maandag 23 oktober 2017

Verwerkingsopdracht 39 'De jongen in de gestreepte pyjama'

Verwerkingsopdracht 39 'De jongen in de gestreepte pyjama'


Titel boek: De jongen in de gestreepte pyjama
Auteur: John Boyne
Jaar van eerste uitgave: 2006
Plaats van uitgave: Amsterdam
Uitgeverij: Arena
Verwerkingsopdracht: 39 Verfilmd boek met de film vergelijken

Titel film: The boy in de striped pyjamas
Regisseur: Mark Herman
Releasedatum: 12 september 2008
Verwerkingsopdracht: 39 Verfilmd boek met de film vergelijken

Doelgroep
De doelgroep van het boek 'De jongen in de gestreepte pyjama' is voor young adults met de leeftijd van 15 t/m 19 jaar. De site van 'lezen voor de lijst' geeft echter aan dat het voor de leeftijd van 12 t/m 15 jaar is. Misschien dat hierin het verschil van het verfilmde en het niet verfilmde boek zit.

Beoordeling 
Het boek is vanuit de negenjarige Bruno, de hoofdpersoon, beschreven. Zijn gedachtes en zijn kijk naar de wereld worden beschreven. In het eerste hoofdstuk merk je al hoe naïef Bruno is. Hij weet bijvoorbeeld niet wat zijn vader voor een werk doet en heeft geen idee wat het kamp naast hun nieuwe huis is. Ik vind het bijzonder hoe goed John Boyne de belevenis en naïviteit van een negenjarig jongetje heeft beschreven die is opgegroeid tussen de nazi's en het vervolgen van de joden. Ik vind het ook een enorm indrukwekkend boek. Je wordt in het verhaal van Bruno meegesleept.
Mark Herman heeft het voor elkaar gekregen dat de kijker ook in de film wordt meegesleept. Het grote voordeel van een film vind ik dat je als kijker ook echt een beeld bij het verhaal hebt. In het boek wordt de omgeving ook tot in detail beschreven, maar moet je er toch je eigen voorstelling van maken. 

Beoordeling verwerkingsopdracht
Het is een mooie verwerkingsopdracht om de leerlingen het verschil tussen een film en het verfilmde boek te laten ontdekken. Leerlingen denken vaak, als ze de film hebben gezien, dat het boek hetzelfde is, maar in een boek wordt veel meer beschreven dan in een film. Gedachtes van een hoofdpersoon kunnen in een film bijvoorbeeld moeilijk weergegeven worden. In een boek wordt wel vaak uitgebreid aandacht besteedt aan de gedachtes van de hoofdpersoon. 
Het is wel een verwerkingsopdracht die tijd kost, maar als je de leerlingen genoeg tijd geeft denk ik dat het een hele zinvolle opdracht is.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten