woensdag 25 oktober 2017

verwerkingsopdracht 24: Lied. Door Ankie Vanderfeesten



Verwerkingsopdracht 24: Lied.

Titel: Regentijd.
Auteur: Kolet Janssen
Uitgever: Davidsfonds, Infodok, Leuven.
Jaar van uitgave: 2011

Beoordeling boek.
Regentijd is een prachtige verhaal over Anna en Laurens die allebei worstelen met de scheiding van hun ouders en de afwezigheid van een ervan in hun leven. Anna is heel boos op haar moeder en wil haar niet meer in haar leven omdat ze koos om voor een ander gezin, Laurens is nieuwsgierig naar wie zijn vader is, die hij nauwelijks heeft gekend en waarvan hij niet weet of hij hem wilt. Er ontstaat een vriendschap en er bloeit liefde op. Katalysator daarvoor is een zonderlinge man in het park die zich 'God' noemt en die op de meest gekke momenten opduikt en aanwezig is. Het start ook met regenen, eerst een druppel, dan steeds harder tot er een moesson losbarst, die de straten van hun stad blank zet. Er komt ruimte voor verzoening en toenadering doordat ze op elkaar aangewezen zijn en elkaar en anderen moeten helpen. Doelgroep is vanaf ongeveer 13 jaar.


Keuze verwerkingsopdracht.
Ik heb gekozen voor het maken van een lied, aangezien ik zelf het liedje 'Ritme van de regen', van Rob de Nijs als vanzelf in mijn hoofd kreeg, bij het lezen van dit boek. Het maken van een lied laat de leerlingen nadenken over wat de auteur wil zeggen; Waar gaat dit verhaal over, wat gebeurde er? Is er misschien niet één moraal, maar meerdere? Wat haal jij als lezer hieruit wat voor jou belangrijk is?  Deze opdracht zou goed passen wanneer je het wil hebben over religieuze beleving en een filosofisch gesprek zou willen aangaan met leerlingen, maar ook in samenwerking met een vak als muziek.

Uitwerking verwerkingsopdracht.

Beste leerlingen,
Maak een lied over het boek Regentijd van Kolet Janssen. Gebruik daarvoor een bestaande melodie. Vermeld hierin de titel van het boek en de schrijver. Besteed aandacht aan de inhoud en/of de 'moraal' van het boek. De moraal is wat je van het boek zou kunnen leren. Vermeld de 'wijze' van het lied, dus hoe het liedje gaat oorspronkelijk gaat en jouw versie, en plaats de tekst in je dossier. Voeg ook een link toe, naar het geluidsfragment wat je hiervoor hebt gebruikt. Heb je een heel erg lange link, gebruik dan deze website: https://bitly.com/ om de link korter te maken.

Bijvoorbeeld:
muziekfragment: 'Ritme van de regen' door Rob de Nijs
Link verkort: http://bit.ly/1h0ZlVo

De uitgevoerde opdracht.

Oorspronkelijke tekst
Nieuwe tekst
Zachtjes tikt de regen op m'n zolderraam
't Ritme van de eenzaamheid
Die regen zegt we waren zo gelukkig saam
Maar nu is dat verleden tijd
De regen valt bij stromen, 't is een trieste dag
Want je liet me staan alleen
Ik ken nu de betekenis van tegenslag Omdat je met mijn hart verdween

Kom, vertel me regen wat je doet
Zeg, maak je 't tussen ons een beetje goed
Ik heb niks aan een ander want ik hou alleen maar van haar

De regen valt bij stromen, 't is een trieste dag
Want je liet me staan alleen
Ik ken nu de betekenis van tegenslag
Omdat je met mijn hart verdween

Kom, vertel me regen wat ik voel
Maak haar hartje vurig want ze is zo koel
Vraag, beste regen, aan de zon hoe of je dat doet

Zachtjes tikt de regen op m'n zolderraam
't Ritme van de eenzaamheid
Die regen zegt we waren zo gelukkig saam
Maar nu is dat verleden tijd

O, luister naar die regenbui...
Zachtjes tikt de regen op Anna's kamerraam
't ritme van de Regentijd
Die regen zegt Janssen schreef een boek
Enzovoorts….

1 opmerking:

  1. Hoi Ankie, daar zou ik niet op gekomen zijn. Ga ik als werkvorm onthouden.

    BeantwoordenVerwijderen