zondag 22 oktober 2017

Reflectie verwerkingsopdracht 39 - De jongen in de gestreepte pyjama


Natasja Plug

VERWERKINGSOPDRACHT NR. 39


Vergelijking van een verfilmd boek met de film.

Titel:                            De jongen in de gestreepte pyjama
Auteur:                        John Boyne
Jaar van uitgave:        2006
Uitgeverij:                   De Boekerij bv.
Plaats van uitgave:     Amsterdam

Titel film:                     The boy in the striped pyjamas
Releasedatum film:    2008



Reflectie verwerkingsopdracht:
Ik heb in deze verwerkingsopdracht het boek vergeleken met de speelfilm. Het boek blijkt op een aantal punten af te wijken van de film, bijvoorbeeld in de ontwikkeling van de karakters van de personages en in het weglaten of toevoegen van informatie of gebeurtenissen. Het is duidelijk dat de filmmakers het contrast in sommige karakters wilden verhogen, voor een groter dramatisch effect.

Ik kan me voor een groot deel vinden in de recensies die ik over de film en het boek heb gevonden. De hoofdpersoon van het boek, het negenjarige Duitse jongetje Bruno, kijkt met de onschuld van een kind naar de gebeurtenissen die zich in zijn leven voltrekken (hij moet tijdens de tweede wereldoorlog verhuizen van Berlijn naar het platteland, waar het gezin wegens de nieuwe baan van de vader naast een concentratiekamp gaat wonen). Een aantal recensenten heeft de auteur verweten dat Bruno voor een negenjarige erg naïef overkomt en dat bepaalde gebeurtenissen in het verhaal erg ongeloofwaardig zijn. Dit zal door jeugdige lezers waarschijnlijk niet opgemerkt worden.

De opdracht om een recensie van het boek en de film met je eigen ervaringen te vergelijken is ook zinvol voor leerlingen. Het is dan wel belangrijk om ze zelf voorbeelden uit het boek te laten geven om hun eigen mening te ondersteunen, om de kans op “napraten” van de recensent te beperken. De opdracht waarbij er een aantal voorbeelden gegeven moeten worden van verschillen tussen het boek zorgt ervoor dat leerlingen moeten focussen tijdens het kijken en lezen. Ik vond het lastiger om vragen/opdrachten te maken om te controleren of leerlingen het boek daadwerkelijk hebben gelezen (in plaats van alleen de film hebben gezien). Je ontkomt er bijna niet aan om ook wat inhoudelijke vragen te stellen (aangezien het boek op een aantal punten verschilt van de film).


Beoordeling boek:
Het boek leest gemakkelijk weg, hoewel het thema erg zwaar is. Het boek en de film zijn geschikt voor lezers/kijkers vanaf 12 jaar, maar deze hebben waarschijnlijk wel wat begeleiding van de docent nodig in het begrijpen van de achtergrond van de tweede wereldoorlog. Het vertelperspectief komt vanuit de schrijver, hij kijkt vanuit de ogen van de negenjarige Bruno. De stijl is simpel en dit maakt het goed te volgen voor jonge lezers. Er zijn geen ingewikkelde verhaallijnen of flashbacks en dit pleit ook voor een jonger lezerspubliek.


Literatuur:
Boyne, J. (2006). De jongen in de gestreepte pyjama.  De Boekerij bv., Amsterdam.

1 opmerking:

  1. Beste Natasja, je bericht maakt me nieuwsgierig naar het boek. Ik ken alleen de film en die vond ik indrukwekkend. De film geeft een inkijkje in het concentratiekampgebeuren vanaf de kant van de vijand en dat is confronterend. Net als jij denk ik dat dit wel enige begeleiding vraagt van de docent. Ontroerd was ik door 'het kleine verhaal' waardoor de verschrikkingen van de vervolging worden verbeeld: de ontmoeting tussen de twee jongetjes, waarvan de één alle privileges heeft en de ander alles verloren heeft. De 'vriendschap' die groeit tussen de twee staat in schril contrast met de genadeloze wereld van de vervolging om hen heen, het geweld en de naderende dood. Ook het einde vond ik hartverscheurend en gruwelijk. Sonja

    BeantwoordenVerwijderen