Recensie Kleermakerszit, door Ilse van Gasteren

Auteur: Layla Alizadah
Jaar van uitgave: 2015
Titel: Kleermakerszit
Plaats van uitgave: Amsterdam
Uitgeverij: Clavis

'Kleermakerszit' van Layla Alizadah gaat over de 17-jarige Lucy. Ze is verscheurd van verdriet nadat haar vader is omgekomen bij een auto-ongeluk en na een traumatische gebeurtenis. Ze probeert verder te gaan met haar leven en dat lijkt aardig te lukken. Tijdens een avondje stappen met haar beste vriendin Evelyn komen alle herinneringen van Lucy weer naar boven en op dat moment gaat het flink mis.

Realistisch?
In Kleermakerszit heeft Layla Alizadah het voor elkaar gekregen om een realitstisch verhaal neer te zetten, die voor veel lezers vrij toegankelijk is, ondanks de slechte gebeurtenissen die zich afspeelden in het verhaal. De hoofdpersoon is levensecht neergezet. Ze kampt met problemen waar veel tieners zich in kunnen vinden: hoe moet ik omgaan met al mijn emoties en gevoelens?
Ik vond wel dat de emoties van de hoofdpersoon van de hak op de tak sprongen: het ene moment waren de gedachten en gevoelens van Lucy erg negatief, terwijl ze vlak daarna juist erg positief in het leven stond. Er was vrij weinig ‘grijs’ gebied. Dat had het verhaal net iets meer diepgang gegeven. Daarnaast wordt er heel uitvoerig ingegaan op wat ze allemaal doet en minder op wat ze voelt, toch wel cruciaal in een verhaal als dit.

Schrijfstijl
Hoewel de titel van het boek nietszeggend was, was ik toch heel benieuwd naar het boek.  Ik denk dat dit boek meer had gehad aan een aantal pagina’s extra. Het boek is namelijk erg dun. Het eerste wat mij aan het boek opviel, behalve de prettige schrijfstijl, was dat het heel snel las. Dat heeft zo zijn voor- en nadelen, maar ik had het gevoel dat ik té snel door de emoties heen vloog, en dat er soms belangrijke zaken werden overgeslagen, waar ik meer over had willen weten. Ook mistte ik de emotionele diepgang. Daarnaast mistte ik ook de ontwikkeling van de personages rondom Lucy.  De schrijfstijl vond ik niet echt passen bij een young adult boek. De schrijfstijl voelde heel erg kinderlijk aan. Vaak voelden de zinnen als een soort opsomming en miste ik het principe show, don’t tell

Uitwerking
Ondanks dat ik de uitwerking kort en snel vond, denk ik dat de bedoeling van de schrijfster van het boek wel heel interessant en heftig is. Het is een meeslepend verhaal en, nadat je het boek hebt uitgelezen, het gevoel hebt dat je toch even op adem moet komen. Het skelet van het boek was er. De bedoeling van de schrijfster is in mijn ogen goed, maar de aankleding mistte nog.

Geschiktheid
Kleermakerszit is geschikt voor jongeren tussen de 15 en 18 jaar. De hoofdpersoon in het boek, Lucy, heeft in dit boek veel te maken gehad met lastige situaties. Hierin moest zij keuzes maken. Lucy maakte veel keuzes, die een volwassene niet zou maken. Ook piekert Lucy heel veel in dit boek. Dat is ook een kenmerk van pubers. Lucy weet niet wat ze met deze gevoelens en gedachten aan moet, dus houdt zij een gedichtenschriftje bij: ‘Ik denk aan alles wat er is gebeurd, het eerste wat in mij opkomt, is papa, en daarna de rest. Ik sta weer op en pak een schrift uit de lade van mijn bureau. Mijn gedichtenschriftje. Ik sla het open en blader. Bij een lege bladzijde stop ik en begin ik mijn gevoelens te verwerken in een gedichtje.’ (p.69) Daarnaast wordt in het boek de relatie tussen moeder en dochter beschreven. In de puberteit keren pubers zich vaak af tegen hun ouders. Lucy had, voor de dood van haar vader, geen goede band met haar moeder. Sinds de dood van haar vader kan ze het steeds beter met haar moeder vinden.

Kleermakerszit is een boek waarin zeker potentie zit, maar eigenlijk nog in de kinderschoenen staat. Het verhaal is geschreven als een soort opsomming en samenvatting van gebeurtenissen (vaak “en toen dit, en toen dat”) en wat extra dialoog had zeker niet misstaan. De schrijfster had de scènes (en personages) uitgebreider kunnen beschrijven en meer diepgang kunnen toevoegen. Het boek geeft mij het gevoel dat de schrijfster potentie heeft, maar dat haar schrijfstijl nog niet dusdanig is ontwikkeld om al een boek te laten publiceren.

·        Alizadah, L. (2015). Kleermakerszit. Amsterdam: Clavis.
·        Coillie, J. van. (2007). Leesbeesten en boekenfeesten; Hoe werken (met) kinder- en jeugdboeken? Leidschendam: Uitgeverij Biblion.
·        Stienen, M. (2013-2014) Reader Poëzieanalyse en didactiek. Readernummer 148. HAN-ILS Nijmegen.