Derk Visser,
2011, Prikkeldraad. Uitgeverij J.H. Gottmer, Haarlem.
Samenvatting.
De 15 jarige
puberende Chelsea woont met haar opstandige rebelse zus Jewel en ruziënde
ouders in een grauw appartement, boven hun bijna failliete buurtcafé, in een
achterstandswijk (Statenkwartier). Chelsea wordt omringd met vrienden en
omstanders uit een lager milieu, een vader met overmatig drankgebruik en een
moeder die het met de buurman aanpapt. Kortom, Chelsea is niet gelukkig! Ondanks
alle uitzichtloosheid wil Chelsea toch proberen te geloven dat alles beter
wordt. Haar levensverhaal krijgt echter nog een grotere dramatische wending
wanneer haar vader door een val in een coma raakt, anderen haar ervan verdenken
dat ze haar vader van de trap heeft geduwd, de vriend van haar zus met Chelsea
flirt wat tot misbruik leidt en vriend Mickey die van Chelsea een grote ster
denkt te kunnen maken. Het wordt haar allemaal teveel!
Persoonlijke waardeoordeel.
Oranje naaldhakken!
Wanneer je
‘Prikkeldraad’ in handen neemt, tref je op de omslag een jong meisje aan in een
wit jurkje met oranje naaldhakken. Ze heeft lang blond haar en staat gebukt,
bijna wegduikend op een donkere houten vloer. Op de achtergrond een grote
witte gesloten deur.
De
verbeelding en de fantasie bij deze omslag slaat bij mij al direct toe. Ik ben
benieuwd naar het verhaal van dit verdrietig meisje. Chelsea is een jonge meid,
maar staat – gezien haar fysieke uitstraling op de omslag – al met een been in
de volwassenheid met, wat lijkt, een zorgelijk bestaan. Ze oogt overstuur,
treurig en zondert zich daarvoor af. Weg van haar omgeving; de deur is dicht!
Kennismaken met Chelsea
Tijdens de
eerste kennismaking met Chelsea in ‘Prikkeldraad’ neem ik ten eerste dit gevoel
van treur en drama op de omslag mee het verhaal in. Chelsea vertelt haar
verhaal over een periode van maar 3 weken. Haar verhaal begint op zaterdag 1
juli en eindigt op 23 juli. Er gebeurt enorm veel in 3 weken tijd. Haar vader
komt ten val en belandt in een coma. Chelsea is aanwezig tijdens zijn val en
wordt verdacht van het duwen van haar vader. Er wordt veel over haar geroddeld.
Chelsea wordt tevens misbruikt door de vriend van haar zus én ze leeft in een
liefdeloze omgeving; een ruziënde zus en een moeder waar ze niet mee kan
praten. Tevens komt haar vader te overlijden.
Ondanks haar
achtergrond en het dramatische verhaal wendt het verhaal zich tussentijds met grappige momenten en puberale uitspraken. Chelsea treft een oude vriend waar ze
voor enkele dagen zich schuil houdt. Haar oude vriend Mickey heeft de grootse
plannen met haar. Onrealistisch, maar het lijkt Chelsea ook weg te slepen van
de realiteit en het geeft haar stiekem een sprankje hoop. Iemand
gelooft in haar!
De wending,
in haar verhaal, van drama naar enigszins humoristisch, maakt haar verhaal bijzonder.
Haar momenten van spanning, emotie, het verlangen naar harmonie en geborgenheid
wisselen zich af met cynische humor en momenten waarop lijkt dat Chelsea even
kan vluchten uit haar dagelijkse drama.
Haar verhaal
Als lezer
zie je Chelsea en de andere personages door de ogen van Chelsea. Over Chelsea
zelf kom je weinig te weten. Zij deelt haar gevoelens en gedachten nauwelijks. Dat
is jammer en had naar mijn idee meer gemogen.
Wel
beschrijft ze haar belevenissen en alle personages uitvoerig, zoals zij ze
ervaart. Ze komen geloofwaardig over en ik kan ze mij goed visualiseren, door
de goede karakteristieke omschrijvingen. Bijvoorbeeld: Jennifer met haar mooie
rode hakken aan, paraderend in de supermarkt, waarvan de rode hakschoenen bij
haar werkuniform en rode nagellak passen. Ze heeft weinig ambitie en wil het
liefst haar hele leven in de supermarkt blijven werken.
Ook zus Jewel
wordt krachtig omschreven. Ze is prikkelbaar en maakt veel ruzie met haar zus Chelsea.
Toch hangen ze samen veel rond tijdens de zomer. Ze drinken bier en roken samen
veel. Het lijkt allemaal wat doelloos en uitzichtloos. Jewel hangt ook rond bij
vrienden, vriendinnen en haar vriend Duncan. Jewel lijkt in mijn opzicht veel met
zichzelf bezig te zijn.
Op Ducan is
Chelsea een beetje verliefd. Ze voelt zich ten eerste erg tot hem aangetrokken
en fantaseert volop over hem. De draagt zijn foto bij haar. Ook doet ze haar
best om met hem alleen te kunnen zijn. Ze bevindt zich op glad ijs, maar zoekt
de spanning wel bij hem op. Je vraagt je al meteen af hoe dit zich verder zal
gaan ontplooien. Tot mijn verbazing, wanneer Chelsea een keer alleen met Duncan
is, loopt dit samenzijn enorm uit de hand. De situatie waarin Chelsea zich verkeert
is verschrikkelijk. Haar gevoelens bij deze gebeurtenis blijven echter op de
achtergrond.
De ruzies thuis
met zus Jewel houden helaas aan. Met haar moeder lijkt Chelsea niet te kunnen
praten. Over moeder kom je weinig te weten, behalve dat ze aan bloemschikken
doet en deze bloemstukken neemt ze mee naar huis.
De ruzies thuis
en het liefdeloze gevoel zorgen er o.a. voor dat Chelsea uiteindelijk van huis
weg loopt en bij vriend Mickey (enkele dagen) verblijft. Bij Mickey voelt ze
zich goed.
Vader kampt
met een faillissement van zijn café en verwerkt zijn sombere momenten door te
grijpen naar de drank. Ten eerste heb ik een aversie voor een personage als
hij. Vader is echter wel lief voor Chelsea en hij redt Chelsea ook van een
(bijna) val op de trap. Zelf komt hij ten val, raakt in coma en overlijdt
uiteindelijk.
Het leidmotief
Het
leidmotief van Chelsea’s verhaal is enorm duidelijk. Het betreft de ellende in
haar leven. Soms zoekt ze het juist op en dan vermijdt ze alle ellende en
problemen die zij als tiener in haar leven beleeft.
Hoe ik 'Prikkeldraad' beleef!
Ik vond
‘Prikkeldraad’ mooi om te lezen. Je volgt een puber, maar in een volwassen
verwoording binnen een bijzonder levensmoment van een uitzichtloos meisje. Het verhaal
wordt helder en met dagelijks taalgebruik beschreven. Je komt genoeg spreektaal
tegen, wat het verhaal van een puberend meisje echt maakt. Het past bij de
vertelinstantie; meekijken in de ogen van Chelsea.
De opbouw
van het verhaal is prettig om te lezen. Fabel en sujet lopen vrijwel parallel.
De opbouw is chronologisch, dus duidelijk voor jonge lezers. Soms moest
ik wel wennen aan wat woordgebruik, zoals frikadellen in plaats van
frikandellen.
De mooie citaten
Er zijn
meerdere citaten uit het boek die bij mij zijn blijven hangen. Een, wanneer
Chelsea, vriendin Jennifer en vriend Mickey in gesprek zijn. Chelsea omschrijft
Michey als volgt:
Mickeys
linkeroog loenst, daardoor krijg ik het gevoel dat er iemand schuin achter me
staat. Net als vroeger op het schoolplein, toen ik dacht dat zijn vrienden
achter me stonden om de vluchtroute af te snijden. Tot ik erachter kwam dat hij
geen vrienden had. Het is een wonder dat hij zijn rijbewijs heeft gehaald met
dat oog.
Het is
grappig hoe Chelsea Mickey omschrijft met zijn oog. Ik zie me deze scene zo
voor me, dat ze hem verkeerd interpreteert door zijn oog…en daar achteraan komt
dan nog die cynische opmerking. Geweldig! Echt een puberuitspraak! Zo eerlijk
zijn mijn leerlingen soms ook over elkaar. Ook al zijn ze vaak de beste maten
van elkaar, ze weten elkaar altijd op een bepaald punt lomp te raken. Gelukkig
kunnen ze er vrijwel altijd samen om lachen.
(helaas kan
ik niet benoemen op welke pagina dit in het boek staat. Het E-boek van de
bibliotheek vermeldt geen paginanummers bij de digitale pagina’s).
Nog een stuk
verhaal wat bij me is gebleven. Chelsea vertelt over haar wc-pot "ervaring", nadat ze bij de drogist condooms heeft gehaald:
Ik
scheur een pak maandverband open en gooi er een in de wc. Het zuigt zich vol
met water. Ik trek door en het verband wordt weggespoeld, het water komt omhoog
tot de rand van de pot. Daarna zakt het weer langzaam. Ik gooi nog een paar
maandverbanden in de wc en prop die met een borstel de afvoer in. Dan trek ik
weer door. De stortbak maakt een borrelend geluid. Het water loopt nu over de
rand op de tegelvloer. Eerst wil ik een stap naar achter doen, maar blijf dan
toch staan. Ik wacht tot het water mijn slippers raakt en zich langzaam om mijn
voeten sluit.
Ik moest
flink grijnzen bij dit stuk. Hier lees je duidelijk wat pubers soms gewoon uit
verveling doen; omdat het kan! Ik heb jaren in een jongeren-café gewerkt en
daar gebeurde dit ook maandelijks op de toiletten. Deze handeling vind ik erg
realistisch in de beleving van een wat uitzichtloze puber.
(helaas kan
ik niet benoemen op welke pagina dit in het boek staat. Het E-boek van de
bibliotheek vermeldt geen paginanummers bij de digitale pagina’s).
En tot slot
vond ik ook het volgende gesprek tussen Jennifer (vriendin Chelsea) en haar moeder
lachwekkend. Het gaat er grof aan toe:
‘Wat is dat?’ vraagt Jewel.
‘Je bent geschorst.’
‘Hoezo?’
‘Wat denk je?’ Ma gaat met haar armen in haar zij staan.
‘Die vent zat aan míj!’ Jewel smijt haar zonnebril door de kamer.
‘En dan word ík geschorst!’
‘Hij probeerde je uit de ringen te krijgen!’
‘Ik kan zelf wel uit de ringen komen! Daar heb ik geen hulp bij
nodig.’
‘Hoe komt die brief bij het oud papier?’
‘Weet ik het.’
‘We hadden afgelopen vrijdag op
gesprek moeten komen. Ze schrijven dat je een vogelnestje wilde maken en vast
kwam te zitten.’
‘Die vent zat aan mijn kont! Sinds wanneer mag iedereen zomaar aan
mijn kont zitten?’
‘Ze zeggen dat je om hulp riep en dat hij je eruit wilde helpen.’
‘Ik riep voor de grap om hulp.’
Zijn neus is gebroken.’
‘En mijn hand gekneusd.
En zo loopt
de discussie tussen moeder en Jennifer (goede vriendin van Chelsea) nog wel
even door. Binnen dit gesprek zie je fantastisch hoe het puberbrein functioneert.
Jennifer realiseert zich totaal niet dat ze iemand van school letterlijk
beschuldigt van aanranding/misbruik, terwijl hij haar alleen maar wilde helpen.
Ze heeft hem ook nog eens een gebroken neus geslagen. Het geweten is bij Jennifer ver te
zoeken!
(helaas kan
ik niet benoemen op welke pagina dit in het boek staat. Het E-boek van de bibliotheek
vermeldt geen paginanummers bij de digitale pagina’s).
Aanrader?
Tot slot kan
ik dit boek adviseren voor jeugdige lezers rond de leeftijd van 15 jaar of
ouder. Het boek wordt algemeen geadviseerd vanaf 14 jaar. Het is passend bij de beleving en de wereld van een puber. De
gebeurtenissen lopen gevarieerd van drama tot humor, wat ervoor kan zorgen dat
de jonge lezer geprikkeld blijft om verder te willen lezen in dit boek. Het
boek kan als een novelle beschouwd worden, omdat het met name één verhaallijn
(dat van Chelsea) bevat. Dit is prettig en niet te ingewikkeld voor jonge
lezers. Als ik het boek een cijfer mag geven (0 is slecht en 10 is uitstekend),
dan geef ik het boek een 8. Het is een gewaagd en succesvol verhaal voor jonge
lezers!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten