Recensie
![Afbeeldingsresultaten voor jongen in gestreepte pyjama](file:///C:/Users/EFL/AppData/Local/Temp/msohtmlclip1/01/clip_image002.jpg)
Een negenjarige
jongen, woonachtig in Duitsland, verhuist met zijn gezin, omdat zijn vader voor
zijn werk wordt herplaatst. Wat het werk van zijn vader precies inhoudt, weet
de hoofdpersoon niet. Hij gaat op onderzoek uit.
Is het
mogelijk dit zware onderwerp, deze mensonterende periode in de geschiedenis op
een ‘goede’ manier over te brengen op kinderen of pubers? Wat is ‘goed’? Hoe
beladen ook, iedereen, dus ook jongeren, moet geconfronteerd worden met dat wat
er gebeurd is met een grote groep mensen eind jaren dertig en jaren veertig. Het
verhaal vertellen vanuit het perspectief van een negenjarige jongen, lijkt al
snel een goede keus. De lezers kunnen zich met de hoofdpersoon identificeren,
al is het maar omdat zij niet al te lang geleden dezelfde leeftijd hebben
gehad.
Waar de film
de sfeer van het verhaal door middel van decor, muziek, belichting, kostuums en
blikken van acteurs in één beeld haarfijn over kan brengen, moet de schrijver
van het boek meer moeite doen om de juiste toon over te brengen. Belangrijk
detail bij het starten van het lezen van het boek is de voorkennis van de
lezer. Door de bekendheid van de film weet een deel van het lezerspubliek van
te voren niet alleen de rode draad van het verhaal, maar ook de afloop er van.
Misschien heeft de schrijver dit ook als bedoeling gehad: de lezer hoort meer
te weten dan de hoofdpersoon in kwestie. Dat de jonge jongen niet op de hoogte
is van de situatie waar hij in zit, zorgt ervoor dat hij niet alleen naïef
overkomt, maar ook aandoenlijk. Dit in tegenstelling tot de schrijfstijl, die
door zijn zakelijkheid juist op (jong)volwassenen lijkt toegespitst. Volgens
sommigen is hier ook sprake van in de verfilming van het boek: de grauwe,
grijze omgeving laat het ‘kinderlijke’ van de film verdwijnen.
Hoewel voor
de lezer al in hoofdstuk één duidelijk wordt gemaakt dat het beroep van de
vader van de hoofdpersoon te maken heeft met een functie in een
concentratiekamp (op bladzijde negen wordt al gesproken over ‘mannen in
prachtige uniformen’ en op bladzijde achttien wordt verwezen naar kampgevangenen
die als dienstbodes in het huis van de hoofdpersoon ter werk worden gesteld),
lijkt dit beroep tot de hoofdpersoon niet door te dringen. Dit niet-wetende
karakter wordt neergezet in een nauwkeurig omschreven omgeving. De buurt wordt
in details besproken, wat er voor zorgt dat je als lezer goed kunt inleven,
maar niet meeleven. Het schokkende einde zorgt er daarentegen voor dat je je
als lezer kunt voorstellen hoe het moet zijn om bij de ‘andere kant’ te horen –
hoe het moet zijn onterecht en onverwachts familieleden kwijt te raken. Dit
zorgt ervoor dat de schrijver wellicht zijn doel bereikt heeft: het overbrengen
van een belangrijk en vaak onbegrijpelijk stuk geschiedenis van de mensheid.
Dit handzame boekje wordt, naar ik aanneem, vaker uit
nieuwsgierigheid gelezen, dan uit oprechte interesse. De alom bekende
verfilming bereikt zijn doel sneller dan het boek. Echter zorgt het verhaal
voor een wellicht nieuwe blik op de toenmalige situatie: nietsvermoedende
mensen werden onterecht vermoord. Op kinderen, en op alle andere lezers, kan
dit een diepe indruk maken.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten