Auteur: Diet Verschoor
Jaar van uitgave: 2008
Titel: Nu ik!
Plaats van uitgave: Amsterdam
Uitgeverij: Leopold
Jaar van uitgave: 2008
Titel: Nu ik!
Plaats van uitgave: Amsterdam
Uitgeverij: Leopold
Samenvatting
In het boek Nu ik! van Diet Verschoor maak
je kennis met Puck. De 13 jarige Puck is bezig met de eindmusical van groep 8
maar meer nog met de vraag wie ze nu eigenlijk is. Ze is boos en onzeker en
haar ouders zijn alleen maar bezig met haar overleden zusje. Nu is het tijd
voor haar! Puck verandert haar naam in Pauline en kleurt haar rode krullen wit.
Alles gaat goed, totdat haar zusje vanuit een foto tegen haar begint te
praten...
Herkenbaar
De
personages uit het boek zijn zo levensecht beschreven dat pubers zich heel
makkelijk met hen kunnen identificeren. De hoofdpersoon, Puck, is een
13-jarige, onzekere puber die klaar is met haar leven tot dan toe en ze kiest
ervoor om eindelijk zichzelf te zijn. Als lezer volg je haar zoektocht naar
identiteit. Ze zegt letterlijk niet te weten wie ze is. ‘Ik kijk vaak
naar mezelf. Ik weet namelijk niet wie ik ben.’ (Nu ik!, p. 6) Om
erachter te komen wie ze is bepaalt Puck dat het mogelijk is om meerdere
personen te zijn. Ze besluit daarom haar naam te veranderen in Pauline en haar
mooie rode krullen wit te verven.
Ook de overige karakters zijn zeer
realistisch beschreven. Puck heeft een broertje, Harm. De band tussen broer en
zus wordt in het boek zeer treffend beschreven. Aan de ene kant vormen Puck en
Harm vaak een front tegen hun ouders maar ook is er sprake van onderlinge
strijd. ‘Spettertje Puck, zegt mijn broer. Of: Ettertje Puck. Wij
pesten elkaar vaak. Zomaar. Mijn broer is twee jaar ouder, maar hij is laat
jarig, ik ben vroeg jarig.’ (Nu ik!, p. 6)
Naast de personages zullen de lezers zich ook herkennen in het verhaal
en in de situaties waarin de hoofdpersoon terecht komt. In het
boek volgen we Puck tijdens de voorbereiding van de eindmusical in groep acht. Voor iedere brugklasser is dit
volgens mij een herkenbaar verhaal. De manier waarop de voorbereiding verloopt
is zeer realistisch geschreven. Iedereen werkt met veel enthousiasme toe naar
de generale repetitie. Wanneer het dan zo ver is wordt alles wel heel echt
ineens. ‘Kortom, dit is
een superbelangrijke generale repetitie. In de aula zitten de eerste twee rijen
stoelen vol mensen, onder wie Tina’s moeder. Alles is opeens anders en ook veel
echter en enger.’ (Nu ik!, p. 79)
Verder haalt Diet Verschoor veel thema’s aan die de doelgroep zal herkennen. Thema’s zoals vriendschap, verliefdheid, rouwverwerking, volwassen worden en je afzetten tegen je ouders worden op levendige wijze beschreven.
Maakt indruk
Het boek heeft op mij indruk gemaakt door
de manier waarop het thema rouwverwerking vorm krijgt in het boek. Het is een
enorm heftig onderwerp maar ik heb het niet ervaren als een zwaar thema. En ik
denk dat het door de beoogde lezers ook niet als zwaar zal worden ervaren. Wel
heeft dit thema ervoor gezorgd dat het boek mij raakt. Rouwverwerking is een
thema dat op momenten aangrijpt door de realistische manier waarop het wordt
beschreven. De hoofdpersoon vertelt op zeer luchtige wijze hoe haar ouders in
een andere wereld terecht lijken te komen wanneer ze aan hun overleden dochter
Christien denken. Ze vertrekken dan naar de ‘Christientjesplaneet’. De
hoofdpersoon heeft samen met haar broertje een manier gevonden om hen weer
terug te halen in het hier en nu. Namelijk door iets te zeggen wat nergens op
slaat. ‘Ze dalen dan af van de Christientjesplaneet. Heel snel.
Het lijkt wel alsof ze eraf gedonderd worden. Misschien zit daar wel een boze
engel die roept: Stomme ouders, gaan jullie eens terug naar de kinderen die
niet verdronken zijn.’ (Nu ik!, p. 7)
Zeer beeldend
De kracht van Diet Verschoor is dat zij
heel goed in staat is om door middel van taalgebruik en stijl van schrijven aan
te sluiten bij de belevingswereld van een puber. In het boek Nu ik! heeft zij
dagboekpassages opgenomen. Met name in deze passages lees je echt het verhaal
vanuit het perspectief van de hoofdpersoon. De stukken zijn zo beeldend
beschreven dat iedereen de beschreven situaties wel herkent. Zoals in het
volgende voorbeeld waarbij het bijna voelt alsof je bij de familie Verhaar aan
tafel zit. ‘Aan tafel deed iedereen net alsof er niets aan de hand was.
Negeren. Gewoon negeren tot het weer overgaat. Dat is een sterk wapen van de
familie Verhaar.’ (Nu ik!, p. 29) Tijdens de generale repetitie voel
je dankzij de beeldende beschrijvingen de spanning die de hoofdpersoon moet
voelen. ‘Ik recht mijn rug. Nog even, dan valt de muziek stil, dan moet
ik op de verhoging klimmen zodat ik nog groter lijk. Dan moet ik spreken.
Zomaar alles door elkaar. Vanuit je hart, vanuit je buik, vergeet die kop maar
even heeft Siem steeds geroepen.’ (Nu ik!, p. 81-82)
Een aanrader!
Dit boek sluit naar mijn mening exact aan
op de belevingswereld van met name jonge pubermeiden (12+). De hoofdpersoon
gaat in het boek op zoek naar haar identiteit. Een van de belangrijkste opgaven
voor een adolescent volgens Coillie. (2007) Daarom zullen de lezers dit zeker
herkennen. De 12+ doelgroep is zelf volop op zoek naar die identiteit en heeft
daarom een grote belangstelling voor boeken waarin de jonge hoofdfiguur op zoek
is naar zichzelf. In deze boeken herkennen ze veel van hun eigen twijfels,
wensen en emoties.(Coillie, 2007)
Ik zou dit boek dan ook zeker aanraden
voor brugklassers. Het boek leest lekker weg, is niet al te dik en bevat
relevante thema's. Een van de belangrijkste thema’s uit het boek is
rouwverwerking. Maar doordat dit thema heel luchtig wordt beschreven blijft het
goed leesbaar. Daarnaast komen de thema’s vriendschap, verliefd zijn, volwassen
worden en je afzetten van je ouders aan bod.
De manier waarop Diet Verschoor dit boek
heeft geschreven draagt naar mijn idee bij aan de populariteit van dit boek bij
de doelgroep. In het boek komen dagboekpassages van de hoofdpersoon voorbij.
Deze dagboekvorm zorgt ervoor dat de lezer zich heel direct kan inleven. Romans
in dagboekvorm zijn dan ook bijzonder populair bij de doelgroep. (Coillie,
2007) Diet Verschoor heeft hier handig gebruik van gemaakt.
Bronnen
Verschoor, D. (2008) Nu ik! Amsterdam:
Leopold.
Van Coilie, J. (2007) Leesbeesten en boekenfeesten. Leidschendam: Biblion.
Van Coilie, J. (2007) Leesbeesten en boekenfeesten. Leidschendam: Biblion.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten