donderdag 12 oktober 2017


Verwerkingsopdracht behorend bij het boek Spijt en de gelijknamige film, door Ilse van Gasteren



Zakelijke gegevens boek

Titel: Spijt

Schrijver: Carry Slee

Eerste druk: 1996

Doelgroep boek: 13 tot 15 jaar  

Verwerkingsopdracht: 39 film en boek vergelijken



Beoordeling boek, met toelichting

Carry Slee weet met het boek Spijt! een aangrijpend onderwerp op een mooie manier te beschrijven. Ze heeft de personages heel erg realistisch laten lijken, waardoor ik mij goed kan inleven in de hoofdpersonen.



Beoordeling film, met toelichting

De film vond ik aanzienlijk minder aangrijpend dan het boek. Ik vond dat de pestsituaties minder heftig werden weergegeven dan in het boek. Daarnaast vond ik de vertwijfeling van David in de film minder goed weergegeven dan in het boek. In het boek worstelde hij heel erg met de situatie. In de film kwam dit minder tot uiting.



Beoordeling verwerkingsopdracht, met toelichting en aandacht voor de bruikbaarheid in het onderwijs

Ik vind dat deze opdracht goed passen bij de praktijk. Leerlingen kiezen bij het maken van een leesdossier al snel een boek dat ook verfilmd is. Op deze manier denken zij dat ze het boek niet hoeven te lezen en aan het boek voldoende hebben. Door deze opdracht zien ze in dat verfilmingen veel kunnen verschillen van het boek. Ze zien dus in dat ze door de mand kunnen vallen op het mondeling. Daarnaast vind ik dit een geschikte opdracht is, omdat leerlingen hierbij leren een mening te vormen wat hen meer aangreep: de film of het boek?


Geen opmerkingen:

Een reactie posten