages. De lezer is dan ongeveer 15 jaar oud (Coillie, 2002. P. 59).

Bronnen:
Stienen, M. (2013-2014) Reader Poëzieanalyse en didactiek. Readernummer 148, p. 25HAN-ILS Nijmegen.

Van Coillie, J. (2002) druk 5. Leesbeesten en boekenfeestenHoe werken (met) kinder- en jeugdboeken? Leuven: Davidsfonds/Infodok. 

Wallis de Vries, M. (2015) Schuld. Utrecht: De Fontein.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten