Recensie 'De voortvluchtige', door Dave Koster

Auteur: John Grisham
Jaar van uitgave: 2017
Titel: De voortvluchtige
Plaats van uitgave: Amsterdam
Uitgeverij: Bruna Uitgevers

Samenvatting:
De voortvluchtige vertelt het verhaal van Theo, een Amerikaanse scholier van 13 jaar. Tijdens een excursie met school ziet Theo een bekend gezicht in de metro. Het blijkt de van een moord beschuldigde Pete Duffy te zijn, die op de vlucht is voor de politie. Dankzij de tip van Theo kan Duffy worden opgepakt en teruggebracht naar Strattenburg om terecht te staan. Nu Duffy echter weet wie Theo is, verkeert hij in groot gevaar.

Moreel dilemma:

Het verhaal is geschreven vanuit het perspectief van Theo. Theo draagt een groot geheim met zich mee. Hij heeft een van de meest gezochte moordenaars van Amerika gezien. Maar zet hij zijn eigen leven op het spel, om de waarheid kenbaar te maken? In het volgende citaat blijkt dat hij met dit vraagstuk worstelt: ‘Lang nadat de anderen in slaap waren gevallen, staarde Theo nog naar het plafond en dacht aan Pete Duffy en de moord die hij had gepleegd. Aan de ene kant was hij opgewonden bij het idee dat hij deel zou uitmaken van zijn arrestatie. Maar aan de andere kant was hij doodsbang voor de mogelijke gevolgen.’  (Grisham, 2017, p. 23)
Het morele dilemma zorgt ervoor dat je je identificeert met Theo en vraagt jezelf af of jij dezelfde keuzes zult maken als hij.

Realistisch of niet?
In het boek komt Theo twee keer de moordenaar tegen. Dit lijkt me zeer onrealistisch. Ook wordt naar mijn mening Theo heel erg betrokken bij de rechtszaak. Dit blijkt uit het volgende citaat: ‘Dit was recht Gantry, zei zijn moeder. Hij zegt dat hij vandaag een klerk nodig heeft en dat jij gisteren heel belangrijk bent geweest en vandaag misschien kunt helpen met Bobby.’ (Grisham, 2017, p. 180) In het boek neemt Theo veel beslissingen die normaliter in samenspraak met ouders wordt genomen. Waardoor je het gevoel krijgt dat Theo volwassen is, maar in werkelijkheid is hij 13 jaar.

Spanning opbouwen:

De schrijver zorgt er met zijn manier van schrijven voor dat je door het boek vliegt. Je wil weten of het lukt om Duffy achter de tralies te krijgen. Volgens Coillie (2017) is dit een kenmerk van een spannend verhaal: ‘Spanning heeft op de eerste plaats te maken met vragen die de lezer, (en/of het personage) wil oplossen, vragen die opgeroepen worden door wat onbekend of ongewoon is. In sommige verhalen is de hamvraag er al op het begin en krijgt de lezer het antwoord op het eind.’

Open einde:

Wat ik erg sterk vind is dat de schrijver ervoor zorgt dat je met voldoende vragen blijft zitten na het lezen van het verhaal. Zonder al te veel te verklappen zorgt de laatste scene in het verhaal ervoor dat je niet weet hoe het afloopt. Door deze scene zou je kunnen denken dat er nog een vervolg op dit verhaal komt.

Conclusie:

Het einde van het boek is naar mijn mening erg sterk. Het open einde zorgt ervoor dat het niet voorspelbaar is. De spanning in het verhaal wordt goed opgebouwd. Je wil dit boek uitlezen en erachter komen hoe de rechtszaak afloopt en of dit gevolgen blijkt te hebben voor Theo. Naar mijn mening had de schrijver Theo iets beter neer kunnen zetten in het boek. Je krijgt te weinig te weten over de persoonlijkheid en de verschillende emoties van Theo. Dit boek is een aanrader als je houdt van spanning in een verhaal.

Bibliografie:
-
Grisham, J. (2017). De voortvluchtige. Amsterdam: Bruna Uitgevers.
- Coillie, J.V. (2007). Leesbeesten en boekenfeesten. Leuven: Davidfonds Uitgeverij.

2 opmerkingen:

1. Reactie op recensie Dave Koster 'De voortvluchtige' door Sander Nijland

Dave geeft aan dat het morele dilemma zorgt dat de lezer zich kan identificeren met hoofdpersonage Theo. Het morele dilemma dat genoemd wordt, is immers je eigen leven op het spel zetten om de waarheid kenbaar te maken. Ik ben het eens met Dave dat het morele dilemma een rol heeft bij het identificeren met het hoofdpersonage. Het citaat van Dave is hiervoor typerend: ‘Lang nadat de anderen in slaap waren gevallen, staarde Theo nog naar het plafond en dacht aan Pete Duffy en de moord die hij had gepleegd. Aan de ene kant was hij opgewonden bij het idee dat hij deel zou uitmaken van zijn arrestatie. Maar aan de andere kant was hij doodsbang voor de mogelijke gevolgen.’ (Grisham, 2017, p. 23). Daar wil ik aan toevoegen dat de invloed van leeftijdsgenoten belangrijk is voor de doelgroep adolescenten (Coillie, 2007). De leeftijd van Theo is 13, wat identificatie met de hoofdpersonage bevorderd.

De mening van Dave over het realisme deel ik. Het is wel heel toevallig dat Theo opnieuw de moordenaar tegenkomt. De achterliggende gedachte is ongetwijfeld het creëren van spanning. Dat lukt wel degelijk voor de doelgroep, het leest weg als een film, alleen vind ik het persoonlijk zelf onrealistisch. wat mij betreft had dit niet gehoeven voor het verhaal.

Dave benoemt dat de schrijver ervoor zorgt dat je met voldoende vragen blijft zitten na het lezen van het verhaal. Het betreft een sterk, open einde. De mening van Dave deel ik. Door te blijven zitten met vragen, kan de lezer deze vragen naar eigen inzicht beantwoorden.

'De voortvluchtige' is geschreven voor adolescenten van 12 - 15 jaar. Het boek vind ik passend voor de doelgroep. De zoektocht naar een identiteit, invloed van leeftijdsgenoten en het verplaatsen in leeftijdsgenoten, herkennen van twijfel, wensen en emoties, maar ook spanning en actie nemen nog steeds een belangrijke rol in bij de doelgroep (Coillie, 2007). Het boek leest makkelijk en en snel en je leest het boek zo uit.

2. Daar ben ik het niet mee eens. I tend to disagree. Dem stimme ich nicht zu. Je ne suis pas d'accord avec ça. Nie zgadzam się z tym.