Recensie ‘Inwijding’ van Veronica Roth – door Maxiem Janssen
Titel Inwijding: Haar keuze verandert alles
Auteur Veronica
Roth
Jaar van uitgave 2012
Plaats van uitgave Houten
Uitgeverij Van Goor
Extra informatie Vertaling uit het Engels door
Maria Postema
Samenvatting
Beatrice
Prior leeft in het futuristische Chicago. De wereld waarin ze opgroeit
is opgedeeld in vijf samenlevingsfacties die elk een bepaalde waarde centraal
stellen: Oprechtheid, Zelfverloochening, Onverschrokkenheid, Vriendschap en
Eruditie. Net zoals iedere inwoner van de stad moet Beatrice op haar zestiende
kiezen bij welke factie ze definitief wil horen. De twijfelingen van Beatrice
nemen toe wanneer ze als Afwijkend wordt bestempeld doordat haar
persoonlijkheidstest niet één maar drie facties aangeeft die bij haar kunnen
passen. Ze moet kiezen tussen haar familie en haar ware identiteit. Nadat ze
haar keuze op de kiesdag heeft gemaakt, volgt de strenge inwijding. Beatrice
moet alles op alles zetten om aan te tonen dat ze kan leven volgens de
leefregels van één factie.
Persoonlijk
waardeoordeel
Aangrijpend
Het boek beschrijft een futuristische wereld die ver van
onze eigen realistische wereld staat. Toch word je als lezer direct aangegrepen
door een samenleving die is opgedeeld in facties. Om je een idee te geven van
deze facties zou je ze kunnen vergelijken met de Nederlandse verzuiling. De
meeslependheid van het verhaal wordt naar mijn mening gecreëerd door twee
aspecten in het verhaal. De flaptekst maakt direct duidelijk dat de zestienjarige
Beatrice voor een moeilijke keuze staat. ‘Een beslissing bepaalt je vrienden.
Een beslissing bepaalt je normen en waarden. Een beslissing bepaalt waar je
staat – voor altijd” (Roth, 2012, flaptekst). Voor, tijdens en na de keuze van
Beatrice voor een factie blijven twijfels en onzekerheden omtrent die keuze een
rol spelen in het verhaal. Dat maakt dat Beatrice als belangrijkste personage
in het boek een levensecht persoon wordt.
Een persoon waarmee jongeren zich makkelijker kunnen identificeren. Elke
jongere kent immers twijfels en onzekerheden over belangrijke keuzes, je eigen
identiteit, de omgang met ouders en liefde.
Daarnaast
is het verhaal aangrijpend doordat de schrijfster direct de spanning opbouwt.
Na enkele bladzijden wil je als lezer meteen weten voor welke factie Beatrice
gaat kiezen. Na de gebeurtenissen rondom de factiekeuze, wordt snel duidelijk
dat Beatrice nog een pittige weg te wachten staat tijdens de inwijding. De
verschillende testen en uitdagingen die ze moet ondergaan zorgen voor diverse
spanningsbogen die het verhaal tempo geven. Dat is maar goed ook aangezien
jongeren dit boek van 348 bladzijden wellicht minder snel aantrekkelijk vinden
om te lezen.
Een beroep op je verbeeldingsvermogen
Het leven in futuristisch Chicago waarin de samenleving
ook nog eens verdeeld is in vijf facties vraagt om goed verbeeldingsvermogen
van de lezer. Ondanks het feit dat ik van mezelf kan zeggen dat ik beeldend ben
ingesteld, had ik daar tijdens het lezen van dit boek af en toe de nodige
moeite mee. Waar sommige locaties en situaties in het verhaal beeldend verteld
worden, mis ik dit weer in andere delen in het verhaal. “ ‘De Kolk’ is een
goede naam voor deze ruimte – dit moet het middelpunt zijn waar alles omheen
draait” (Roth, 2012, p. 49). Op dit moment is de beschrijving nog goed te
volgen. “Het is een ondergrondse spelonk, zo groot dat ik vanaf mijn plek op de
grond de andere kant niet kan zien” (Roth, 2012, p. 49). Hier moest ik het woordenboek
als hulpmiddel inschakelen. Ter informatie: een spelonk is een donkere holle
ruimte in een berg. De beschrijving gaat verder. “Huizenhoge oneffen rotswanden
rijzen op boven mijn hoofd. In de muren zijn ruimtes gebouwd voor eten,
kleding, levensmiddelen en tijdsbesteding. Ze worden verbonden door in de
rotsen uitgehouwen paadjes en trappen. Er zijn geen relingen om te voorkomen
dat mensen naar beneden storten” (Roth, 2012, p. 49). Nu ben ik afgehaakt als
lezer. Zelfs nadat ik dit gedeelte al enkele keren heb overgelezen lukt het me moeilijk
om deze beschrijving voor me te zien. Dat zorgt bij mij voor wat frustratie die
ik ook op enkele andere momenten in het verhaal ervaar. Maar goed, wellicht
zegt dit ook iets over de manier waarop ik graag boeken lees, namelijk lezen op
een manier zodat ik personages en gebeurtenissen als een film voor me zie.
Concluderend
kan ik stellen dat dit boek een beroep doet op het verbeeldingsvermogen van de
lezer. Wanneer je dit lastig vindt, kan het boek naar mijn idee zijn geloofwaardigheid
verliezen. Ben je echter meer beeldend of ruimdenkend ingesteld, dan sluit dit
boek waarschijnlijk goed aan op je creativiteitsvermogen.
Nadenken over je
eigen identiteit
De facties die elk staan voor een bepaalde belangrijke
waarde zetten je aan het denken over je eigen identiteit, de waarden die jij
belangrijk vindt en de manier waarop je wilt leven. Een mooi fragment uit het
verhaal vind ik het moment waarop Beatrice nog bij haar ouders in de wijk van
de factie Zelfverloochening woont. Ze loopt door de voor haar bekende wijk en
denkt na over haar toekomst. “Als ik als buitenstaander naar de levensstijl van
Zelfverloochening kijk, vind ik het prachtig. Als ik zie hoe harmonieus mijn
familieleden met elkaar omgaan, als we bij iemand gaan eten en iedereen samen
afruimt zonder dat het gevraagd hoeft te worden, als ik zie hoe Caleb
boodschappen van onbekenden draagt, dan word ik weer helemaal verliefd op dit
leven. Pas als ik het zelf probeer te leven heb ik er moeite mee. Het voelt
nooit oprecht” (Roth, 2012, p. 21). Beatrice laat merken dat het lastig kan
zijn om bepaalde waarden na te streven, ondanks het feit dat de wil er is.
Gekeken naar je eigen identiteit zou je simpelweg na kunnen denken over welke
factiekeuze jij zou maken. Daarnaast kun je ook dieper in het verhaal duiken en
nagaan hoe ik, jij en andere mensen, allemaal met andere identiteiten, zouden
samen moeten leven in een complexe wereld. Denk je meer aan een samenleving
waarin individualiteit, collectiviteit of een combinatie hiervan centraal
staat?
Doelgroep
Verschillende bronnen geven aan dit boek geschikt te
vinden voor vijftienjarigen en ouder. Ik sluit me hierbij aan. Volgens Collie (2007)
kenmerken boeken voor deze leeftijdscategorie zich door de innerlijke problemen
van personages en diepere levensvragen. Tevens kunnen morele vraagstukken als
thema’s naar voren komen en wordt seksualiteit uitvoeriger beschreven. Het boek
‘Inwijding’ voldoet aan deze kenmerken en daagt de lezer daarnaast uit om na te
denken op de lege plekken in het boek. Zo wordt namelijk niet besproken of er
een factie (met belangrijke waarde) is die ‘beter’ zou zijn dan de andere. Wel
worden verschillende voor- en nadelen van de facties uiteengezet. Concluderend
vind ik het boek origineel, spannend en doordacht en daardoor een aanrader voor
de genoemde doelgroep.
Roth, V. (2012). Inwijding:
haar keuze verandert alles. Houten: Van Goor.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten