woensdag 25 oktober 2017

Verwerkingsopdracht 21: Spanning in een film. Door: Ankie Vanderfeesten



Verwerkingsopdracht 21: Spanning in een film

Titel Film: Boy 7
Regisseur: Laurens Blok
Verschijningsdatum film: 2015

Titel van het boek dat verfilmd is: Boy 7
Auteur: Mirjam Mous
Verschijningsdatum boek: 2011


Beoordeling film.
Het is een spannende science fiction film voor de jeugd vanaf 12 jaar, waar het zoeken naar de eigen identiteit centraal staat. Letterlijk, want het hoofdpersonage Sam wordt wakker in een metro en weet niet meer wie hij is. Samen met een meisje Lara, komt hij gaandeweg erachter wie hij maar ook zij is. Die zoektocht gaat gepaard met flashbacks en de ontwikkelingen in de relaties tussen de personages. Hierdoor krijg je het idee van goed tegen slecht en van jongeren tegen de volwassenen. Veel scenes zijn duister van karakter. Dat uit zich in het moment waar het zich afspeelt (dag of nacht), maar ook in de kleding (donkerblauwe uniformen), in de ruimte (klinisch aandoende ruimten, veel beton, nauwe ruimtes zoals de metro), close-ups tijdens het rennen, beklemmende geluiden en muziek en de manieren van praten door de 'bad guys'. De regisseur heeft zich in de dialogen beperkt tot de kern en het beeld laten spreken. Dat vind ik goed aan de film.


Keuze verwerkingsopdracht.
Aangezien dit geen boek is maar een film, pas ik deze opdracht aan. Ik zou vragen om twee scenes met tijdsaanduiding waaruit blijkt dat het gaat om een flashback.  Aan de hand hiervan kunnen de leerlingen beschrijven hoe de scenes zijn opgebouwd. De beschrijving zit dan vooral in perspectiefwisselingen, gezichtsuitdrukkingen, kleurgebruik, geluid: muziek en manieren van praten, verhoudingen van personages ten opzichte van elkaar en gebruik van ruimte. In plaats van 250-300 woorden zou ik uitgaan van een maximum van 700 woorden. Dit omdat scenes zo beter beschreven kunnen worden en er dieper ingegaan kan worden op bovengenoemde aspecten.
Deze opdracht zou je in samenwerking kunnen doen met een kunstzinnig vak om zaken verder uit te diepen. Daarnaast zou je deze opdracht in tweetallen of kleine groepjes kunnen doen.

Uitvoering verwerkingsopdracht.

Beste leerlingen,
Jullie gaan deze opdracht in tweetallen uitvoeren.
Kijk naar de film. Zoek een fragment uit met minimaal twee scenes uit waaruit blijkt dat er sprake is van een flashback en waar spanning wordt opgebouwd. Gebruik daarbij maximaal 700 woorden.

Beantwoord in je beschrijving de volgende vragen:
1.      Wat gebeurt er dat je weet dat het om een flashback gaat?
2.      Beschrijf de ruimte waarin de personages zich bevinden. Let daarbij op de grootte van de ruimte, tijdstip, kleuren, geluiden.
3.      Hoe maakt men gebruik van de camerastandpunten. Is er van heel dichtbij gefilmd of veraf? Loopt de camera met het personage mee? Zien we door de ogen van het personage? Of kijken we toe?
4.      Beschrijf de gevoelens van de personages. Hoe weet je dat ze iets voelen?
5.      Bekijk de film ook eens zonder geluid. Is er een verschil hoe jij spanning ervaart? Verklaar je antwoord.

Wenken betreffende de uitwerking.
Op de eerste pagina vermeld je: de filmtitel, de regisseur, de filmmaatschappij en wanneer de film is uitgebracht. Je schrijft daarna op van welk boek dit een verfilming is, wie de auteur is, de uitgeverij en plaats en wanneer het boek is uitgegeven.
Daarna vermeld je de namen van jullie tweetal of groepje, de klas waarin jullie zitten, docent en vak.
Vervolgens vermeld je het fragment wat jullie gekozen hebben en beantwoord je de vragen.

Tijdsaanduiding fragment.
Zet de tijdsaanduiding van het fragment neer op de volgende wijze, bijvoorbeeld: 1:40:32 – 1:50:56. Dit betekent dat het fragment duurt vanaf één uur, 40 minuten en 32 seconden tot en met 1 uur, 50 minuten en 56 seconden in de film.

De scenes duid je aan met scene 1, scene 2 enzovoorts.
Bijvoorbeeld: scene 1: 1:40:32 – 1:43:17, scene 2: 1:43:37 – 1:50:56 enzovoorts.

De uitgevoerde opdracht.
De uitgevoerde opdracht zou er zo uit kunnen zien.
Filmtitel:
Boy 7
Boektitel:
Boy 7
Regisseur:
Lourens Blok
Auteur:
Mirjam Mous
Filmmaatschappij:
Lemming Film B.V.
Uitgeverij:
Van Holkema en Warendorf


Plaats:
Houten
Jaar van uitgave:
2015
Jaar van uitgave:
2009




Door:
Ankie Vanderfeesten
En:
Mees Kees
Leerlingnummer:
606808

100007
Vak:
Nederlands


Docent:
Arjen Speeckenbrink



We hebben gekozen voor fragment: 00:08:13- 00:10:38.
Scene 1 (00:08:13- 00:09:45):
De scene begint met dreigende muziek. Sam kijkt zoekend om zich heen in het restaurant. Het is overdag en we zien een overgang van donker naar licht. Hij gaat zitten aan een tafel en de muziek klinkt scherp wanneer Sam ziet dat er politie binnen wandelt in donkerblauwe uniformen. De muziek zwakt af in een kloppend geluid wat doet denken aan een hartslag, wanneer zijn blik de blik van de serveerster raakt. Hierdoor ervaar je enige spanning. De serveerster kijkt verrast terwijl ze naar een paar klanten loopt. Lara komt terug lopen met een vol dienblad met frietjes, biefstuk en cola. Je hoort op de achtergrond gerinkel van glazen en mensen die praten, geluiden die passen in een restaurant. Dan staat ineens de serveerster glimlachend naast Sam en zegt: “Zo was je er weer?” En reikt hem een notitieboekje aan. Je hoort een doffe 'boem'. De muziek stopt ook en je hoort alleen nog maar restaurantgeluiden. Sam kijkt verbaasd en vraagt de serveerster: “Is dat van mij?” De serveerster antwoord: “Ja?!” Lara vraagt bot: “Hoe kom je eraan? Ken je hem?! “ Ondertussen kijkt Sam vragend en met lichte paniek in zijn ogen naar Lara en de serveerster. Hij bladert zenuwachtig het boekje door. De serveerster zegt, “Ik moet weer verder”.
Ze kijken haar even na en dan begint Sam hardop te voor te lezen:”Je naam is Sam, als je dit leest ben je je geheugen kwijt, maar vertrouw erop wat in dit boekje staat. Dit is wie je werkelijk bent”. Sam stopt even en kijkt Lara niets begrijpend aan. Dan leest hij verder: “Je leven was normaal. Enigszins.”  Je hoort een waaiend geluid en dan keren we terug naar het verleden naar scene 2. De shots in scene 1 zijn voornamelijk van dichtbij op de gezichten en af en toe in de ruimte van het restaurant gericht. Hierdoor voel je, je betrokken bij de personages.

Scene 2 (00:09:45- 00:10:38) :
We staan als toeschouwers ineens voor een grijs schoolgebouw met een parkje met bankjes en waar mensen in en uit lopen. Links en rechts zien we wat lijkt op ramen van klaslokalen. Er klinkt enigszins vrolijke trage muziek, Het is overdag en mensen hebben normale kleurrijke kleding aan. Het geeft een veilig gevoel. Sam loopt naar school in lichtblauwe jack en een rugzak op zijn rug. We zien hem van achterop zijn hoofd, daarna schuin van voor. Ondertussen hoor je een meisje tegen andere meisjes zeggen: “Ik heb hem gekregen onder voorwaarde dat ik die app zou installeren”.”Ik word helemaal gek van moeder”. Je hoort een fietsbel en de muziek stopt. Je hoort mensen op de achtergrond met elkaar praten in een geroezemoes. “Kijk. Nu moet ik elk halfuur inchecken om te laten zien waar ik ben. Dat wijf is toch helemaal gek geworden?”, vervolgt het meisje tegen haar vriendinnen. Sam hoort dit gesprek van een korte afstand en we zien hem onzeker om zich heen kijken en nadenken of hij zal helpen. Hij waagt het erop en zegt aarzelend: “Heb jij, heb jij nog een tweede telefoon?”.  Dan zien we de meisjes, die hem een beetje aanstaren. Sam vervolgt zijn verhaal: “Ja, want die kan je namelijk routen en 'm dan de ID van je telefoon geven. Heel simpel. Dan leg je hem thuis neer en dan...dan denkt je moeder dat je de hele dag daar bent”. Het meisje glimlacht en zegt ok.. Sam glimlacht terug en wacht net iets te lang waardoor de meiden beginnen te lachen. “Wat een weirdo”,  zegt een van de meiden”. “Doei” een ander. Sam kijkt beschaamd terwijl ze hem uitlachen en loopt weg. “Leuk”,zegt hij teleurgesteld met een zuur gezicht en loopt richting entree van het schoolgebouw. 






Geen opmerkingen:

Een reactie posten