Berns, M. (2015) Het Picasso Mysterie. Alkmaar: Kluitman
Het Picasso Mysterie is het eerste boek in een reeks.
Opvolgende boeken gaan over Monet en Dali. Alle boeken zijn op enigerlei wijze
gerelateerd aan de kunsten. Op de cover is een bullit opgenomen met daarin de tekst ‘Dan Brown voor jongeren!’. Nu klopt het dat de boeken van Dan Brown ook
vaak gaan over personen of locaties die een relatie hebben met kunst en
cultuur binnen het genre thriller. Veelal
draait het in zijn boeken om mysterieuze orden. Zo is dat ook aan de orde in dit boek, waarin een
geheim jeugdgenootschap ‘de blockbusters ‘ een misdaad op het spoor is. Al gauw
blijkt dat het gaat om een sleutelwerk van Picasso. Storm (11), Jimi, Juul en
Lara stellen alles in het werk om de daders te ontmaskeren. Deze verhaallijn is
eenvoudig en chronologisch. Tijdens het avontuur vinden Storm en Juul elkaar
wel heel erg leuk. Er hangt iets in de lucht tussen die twee. Het verhaal op
zich is onderhoudend, al halen de kunstbeschouwende toelichtingen de vaart
eruit. Er is sprake van veelvuldige herhaling in andere bewoordingen om de eigenaardigheden van een
kunststroming en het handschrift van de kunstenaar te onderstrepen. Al met al
geeft het boek daarover heldere informatie, zeker met de toegevoegde informatie achterin
het boek. Het boek leent zich mijn inziens daarom goed voor een samenwerking tussen de vakgebieden Nederlands
en Beeldende Vorming in de brugklas.
Padlet
verwerkingsopdracht
Padlet leent zich goed voor een educatieve verwerking van de
informatie van dit boek. Het format
maakt het mogelijk om stapsgewijs in te zoomen op bepaalde elementen via de
methodiek see-think-wonder.
‘Ik zie…’, ‘Ik denk na …’, (‘Ik weet…’), Ik vraag me af…’. Zoals het boek
jongeren al helpt om belangrijke informatie over een kunststroming naar boven
te halen, zo stimuleert deze benadering om een
werk aandachtig te bekijken, te beschrijven en te analyseren zonder direct na
te denken over de betekenis ervan. Jongeren wordt gevraagd hun observaties in
woorden om te zetten, te onderbouwen en erover met elkaar in gesprek te
gaan. Dit versterkt de lijn van het boek
door verdieping aan te brengen over waarom het werk er zo uitziet. Scherper kijken
en doorvragen met de bedoeling collectief uiteindelijk tot een persoonlijke mening te komen. Wanneer vaker toegepast internaliseert de
jongere deze methode door
automatisch zijn of haar interpretaties te voorzien van argumenten. Door
te variëren in werkvormen (schrift, 2D-/ 3D- / 4D-werk) verankert deze nog beter en blijft hangen. De uitingen kunnen later
dienen als leermateriaal voor volgende beschouwingen en
interpretaties van kunstteksten en kunstwerken.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten