donderdag 19 oktober 2017

Reflectie verwerkingsopdracht 39 (boekverfilming) door Merel Nijenhuis

Reflectie verwerkingsopdracht 39 (boekverfilming) door Merel Nijenhuis

Boek
Titel:
Pizzamaffia
Schrijver: Khalid Boudou
Verschijning eerste druk: 2007
Verwerkingsopdracht: 39: vergelijken boek met film

Doelgroep
Boudou maakt in zijn boek gebruik van de tot dan toe ‘’moderne media’’ als sms, mms en msn. Echter verandert deze media de laatste jaren aanzienlijk snel, daardoor zijn deze begrippen achterhaalt. Ik heb dit boek met klas 2 havo/vwo gelezen en zij kenden deze begrippen niet. Toch vond de meerderheid in de klas het boek leuk om te lezen. Ik geef les in Rotterdam-Zuid, veel kinderen hebben een niet Nederlandse achtergrond. Dat is een reden waarom het boek zo populair is bij ons op school. Zij herkennen bijvoorbeeld woorden uit hun eigen taal. Het maakt het personage van Brahim geloofwaardig.

Beoordeling boek
Pizzamaffia
is een aangrijpend en meeslepend verhaal. Thema`s die centraal staan zijn jaloezie, verliefdheid, familie-eer en de vader-zoonrelatie. Ik vond het een erg vermakelijk boek. Dat het Boudou gelukt is de taal van (sommige) jongeren te beheersen en dat door het gebruik van straattaal het personage echt tot leven komt staat als een paal boven water.
Pizzamaffia is  voorspelbaar. Ook een aantal personages zijn verre van geloofwaardig zoals de Chineese crimineel met het Limburgse accent die Brahim een pistool verschaft. Maar voor jongeren is het een zeer vermakelijk boek.


Film
Titel:
Pizzamaffia
Regisseur: Tim Oliehoek
Verschijningsdatum: 2011
Verwerkingsopdracht: 39: vergelijken boek met film

Doelgroep
Ik denk dat de film erg aantrekkelijk is voor de beoogde doelgroep: jongeren. Uit ervaring weet ik dat de film ook erg in de smaak valt.

Beoordeling film
De film doet het boek naar mijn mening geen eer aan. Het is een echte actiekomedie geworden met wilde scooterachtervolgingen. Ik mis veel aspecten uit het boek en de diepgang van de personages ontbreekt daardoor. De cast vind ik wel goed gekozen. Zowel Brahim als Haas en Alice komen aardig overeen zoals ik ze had voorgesteld.

Reflectie op de verwerkingsopdracht
Een boek met een film vergelijken vind ik een interessante opdracht. Ook nu bleek dat er ontelbaar veel verschillen tussen pizzamaffia het boek en de film zitten: zo ontbreken er personages en gebeurtenissen en worden verschillende gebeurtenissen verdraaid. Zo zie je maar hoe anders een film kan zijn. Ik vind het dan ook goed om leerlingen hier bewust op te maken zodat zij een beter waardeoordeel kunnen vellen over een boek. Wellicht maakt het kinderen ook enthousiast om in de toekomst het boek achter de film te gaan lezen. Het is verstandig om als docent op de hoogte te zijn van eventuele verschillen tussen boek en film.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten