zaterdag 30 september 2017

Verwerkingsopdracht Picasso Mysterie - Padlet - Mieke van Os



Berns, M. (2015) Het Picasso Mysterie. Alkmaar: Kluitman

Het Picasso Mysterie is het eerste boek in een reeks. Opvolgende boeken gaan over Monet en Dali. Alle boeken zijn op enigerlei wijze gerelateerd aan de kunsten. Op de cover is een bullit opgenomen met daarin de tekst ‘Dan Brown voor jongeren!’.  Nu klopt het dat de boeken van Dan Brown ook vaak gaan over personen of locaties die een relatie hebben met kunst en cultuur binnen het genre thriller. Veelal draait het in zijn boeken om mysterieuze orden. Zo is dat ook aan de orde in dit boek, waarin een geheim jeugdgenootschap ‘de blockbusters ‘ een misdaad op het spoor is. Al gauw blijkt dat het gaat om een sleutelwerk van Picasso. Storm (11), Jimi, Juul en Lara stellen alles in het werk om de daders te ontmaskeren. Deze verhaallijn is eenvoudig en chronologisch. Tijdens het avontuur vinden Storm en Juul elkaar wel heel erg leuk. Er hangt iets in de lucht tussen die twee. Het verhaal op zich is onderhoudend, al halen de kunstbeschouwende toelichtingen de vaart eruit. Er is sprake van veelvuldige herhaling in andere bewoordingen om de eigenaardigheden van een kunststroming en het handschrift van de kunstenaar te onderstrepen. Al met al geeft het boek daarover heldere informatie, zeker met de toegevoegde informatie achterin het boek. Het boek leent zich mijn inziens daarom goed voor een samenwerking tussen de vakgebieden Nederlands en Beeldende Vorming in de brugklas.

Padlet verwerkingsopdracht
Padlet leent zich goed voor een educatieve verwerking van de informatie van dit boek.  Het format maakt het mogelijk om stapsgewijs in te zoomen op bepaalde elementen via de methodiek  see-think-wonder. ‘Ik zie…’, ‘Ik denk na …’, (‘Ik weet…’), Ik vraag me af…’. Zoals het boek jongeren al helpt om belangrijke informatie over een kunststroming naar boven te halen, zo stimuleert deze benadering om een werk aandachtig te bekijken, te beschrijven en te analyseren zonder direct na te denken over de betekenis ervan. Jongeren wordt gevraagd hun observaties in woorden om te zetten, te onderbouwen en erover met elkaar in gesprek te gaan.  Dit versterkt de lijn van het boek door verdieping aan te brengen over waarom het werk er zo uitziet. Scherper kijken en doorvragen met de bedoeling collectief uiteindelijk tot een persoonlijke mening te komen. Wanneer vaker toegepast internaliseert de jongere  deze methode door automatisch zijn of haar interpretaties te voorzien van argumenten. Door te variëren in werkvormen (schrift, 2D-/ 3D- / 4D-werk) verankert deze nog beter en blijft hangen. De uitingen kunnen later dienen als leermateriaal voor volgende beschouwingen en interpretaties van kunstteksten en kunstwerken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten