Recensie: Badwater door Claudia Geurtsen

Auteur: Guurtje Leguijt
Jaar van uitgave: 2011
Titel: Badwater
Plaats van uitgave: Zoetermeer
Uitgeverij: Mozaïek

Emma heeft een zeer onveilige jeugd gehad. Ze groeit op zonder vader en met een alcoholistische moeder. Op haar zeventiende verlaat Emma haar ouderlijk huis en zwerft ze lange tijd over straat. Als ze twee jaar later haar leven weer enigszins op orde heeft gaat ze op zoek naar haar afkomst. Ze wil weten of de verhalen over haar overleden vader kloppen. De zoektocht naar haar verleden geeft Emma houvast en ze leert zichzelf steeds beter kennen.

Meeleven met Emma
Badwater vind ik een zeer indringende adolescentenroman. Het boek volgt de 19 jarige Emma, haar echte naam is eigenlijk Madonna. Aan het begin van het boek merk je dat Emma erg verward is. Het verhaal schiet dan ook alle kanten op waardoor je niet gelijk in het boek wordt meegetrokken. Maar het maakt wel nieuwsgierig. Omdat veel onduidelijk blijft wil je als lezer antwoorden hebben. Bijvoorbeeld over wat er met de vader van Emma is gebeurd. Je leest tientallen absurde vertellingen over hoe haar vader aan zijn einde zou zijn gekomen. Hij zou zijn gestikt in een oliebol, overreden door een vrachtwagen of zijn hoofd in een gaskachel hebben gestopt. Doordat er steeds weer een nieuwe vertelling bijkomt blijf je nieuwsgierig naar wat er echt is gebeurd.

Gaandeweg het verhaal krijgt de hoofdpersoon haar leven steeds meer op orde. Hierdoor wordt haar verhaal steeds beter te volgen en ontwikkel je steeds meer sympathie voor haar. Aan het begin van het boek vond ik Emma nog een vreemd meisje en aan het einde van het boek leefde ik zo met haar mee dat ik bijna trots op haar was toen zij voor zichzelf opkwam in moeilijke omstandigheden. De meest indringende passage las ik aan het eind van het boek waaruit blijkt dat Emma ondanks haar moeilijke jeugd en alles wat ze heeft gedaan nu toch trots op zichzelf mag zijn.

“Mijn leven zeg ik ineens kalm en helder, heb ik prima op orde. Ik heb geen manager of zorg coördinator nodig, geen begeleider of docent. Ik wil een vader die onvoorwaardelijk van mij houdt. Nog meer helderheid. Madonna? Nee, ik wil nu zeggen wat ik op mijn hart heb, mijn zo vaak verwaarloosde en gekwetste hart.” (p. 333)

Ik werd ontzettend verrast door het einde van het boek omdat ik dit einde niet had verwacht toen ik het boek aan het lezen was.

Doorzetten
Het boek is echt een boek voor young adults. Ik vraag mij alleen af of zij het boek zullen kiezen en ook nog uitlezen. Het is een vrij dik boek, bestaande uit 336 pagina’s. Iets wat een geoefende lezer niet zal af schrikken maar de gemiddelde puber misschien wel. Daarnaast is het verhaal soms lastig te volgen. Dit komt onder andere doordat de hoofdstukken enkel met cijfers zijn aangegeven. Naar mijn idee hadden hoofdstuktitels meer structuur kunnen geven aan het boek. Zoals ik al schreef, begint het boek onsamenhangend. Het is lastig om in het verhaal te komen. Ik denk dat veel lezers het boek daarom snel aan de kant zullen leggen en niet zullen doorzetten om het verhaal uit te lezen. Wanneer de lezer doorzet wordt dit echter wel beloond daarom zou ik het boek ook zeker wel aanraden met dus de aantekening dat je even door de eerste paar hoofdstukken heen moet.

Geloofwaardig
De geloofwaardigheid van het verhaal is groot. Met name de ontwikkeling die Emma doormaakt, van een meisje dat in de war is en niet weet waar ze vandaan komt tot een steeds zelfverzekerder jonge vrouw die weet wat ze wil, vind ik zeer sterk uitgewerkt. Het beeld dat de schrijver schetst klopt naar mijn idee heel erg. Ik ben geen passages tegengekomen die ik niet in het verhaal vond passen. De gedachtes van de hoofdpersoon vond ik zeer realistisch. Het volgende citaat is daar een voorbeeld van.

“Kon ik maar lopen zonder na te denken. Er zijn heel intelligente mannen die niet tegelijk kunnen wandelen en kauwgom kauwen, zodra ze gaan lopen stopt de beweging van hun kaken. Had ik maar iets waardoor tijdens het lopen mijn gedachten stilhouden, een pauzeknop voor herinneringen en conclusies.” (p. 139)

Twijfelachtige aanrader
Ik twijfel of ik het boek zou aanraden aan jongeren. Dit heeft met name te maken met de ‘moeizame start’ van het boek. Het boek heeft volgens mij een heel duidelijke emotieve functie. Het speelt in op een behoefte aan emotioneel welbevinden. (Coillie, 2007) Naar mijn idee heeft de schrijfster geprobeerd om de lezer te laten meeleven met de hoofdpersoon maar is zij hier onvoldoende in geslaagd. Het duurt naar mijn idee te lang voordat je samenhang in het verhaal ontdekt, het verhaal gaat snappen en dus ook de hoofdpersoon gaat begrijpen en met haar mee gaat leven. Hierdoor zullen veel jongeren niet verder komen dan de eerste paar pagina’s. Daarnaast is het boek vrij dik wanneer het verhaal niet direct pakt zal dit niet motiverend werken om het boek uit te lezen. Wanneer je echter voorbij die eerste hoofdstukken bent word je alsnog meegetrokken in het verhaal. En blijkt ‘Badwater’ een zeer indringende, mooi geschreven, adolescentenroman te zijn.

Leguijt, G. (2011) Badwater. Zoetermeer: Mozaïek

Van Coillie, J. (2007). Leesbeesten en boekenfeesten: Hoe werken (met) kinderboeken? Leidschendam: Biblion.