zondag 24 september 2017

Verwerkingsopdracht bij het boek Stapelverliefd door Claudia Geurtsen

Auteur: Maren Stoffels
Jaar van uitgave: 2013 (1e druk)
Titel: Stapelverliefd
Verwerkingsopdracht: 16. Flaptekst schrijven

Doelgroep
Stapelverliefd is een c-boek, geschikt voor lezers vanaf 12 jaar. Het boek is geschreven voor meisjes. Dit laatste kun je zien aan de vormgeving van het boek.

Beoordeling boek
Ik vind het boek over het geheel genomen wat saai. De personages in het boek vind ik levensecht overkomen. Dit komt door het taalgebruik van de personages en doordat het verhaal zich afspeelt in een thuissituatie en op school. Aan de andere kant vind ik de situaties waarin de personages terecht komen vaak te overdreven en toevallig. Het komt bijvoorbeeld meerdere keren voor dat de vader van Liv net op een slecht moment aan komt rijden. Dit klopt niet met de verhaallijn dat hij altijd druk is met zijn baan, vaak laat thuis komt en weinig interesse in Liv toont. Dit zorgt ervoor dat ik mij minder goed kan identificeren met de hoofdpersonen en daardoor het boek ook minder spannend en ontroerend vind.

Beoordeling verwerkingsopdracht
Het schrijven van een flaptekst vond ik zelf erg leuk om te doen. Wel vond ik het lastig om een tekst te schrijven die zich richt op de doelgroep van het boek.

Deze opdracht vind ik niet zo bruikbaar voor in mijn lessen omdat het niet controleert of een leerling het boek daadwerkelijk gelezen heeft. En het laat leerlingen niet nadenken over wat zij zelf van het boek vinden. Het moet immers een wervende tekst worden. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten