Verwerkingsopdracht behorend
bij het boek Spijt en de gelijknamige film, door Ilse van Gasteren
Zakelijke gegevens boek
Titel: Spijt
Schrijver:
Carry Slee
Eerste druk:
1996
Doelgroep
boek: 13 tot 15 jaar
Verwerkingsopdracht:
39 film en boek vergelijken
Beoordeling boek, met toelichting
Carry Slee weet met het boek Spijt! een aangrijpend
onderwerp op een mooie manier te beschrijven. Ze heeft de personages heel erg
realistisch laten lijken, waardoor ik mij goed kan inleven in de hoofdpersonen.
Beoordeling film, met toelichting
De film vond ik aanzienlijk minder aangrijpend dan het
boek. Ik vond dat de pestsituaties minder heftig werden weergegeven dan in het
boek. Daarnaast vond ik de vertwijfeling van David in de film minder goed
weergegeven dan in het boek. In het boek worstelde hij heel erg met de
situatie. In de film kwam dit minder tot uiting.
Beoordeling
verwerkingsopdracht, met toelichting en aandacht voor de bruikbaarheid in het
onderwijs
Ik vind dat deze opdracht goed passen bij de praktijk.
Leerlingen kiezen bij het maken van een leesdossier al snel een boek dat ook
verfilmd is. Op deze manier denken zij dat ze het boek niet hoeven te lezen en
aan het boek voldoende hebben. Door deze opdracht zien ze in dat verfilmingen
veel kunnen verschillen van het boek. Ze zien dus in dat ze door de mand kunnen
vallen op het mondeling. Daarnaast vind ik dit een geschikte opdracht is, omdat
leerlingen hierbij leren een mening te vormen wat hen meer aangreep: de film of
het boek?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten