Verwerkingsopdracht
21: Spanning in een film
Titel
Film: Boy 7
Regisseur:
Laurens Blok
Verschijningsdatum
film: 2015
Titel
van het boek dat verfilmd is: Boy 7
Auteur:
Mirjam Mous
Verschijningsdatum
boek: 2011
Beoordeling film.
Het is
een spannende science fiction film voor de jeugd vanaf 12 jaar, waar het zoeken
naar de eigen identiteit centraal staat. Letterlijk, want het hoofdpersonage
Sam wordt wakker in een metro en weet niet meer wie hij is. Samen met een
meisje Lara, komt hij gaandeweg erachter wie hij maar ook zij is. Die zoektocht
gaat gepaard met flashbacks en de ontwikkelingen in de relaties tussen de
personages. Hierdoor krijg je het idee van goed tegen slecht en van jongeren
tegen de volwassenen. Veel scenes zijn duister van karakter. Dat uit zich in
het moment waar het zich afspeelt (dag of nacht), maar ook in de kleding
(donkerblauwe uniformen), in de ruimte (klinisch aandoende ruimten, veel beton,
nauwe ruimtes zoals de metro), close-ups tijdens het rennen, beklemmende
geluiden en muziek en de manieren van praten door de 'bad guys'. De regisseur
heeft zich in de dialogen beperkt tot de kern en het beeld laten spreken. Dat
vind ik goed aan de film.
Keuze verwerkingsopdracht.
Aangezien
dit geen boek is maar een film, pas ik deze opdracht aan. Ik zou vragen om twee
scenes met tijdsaanduiding waaruit blijkt dat het gaat om een flashback. Aan de hand hiervan kunnen de leerlingen
beschrijven hoe de scenes zijn opgebouwd. De beschrijving zit dan vooral in
perspectiefwisselingen, gezichtsuitdrukkingen, kleurgebruik, geluid: muziek en
manieren van praten, verhoudingen van personages ten opzichte van elkaar en
gebruik van ruimte. In plaats van 250-300 woorden zou ik uitgaan van een
maximum van 700 woorden. Dit omdat scenes zo beter beschreven kunnen worden en
er dieper ingegaan kan worden op bovengenoemde aspecten.
Deze
opdracht zou je in samenwerking kunnen doen met een kunstzinnig vak om zaken verder
uit te diepen. Daarnaast zou je deze opdracht in tweetallen of kleine groepjes
kunnen doen.
Uitvoering verwerkingsopdracht.
Beste
leerlingen,
Jullie
gaan deze opdracht in tweetallen uitvoeren.
Kijk
naar de film. Zoek een fragment uit met minimaal twee scenes uit waaruit blijkt
dat er sprake is van een flashback en waar spanning wordt opgebouwd. Gebruik
daarbij maximaal 700 woorden.
Beantwoord
in je beschrijving de volgende vragen:
1.
Wat
gebeurt er dat je weet dat het om een flashback gaat?
2.
Beschrijf
de ruimte waarin de personages zich bevinden. Let daarbij op de grootte van de
ruimte, tijdstip, kleuren, geluiden.
3.
Hoe
maakt men gebruik van de camerastandpunten. Is er van heel dichtbij gefilmd of
veraf? Loopt de camera met het personage mee? Zien we door de ogen van het
personage? Of kijken we toe?
4.
Beschrijf
de gevoelens van de personages. Hoe weet je dat ze iets voelen?
5.
Bekijk
de film ook eens zonder geluid. Is er een verschil hoe jij spanning ervaart?
Verklaar je antwoord.
Wenken betreffende de uitwerking.
Op de
eerste pagina vermeld je: de filmtitel, de regisseur, de filmmaatschappij en
wanneer de film is uitgebracht. Je schrijft daarna op van welk boek dit een
verfilming is, wie de auteur is, de uitgeverij en plaats en wanneer het boek is
uitgegeven.
Daarna
vermeld je de namen van jullie tweetal of groepje, de klas waarin jullie
zitten, docent en vak.
Vervolgens
vermeld je het fragment wat jullie gekozen hebben en beantwoord je de vragen.
Tijdsaanduiding fragment.
Zet de
tijdsaanduiding van het fragment neer op de volgende wijze, bijvoorbeeld:
1:40:32 – 1:50:56. Dit betekent dat het fragment duurt vanaf één uur, 40
minuten en 32 seconden tot en met 1 uur, 50 minuten en 56 seconden in de film.
De
scenes duid je aan met scene 1, scene 2 enzovoorts.
Bijvoorbeeld:
scene 1: 1:40:32 – 1:43:17, scene 2: 1:43:37 – 1:50:56 enzovoorts.
De uitgevoerde opdracht.
De
uitgevoerde opdracht zou er zo uit kunnen zien.
Filmtitel:
|
Boy
7
|
Boektitel:
|
Boy
7
|
Regisseur:
|
Lourens
Blok
|
Auteur:
|
Mirjam
Mous
|
Filmmaatschappij:
|
Lemming
Film B.V.
|
Uitgeverij:
|
Van
Holkema en Warendorf
|
Plaats:
|
Houten
|
||
Jaar
van uitgave:
|
2015
|
Jaar
van uitgave:
|
2009
|
Door:
|
Ankie
Vanderfeesten
|
En:
|
Mees
Kees
|
Leerlingnummer:
|
606808
|
100007
|
|
Vak:
|
Nederlands
|
||
Docent:
|
Arjen
Speeckenbrink
|
We
hebben gekozen voor fragment: 00:08:13- 00:10:38.
Scene 1
(00:08:13- 00:09:45):
De scene
begint met dreigende muziek. Sam kijkt zoekend om zich heen in het restaurant.
Het is overdag en we zien een overgang van donker naar licht. Hij gaat zitten
aan een tafel en de muziek klinkt scherp wanneer Sam ziet dat er politie binnen
wandelt in donkerblauwe uniformen. De muziek zwakt af in een kloppend geluid
wat doet denken aan een hartslag, wanneer zijn blik de blik van de serveerster
raakt. Hierdoor ervaar je enige spanning. De serveerster kijkt verrast terwijl
ze naar een paar klanten loopt. Lara komt terug lopen met een vol dienblad met
frietjes, biefstuk en cola. Je hoort op de achtergrond gerinkel van glazen en
mensen die praten, geluiden die passen in een restaurant. Dan staat ineens de
serveerster glimlachend naast Sam en zegt: “Zo was je er weer?” En reikt hem
een notitieboekje aan. Je hoort een doffe 'boem'. De muziek stopt ook en je
hoort alleen nog maar restaurantgeluiden. Sam kijkt verbaasd en vraagt de
serveerster: “Is dat van mij?” De serveerster antwoord: “Ja?!” Lara vraagt bot:
“Hoe kom je eraan? Ken je hem?! “ Ondertussen kijkt Sam vragend en met lichte
paniek in zijn ogen naar Lara en de serveerster. Hij bladert zenuwachtig het
boekje door. De serveerster zegt, “Ik moet weer verder”.
Ze
kijken haar even na en dan begint Sam hardop te voor te lezen:”Je naam is Sam,
als je dit leest ben je je geheugen kwijt, maar vertrouw erop wat in dit boekje
staat. Dit is wie je werkelijk bent”. Sam stopt even en kijkt Lara niets
begrijpend aan. Dan leest hij verder: “Je leven was normaal. Enigszins.” Je hoort een waaiend geluid en dan keren we
terug naar het verleden naar scene 2. De shots in scene 1 zijn voornamelijk van
dichtbij op de gezichten en af en toe in de ruimte van het restaurant gericht.
Hierdoor voel je, je betrokken bij de personages.
Scene 2
(00:09:45- 00:10:38) :
We staan
als toeschouwers ineens voor een grijs schoolgebouw met een parkje met bankjes
en waar mensen in en uit lopen. Links en rechts zien we wat lijkt op ramen van
klaslokalen. Er klinkt enigszins vrolijke trage muziek, Het is overdag en
mensen hebben normale kleurrijke kleding aan. Het geeft een veilig gevoel. Sam
loopt naar school in lichtblauwe jack en een rugzak op zijn rug. We zien hem
van achterop zijn hoofd, daarna schuin van voor. Ondertussen hoor je een meisje
tegen andere meisjes zeggen: “Ik heb hem gekregen onder voorwaarde dat ik die
app zou installeren”.”Ik word helemaal gek van moeder”. Je hoort een fietsbel
en de muziek stopt. Je hoort mensen op de achtergrond met elkaar praten in een
geroezemoes. “Kijk. Nu moet ik elk halfuur inchecken om te laten zien waar ik
ben. Dat wijf is toch helemaal gek geworden?”, vervolgt het meisje tegen haar
vriendinnen. Sam hoort dit gesprek van een korte afstand en we zien hem onzeker
om zich heen kijken en nadenken of hij zal helpen. Hij waagt het erop en zegt
aarzelend: “Heb jij, heb jij nog een tweede telefoon?”. Dan zien we de meisjes, die hem een beetje
aanstaren. Sam vervolgt zijn verhaal: “Ja, want die kan je namelijk routen en
'm dan de ID van je telefoon geven. Heel simpel. Dan leg je hem thuis neer en
dan...dan denkt je moeder dat je de hele dag daar bent”. Het meisje glimlacht
en zegt ok.. Sam glimlacht terug en wacht net iets te lang waardoor de meiden
beginnen te lachen. “Wat een weirdo”,
zegt een van de meiden”. “Doei” een ander. Sam kijkt beschaamd terwijl
ze hem uitlachen en loopt weg. “Leuk”,zegt hij teleurgesteld met een zuur
gezicht en loopt richting entree van het schoolgebouw.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten