Recensie ’16 & zwanger’                          door XXXXXXXXXX

Gegevens boek
auteur:                                    Marian Hoefnagel
jaar van uitgave:                    2007
titel:                                        16& zwanger
plaats van uitgave:                 Amsterdam
uitgeverij:                                Eenvoudig communiceren B.V.

Esther, een meisje van 16 jaar, heeft na een gezellig avondje met de coolste jongen van de school onveilige seks. Het blijkt dat zwanger is geraakt en nu met een enorm dilemma zit; abortus, of de baby laten komen en laten adopteren of zelf opvoeden. Haar moeder vindt dat ze baby weg moet laten halen. Om Esther hierover na te laten denken, stuurt ze haar naar haar oma. Haar oma helpt haar zaken op een rijtje te zetten door haar verhalen uit het verleden te vertellen. De vader van de baby wordt door Esther op de hoogte gebracht en reageert verschrikt.  In kort bestek passeren alle voors en tegens voor Esther en voor het kind de revue. Dan moet Esther plotseling dringend naar het ziekenhuis. Welke keuze gaat Esther uiteindelijk maken?

Esthetisch

Onder de leerlingen van het Vmbo (basis), die op mijn school zitten, is dit boek een veel gelezen exemplaar. Dat is de reden waarom ik dit boek graag eens onder de loep wil nemen. Het boek is afkomstig uit de zogenaamde “Reality-reeks”, geschreven door Marian Hoefnagel. Zij heeft al een behoorlijk repertoire aan geschreven boeken opgebouwd die allemaal een maatschappelijk thema hebben, gelinieerd aan tieners. Dit boek leest ontzettend makkelijk, mede omdat het boek bedoeld is voor de “zwakke lezer”. Wanneer je het boek begint te lezen merk je meteen dat het taalgebruik erg eenvoudig is. Er worden simpele woorden gebruikt en de zinnen zijn erg kort. Samengestelde zinnen komen in het boek nauwelijks voor. Diverse passages beginnen met een voegwoord en dat heeft mij als lezer behoorlijk gestoord. “Esther heeft een warme broek aangetrokken. En een dikke trui. Ze heeft twee paar sokken aan. En nu loopt ze met haar laarzen door de sneeuw.” (16 & zwanger, p. 27). Ik begrijp dat Marianne Hoefnagel met deze zinsconstructies de “zwakkere lezer” tegemoet wil komen, maar ik vind deze misinterpuncties juist erg verwarrend. De schrijfster maakt veel gebruik van zinnen die in de directe reden staan. Waarschijnlijk omdat ze de zinnen eenvoudig wil houden, maar soms laat ze de nodige verwarring ontstaan. “Ze buigt zich naar haar moeder toe. 'Je belt nog wanneer je precies komt?', vraagt ze. “Haar moeder knikt. 'Ik moet doorrijden', zegt ze. 'Ik mag hier niet blijven staan. Dag Es.' Haar moeder draait het autoraampje weer dicht. Ze start de motor en rijdt weg.” (16& zwanger, p. 5). In de eerste twee zinnen van dit citaat verwijst “ze” naar de persoon Esther. In de zin erna verwijst “ze” weer naar moeder. Dit komt geregeld voor in het verhaal en dit zorgt er bij de lezer voor dat hij extra “rekenkracht” in moet zetten om het verhaal te kunnen begrijpen.

Maatschappelijk thema

Zoals al eerder in deze recensie is vermeld, verwerkt Marian Hoefnagel maatschappelijke thema’s in haar verhalen. Het thema van dit boek is: “zwangerschap op jonge leeftijd.” Ik denk dat het goed is om dit soort thema’s aan de kaak te stellen bij pubers. De wijze waarop dat in dit boek gebeurt vind ik totaal verkeerd. Er zijn een aantal zaken waar ik vraagtekens bij zet. Ten eerste vind ik het vreemd dat de zwangere Esther aan de wijn gaat. “Oma heeft een paar oude krukjes uit de schuur gehaald. Dylan heeft warme appelwijn gemaakt, met kruiden. 'Dat hoort bij de wintersport', zegt hij. Marlies en Esther zitten samen in de iglo wijn te drinken.” (16 & zwanger, p. 61). Ik vind het raar dat de schrijfster ervoor heeft gekozen om dit in haar verhaal te vermelden. Het heeft totaal geen toegevoegde waarde en daarnaast vind ik het moreel verwerpelijk, aangezien wij de (zwangere) jeugd niet aan willen sporen om op jeugdige leeftijd alcoholische versnaperingen te nuttigen. Ten tweede wordt er amper aandacht geschonken aan het feit dat Esther tijdens het vrijen geen voorbehoedsmiddelen heeft gebruikt. “'Je kent die reclame toch wel?' zegt hij. 'Welke?', vraagt Esther. 'Ik vrij veilig of ik vrij niet?' 'Nee, zoiets van: praat over condooms als je je onderbroek nog aanhebt.' Esther moet er ook om lachen. 'Soms heeft die reclame gelijk', zegt ze.” (16 & zwanger, p. 68). Vooral de laatste zin vind ik verbijsterend. Dit is overigens het enige moment dat er überhaupt over voorbehoedsmiddelen wordt gesproken. Ten derde vind ik het een vreemde gang van zaken dat moeder vindt dat Esther abortus moet laten plegen. Esther weet zelf niet goed wat ze moeten doen en daarom moet ze van moeder naar haar oma om het daar verder zelf uit te zoeken. Ik weet niet of dit pedagogisch gezien zo’n verstandige keuze is. Uiteindelijk brengt het lot uitkomt. Ze krijgt hevige bloedingen en moet met spoed naar het ziekenhuis worden gebracht; een miskraam is een feit. Het geeft alleen totaal geen beeld van de moeilijke afwegingen die een persoon moet maken om tot het besluit van een abortus te komen. Jammer dat dit niet het uitgangspunt is geweest bij het schrijven van dit boek. Tot slot vind ik de wijze waarop Esther aan oma vertelt wat haar situatie is ook heel bijzonder te noemen. “'Nou', zegt oma. 'Vertel maar.' Ze zitten samen aan de koffie. Waar moet ik beginnen?, denkt Esther. Ze neemt een slok van haar koffie. Lekker, koffie verkeerd. 'Ik weet niet wat ik moet doen', zegt Esther. 'Marlies zegt dat ik het moet laten weghalen. Marlies vindt een abortus de enige oplossing. Ze zegt dat ik veel te jong ben om een baby te hebben. Ze vindt het belangrijk dat ik van mijn jeugd kan genieten.' (16 & zwanger, p. 28). Het feit dat Esther niet weet waar ze moet beginnen en dan opeens aangeeft dat ze “het” weg moet laten halen, vind ik erg vreemd. Dat strookt niet met elkaar. Oma reageert hier overigens uiterst kalm op en dat lijkt mij zeer onwaarschijnlijk.

Is er dan niks positiefs te vertellen over dit boek? Absoluut wel. Het boek geeft regelmatig een beschrijving van locatie en sfeer. Vooral dat laatste vind ik erg sterk. Oma woont in een oud boerderijtje uit 1860. Alles aan dit huis is oud en oma heeft duidelijk ook nog de gebruiken uit vroegere tijden overgenomen. Oma heeft geen lampen, maar kaarsen en lampjes die op petroleum werken. “Samen maken ze groentesoep. Samen bakken ze stokbrood. Samen maken ze pudding met bessensap. En samen eten ze alles op. Daarna wassen ze af. 'Ik zal koffie zetten', zegt oma. 'Wil jij de luiken even dichtdoen?'  Esther gaat naar buiten. Het is mooi helder. Er zijn veel sterren te zien. Esther loopt om het huis heen. Eerst naar de woonkamer. Het ziet er gezellig uit van buiten. Esther doet de luiken dicht. Ze piepen bij het dichtdoen.” (16 & zwanger, p. 18). In dit boek zijn veel van dit soort sfeerbeschrijvingen en dat vind ik leuk. Het doet me denken aan die warme sfeer op de boerderij van mijn oma, vroeger. Hierdoor speelt het verhaal als een film af in mijn hoofd.

Een zwangerschap bij een 16 jarige wordt in dit boek eigenlijk als normaal gezien. Er wordt weinig over geoordeeld en het werkelijke vraagstuk wordt niet of nauwelijks aangestipt. Er wordt geen informatie gegeven over de keuzes waar je, als tiener, voor komt te staan en dat vind ik zeer opmerkelijk. Om eerlijk te zijn denk ik dan ook niet dat dit boek er voor zal zorgen dat er minder tienerzwangerschappen zullen zijn. Het boek werkt in ieder geval zeker niet preventief. Ondanks het feit dat ik het verhaal wel vermakelijk vond, zou ik dit boek absoluut niet aanraden.

- Hoefnagel, M. (2007). 16 & Zwanger. Amsterdam: Eenvoudig communiceren B.V.

3 opmerkingen:

1. Ook een negatief oordeel kan een prima recensie opleveren. De tekst is vlot geschreven, doorspekt met relevante voorbeelden uit het boek en belicht verschillende aspecten van het boek. Het taalgebruik in dit type boeken beoordeel je vanuit het perspectief van de -moeilijk lezende- leerling.

2. Deel 1: Reactie 2 - 16 en zwanger, wat nu?

Graag wil ik een reactie geven op de recensie geschreven door auteur onbekend, door wie gerecenseerd wordt op het boek 16 en zwanger, wat nu?.

Eenvoud
    De recensent geeft aan dat Marian Hoefnagel binnen de reality reeks verschillende maatschappelijke thema’s aan het licht wil brengen, ook voor de moeilijke lezers. Wat naast ontspanning, ook een belangrijke functie is van deze boekenreeks. De schrijfwijze die ze hanteert is gemakkelijk, het bestaat namelijk uit korte zinnen en eenvoudig taalgebruik. De recensent geeft aan dat ze bepaald taalgebruik verwarrend vindt en zich stoort aan misinterpuncties. Persoonlijk is me dit niet opgevallen en heb ik mezelf hier niet aan gestoord. Ik vind het juist een erg krachtig element van dit boek. Namelijk dat de schrijfster bewust heeft gekozen voor dit taalgebruik, de structuur van het verhaal en de specifieke woordkeuze. Bepaalde moeilijke woorden worden extra uitgelegd, op een manier zodat het goed binnen het verhaal past. “Oma heeft twee warme kruiken voor Esther gemaakt. Esther wist niet eens wat dat waren: kruiken. Nu weet ze het wel. Het zijn ijzeren flessen, vol met heet water. De flessen zitten in grote sokken. Een sok ligt bij Esthers voeten, de andere ligt bij haar buik. Zo blijft het lekker warm (Hoefnagel, 2006, p. 111).

Leeftijdscategorie
    De boeken van de reality reeks zijn geschikt voor de leeftijdscategorie 14+ moeilijk lezende leerlingen, waarbinnen verschillende thema’s als chatten, verliefd op een loverboy, zwangerschap, homoseksualiteit of bijvoorbeeld drank de hoofdrol spelen. De schrijfwijze is prettig en eenvoudig, waardoor ook deze categorie lezers boeken kunnen lezen die aansluiten bij hun interesses, ontwikkeling en leeftijd.
    Collie (2007) geeft aan dat ‘moeilijke lezers’ de leestechniek trager machtig worden dan de gemiddelde lezers en dat er na verloop van tijd een kloof ontstaat tussen wat het kind wil lezen (wat het boeit) en wat het leestechnisch aankan. De boekjes op hun leesniveau zijn voor hen te kinderachtig, de boeken die wel bij hun emotionele ontwikkeling aansluiten zijn leestechnisch te moeilijk. De boeken van de reality reeks zijn een uitkomst voor deze type lezers. Er wordt tegemoet gekomen aan de kenmerken voor ‘makkelijk lezen’ zoals Coillie (2007) beschrijft, namelijk; een overzichtelijke lay-out, duidelijke taal, illustraties, frequent gebruik van verbindingswoorden, beknopte bijzinnen, etc. Wanneer je de website www.lezenvoordelijst.nl bekijkt, wordt dit boek geadviseerd voor leerlingen van 12 t/m 15 jaar, met instapniveau als leesniveau.

3. Deel 2: Reactie 2 - “16 en zwanger, wat nu?”

Kritische blik op maatschappelijke thema’s
    De recensent geeft een mening over het maatschappelijke thema binnen dit boek. Haar mening is kritisch en negatief. Ik kan me hierin vinden. De intentie van de schrijfster is om het thema ‘zwangerschap’ aan het licht te brengen bij deze leeftijdscategorie (14+). Naar mijn mening is het ontzettend belangrijk om dit thema serieus te bespreken met pubers en verhalen met een hoofdpersoon te kiezen waarmee ze zich kunnen identificeren. Waarbij ze zoals Coillie (2007) dat beschrijft, ze veel zullen herkennen van hun eigen twijfels, emoties en wensen.
    Het boek lijkt me een mooie ingang om te hanteren voor wie wellicht in gesprek wil gaan met pubers over ‘zwangerschap’. Echter vind ik dat de schrijfster het thema te gemakkelijk wegwuift in het verhaal en minder serieuze aandacht geeft dan het daadwerkelijk verdient. De intentie is goed, maar ga er dan als schrijfster ook serieus mee om en zorg voor waarheidsgetrouwe informatie binnen het boek, die ook kunnen zorgen voor preventie van zwangerschappen onder tieners. Met name het einde van het boek slaat een flater wanneer je het hebt over deze preventie en de serieuze toon van dit thema. “Je kent die reclame toch wel?' zegt hij. 'Welke?', vraagt Esther. 'Ik vrij veilig of ik vrij niet?' 'Nee, zoiets van: praat over condooms als je je onderbroek nog aanhebt.' Esther moet er ook om lachen. 'Soms heeft die reclame gelijk', zegt ze” (Hoefnagel, 2006, p. 118).

De verhaallijnen van deze reeks zijn gemakkelijk, de thema’s worden echter te summier beschreven naar mijn mening. Het sluit aan bij de leesdoelen van de moeilijke lezer, maar wanneer je kijkt naar de werkelijke inhoud zou ik er als docent met een kritisch oog naar kijken. Alvorens ik dit onder het neus van mijn leerlingen zou schuiven.

Hoefnagel, M., (2006), 16 & zwanger, wat nu? Amsterdam: Eenvoudig Communiceren
    OnderwijsOnline – content jeugdliteratuur