Recensie Littekens door Tamara Severin-Wijnstekers

Auteur: Anke de Vries
Jaar van uitgave: 2016
Titel: Littekens
Plaats van uitgave: Rotterdam
Uitgeverij: Lemniscaat

Littekens gaat over Paul en Clara die allebei een geheim met zich mee dragen. Al vanaf het moment dat Paul in Frankrijk aankomt, valt Clara hem op en andersom. Paul heeft een zware tijd achter de rug. Om alles wat er de laatste tijd gebeurd is te verwerken, besluit hij om vanuit Nederland naar Frankrijk te fietsen. Hij verblijft in Frankrijk bij zijn oom en tante. Onderweg logeert hij bij Monsieur Martin. Op een dag staat de politie voor Paul bij zijn oom en tante op de stoep. Monsieur Martin is overleden en Paul is de laatste die hem levend heeft gezien. Clara draagt eveneens een groot geheim met zich mee. Gedurende het verhaal krijgen Paul en Clara steeds meer met elkaar te maken en wordt duidelijk waarom zij allebei op hun eigen manier een litteken hebben en meer met elkaar te maken hebben dan dat het in eerste instantie lijkt.

Passend in het straatje van de schrijfster?
Littekens is een boek van Anke de Vries. De jeugdboeken van Anke de Vries zijn in twee soorten onder te verdelen: de verhalen die zich in Nederland afspelen en de verhalen die zich in Frankrijk afspelen. Haar Nederlandse jeugdboeken gaan over serieuze onderwerpen als mishandeling, discriminatie, criminaliteit en vluchtelingen. In de boeken die zich in Frankrijk afspelen spelen detective-achtige elementen en het verleden een rol. Dit laatste is ook duidelijk op Littekens van toepassing. Hiermee is er duidelijk een verband met eerdere boeken van Anke de Vries ("Anke de Vries", z.j.).

Schrijfstijl
Met het begin van het boek val je direct middenin het verhaal. "Ze zag de jongen te laat. Hij zat bij de driesprong en leunde met zijn rug tegen een boomstam." (Littekens, p. 5). Hierdoor had ik direct allerlei vragen. Wie is 'ze'? En welke jongen zag ze? Dit zorgde er voor dat ik al snel in het verhaal zat en werd meegenomen door mijn nieuwsgierigheid.
Vervolgens raakte ik wat verward over het vervolg van het verhaal. Het boek begint met een beeld te schetsen vanuit het perspectief van Clara. Vervolgens wordt er gewisseld naar het perspectief van Paul. Al snel werd me duidelijk dat het boek gaat over deze twee hoofdpersonen, Paul en Clara.

Het boek is erg geloofwaardig geschreven. Het beeld dat van de hoofdpersonen en van de andere personen beschreven wordt, is erg realistisch. Het zorgt er ook voor dat ik, als lezer, meteen een beeld voor ogen heb van de hoofdpersonen. "Paul haalde verbaasd zijn schouders op en staarde het tengere figuurtje na, dat steeds kleiner werd. Het donkere haar glansde en de paardenstaart danste op en neer; het vormde een scherp contrast met de gesloten uitdrukking op haar gezicht en de haastige manier van lopen, alsof ze vluchtte voor haar eigen schaduw." (Littekens, p. 7).

Meeslepend en aangrijpend
Ik heb even nodig gehad voordat ik écht in het verhaal zat. Eenmaal in het verhaal, werd ik er helemaal ingezogen en wilde ik graag weten hoe het af zou lopen. Het geheim van Clara blijft een hele tijd onduidelijk wat er voor zorgt dat ik graag verder wilde lezen en hierna erg nieuwsgierig werd. "‘Je hoeft het niet te verbergen’, zei ze, ‘het is een heel mooi litteken.’ ‘Wat je maar mooi noemt,’ zei hij schor, ‘jij hebt zoiets niet.’ Clara trok haar arm terug en wendde haar gezicht af. ‘Iedereen heeft wel een litteken.’ Voor hij kon vragen wat ze bedoelde stond ze op, alsof ze zich versproken had." (Littekens p. 93). Op het moment dat de link van Clara naar de dood van monsieur Martin steeds duidelijker wordt, werd mijn nieuwsgierigheid nog meer gewekt. Het boek is tot de laatste bladzijde meeslepend en aangrijpend.

Typisch voor de doelgroep?
Zowel Paul en Clara gedragen zich voor jongeren van hun leeftijd, erg voorbeeldig. Toch past dit goed binnen het verhaal. Zij hebben allebei een hoop meegemaakt, dit heeft er voor gezorgd dat zij al een groot verantwoordelijkheidsgevoel hebben. "Paul ruimde de tafel af, hielp Claude met aankleden, zocht naar de visnetten en waarschuwde Pierre dat ze gingen vissen" (Littekens, p. 13).

Van de andere kant laten zij beiden wel gedrag zien passend bij hun leeftijd. Ze worden verliefd op elkaar en vinden het spannend om het gesprek met elkaar aan te gaan. Ze bedenken redenen om elkaar te zien en met elkaar in contact te komen. Aan het eind van het verhaal lijkt het er even op dat het contact door de afstand uiteindelijk door het vergaan van de tijd verbroken zal worden, maar uiteindelijk blijkt het tegendeel waar. "Daarna volgde een lange stilte, er kwam zelfs geen antwoord op zijn vragen. Maar plotseling ontving hij vier simpele woorden die hem hoop gaven ‘Ik mis je vreselijk.’"  (Littekens p. 165).

Zoektocht naar eigen identiteit
Littekens sluit op bepaalde vlakken ook mooi aan op de belevingswereld van de doelgroep (12 tot 15 jaar). Voor de jonge adolescent staat of valt het zelfbeeld met de lichamelijke aantrekkelijkheid (Collie, 2007). Het litteken van Paul is hiervan een goed voorbeeld. "‘Nou en? Dat litteken van jou ziet er prima uit.’ ‘Wat je maar prima noemt,’ smaalde hij en tilde de pijp van zijn broek op. ‘Dat been van jou verdient een medaille, je hebt er honderden kilometers mee afgelegd.’ ‘Het ziet er niet uit, en met die stomme kous nog minder.’" (Littekens, p. 53).

Ook zet Paul zich enigszins af tegen zijn ouders. Hij weigerde om met zijn ouders en zusje mee te gaan op vakantie naar Schotland en opperde het plan om met zijn fiets van Nederland naar Frankrijk te fietsen. Ook dit is kenmerkend voor de doelgroep (Collie, 2007).
De duidelijke zoektocht naar identiteit vormt een rode draad gedurende het hele verhaal. Dit maakt het boek interessant voor jongeren vanaf 12 jaar. Ze zullen in dit verhaal gedeeltes van hun eigen twijfels, wensen en emoties herkennen (Collie, 2007). In het onderzoek van Rita Ghesquiere (1993) plaatsen jonge lezers tussen twaalf en vijftien jaar boeken over liefde en vriendschap op de tweede plaats, na avonturenverhalen, met een veel duidelijker uitgesproken voorkeur bij meisjes (Collie, 2007). Een reden te meer waarom het boek goed in de smaak zal vallen bij de doelgroep, vooral bij meisjes.

Kortom
Kortom, Littekens is een boek dat lekker wegleest, waarin je wordt meegenomen in een realistisch verhaal en dat tot op de laatste bladzijde spannend blijft. Een boek dat ik iedereen aan zou raden een keer te lezen!

• Vries, A. de. (2016). Littekens. Rotterdam: Lemniscaat.
  • Collie, J.V. (2007). Leesbeesten en boekenfeesten. Leuven: Davidfonds Uitgeverij
  • Anke de Vries. (z.j.). Geraadpleegd van http://www.lemniscaat.nl/Jeugd/Kinder-%20en%20jeugdboeken/auteurs/Anke%20de%20Vries