donderdag 28 september 2017

Verwerkingsopdracht 1 - Iris Pennings - boekverfilming Pijnstillers


Verwerkingsopdracht 1 - Mindmappen

Titel: Pijnstillers
Regisseur: Tessa Schram

Verschijningsdatum: 2014
Titel van het boek dat verfilmd is: Pijnstillers
Auteur: Carry Slee

Doelgroep film
De film is geschikt voor kinderen vanaf 9 jaar. Ik denk echter dat jongeren vanaf 12 jaar zich beter kunnen identificeren met de twijfels, emoties en wensen van de hoofdrolspeler. Persoonlijk zou ik dus zeggen, doelgroep 12+.

Beoordeling film
De regisseur Tessa Schram is er naar mijn mening zeer in geslaagd een succesvolle filmversie te maken van het boek “Pijnstillers”, geschreven door Carry Slee. De film heeft een mooie afwisseling in humoristische en dramatische scènes. Sommige scènes zijn beter dan andere. De scène waarin Casper met zijn moeder plezier maakt, terwijl ze doodziek is, vond ik ontroerend. Daarentegen vond ik scènes rondom de vader van Sofie humoristisch. Aan het einde van het verhaal waren de scènes een beetje voorspelbaar en niet altijd even realistisch. Concluderend kan ik zeggen dat ik deze film een echte aanrader vind voor de beoogde doelgroep. Het is een afwisselende, ontroerende film, met een goede dosering van humor.

Beoordeling verwerkingsopdracht
De verwerkingsopdracht sprak mij direct aan. Ik weet wat de achterliggende gedachte is van het ‘mindmappen’ en kies er daarom ook regelmatig voor dit te gebruiken binnen mijn lesactiviteiten. Bijvoorbeeld  bij begrijpend lezen vind ik dit een zeer sterk instrument. Het helpt leerlingen echt om hun gedachten en/of de informatie inzichtelijk op papier te zetten. Mijn ervaring is dat leerlingen het prettig vinden hiermee te werken. Wel is een duidelijke instructie nodig om tot een goede mindmap te komen.

Persoonlijk heb ik gemerkt dat het maken van een digitale mindmap tijd kost. De website www.coggle.nl zou ik persoonlijk niet aanraden bij mijn leerlingen, ik vond hem onhandig. Leerlingen in mijn klas gebruiken de app Mindomo en vinden dit erg prettig. Die raad ik dan ook zeker aan!
Bronnen:
www.coggle.nl www.netflix.nl
Film: Pijnstillers
http://succesvol-bloggen.nl/de-basis/mindmap-wat-hoe-en-waarom/ https://www.leraar24.nl/mindmappen/
Coillie, J. van (2007),
Leesbeesten en boekenfeesten. Leidschendam, Biblion.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten