Auteur: Maren Stoffels
Jaar van uitgave: 2011
Titel: Verboden voor ons
Plaats van uitgave: Amsterdam
Uitgeverij: Leopold
Bekroningen: Prijs van de Jonge Jury; Debuutprijs van de Jonge Jury; Hotze de
Roosprijs; Book Award ECI/St. Lezen
Samenvatting
Op de school van Tirza zijn maar twee groepjes: de kinderen
die in Noord wonen en de kinderen die in Zuid wonen. Tirza zet nooit een stap
in Noord. Het is verboden terrein voor haar en haar vrienden uit Zuid. Maar als
ze de graffitiwedstrijd op school wil winnen, moet ze op cursus bij Marlies, de
beste muurkunstenaar die er is, ook al woont Marlies in Noord…Al op de eerste
dag gaat het fout, want Noord, dat zijn de vijanden. Maar als Tirza dan Toine
uit Noord leert kennen, komt ze erachter dat ze eigenlijk helemaal niet zoveel
verschillen. Uiterlijk is maar uiterlijk. Wat maakt het uit of je uit Noord of
Zuid komt? Hun vrienden zijn het daar niet mee eens, en hun liefde is verboden.
Ze willen het koste wat kost geheim houden, want niemand zal hun liefde accepteren.
Persoonlijk waardeoordeel
Ik koos het boek vanwege de gezellige kleurvolle omslag.
Door de vele gebeurtenissen in het boek die elkaar in vlot tempo opvolgen is
het een boek dat je in één adem kan uitlezen. Ondanks de voor pubers herkenbare
thema’s die in het boek worden behandeld,
vind ik sommige situaties in het boek niet echt geloofwaardig. Tirza slaapt als puber alleen in het
tuinhuis, waar midden in de nacht Toine langskomt. ‘Wil je alsjeblieft opendoen? Straks horen je ouders me’(pagina 60)
Blijkbaar kan Toine zomaar midden in de nacht langskomen en wordt hij thuis
niet gemist. En een beetje vreemd is ook wel dat een meisje alleen in een
tuinhuis slaapt. Ik vind dat de auteur er goed in is geslaagd om in het verhaal
duidelijk te maken dat waar je woont of hoe je eruit ziet niet belangrijk is,
maar dat het gaat om wie je bent. Het is wel fascinerend om te lezen hoe Tirza
een proces doormaakt waarin ze langzamerhand afstand neemt van het ontstane
groepsgedrag van zinloze pesterijen. . ‘Kon
ik het maar uitleggen. Maar zal ze deze oorlog ooit snappen? De haat tussen
Noord en Zuid? Alleen maar omdat we uit verschillende wijken komen. Ik snap het
zelf niet eens;’(pagina 123) en ‘Noord
en Zuid, wat is het verschil? Waar houdt het op en waar begint het? Bij de
kleding, bij de fietsen, of bij het water? Het is belachelijk. Ik hoop dat er een dag komt waarop de rest
dat ook inziet’(pagina 129,130)
Maatschappelijk Thema
Naar mijn mening is dit een spannend boek. In het boek lees
je vooral de gedachten van Tirza over alles wat ze meemaakt. Het wordt niet
duidelijk of de ouders van Tirza op de hoogte zijn van het feit dat ze zoveel
gepest wordt. Gesprekken tussen haar en haar ouders lees je niet. Wanneer haar
fiets aan een herenfiets blijkt vastgemaakt te zijn, en ze na haar
schilderlessen dus niet haar fiets kan losmaken, vraagt ze zich af wat ze moet
doen. ‘Ik kijk op mijn horloge. Misschien
moet ik de bus nemen of gaan lopen. Maar wat moet ik zeggen als ik vanavond
zonder fiets thuiskom? Mijn ouders weten niet eens dat ik hier tekenlessen
volg.’(pagina 9) Veel ouders weten niet dat hun kinderen gepest worden,
omdat pubers dit niet met ouders bespreken. Ook Tirza doet dit niet. Dit is wel
een maatschappelijk probleem. Ook op televisie wordt vandaag de dag opgeroepen
om het pesten bespreekbaar te maken. Vandaag nog, was het een item in het
jeugdjournaal.
Geschikt voor doelgroep?
Dit boek is spannend en vlot geschreven en heeft veel
herkenbare situaties en een happy end! Gezien de thema’s: ’vrienden maken en behouden’, ‘verliefdheid’, ‘erbij horen’ en ‘pesten,’ zijn ze zeer
geschikt voor de doelgroep 12+. Coillie(2007) geeft aan dat de jonge adolescent
uit een veelheid van invloeden een eigen persoonlijkheid moet vormen. Deze
zoektocht naar een identiteit is terug te vinden bij de hoofdpersoon, een
typische adolescent. In dit boek wordt beschreven hoe leeftijdsgenoten omgaan
met hun lichamelijkheid, lastige situaties en gevoelens. Het is van groot belang voor twaalfplussers
dat ze met het verhaal kunnen meeleven en ze eigen karaktertrekken, problemen
of situaties herkennen uit hun eigen leefwereld. Ik zou het boek zeker aanraden
om te lezen!
Bronnen
Coillie, J.V. (2007). Leesbeesten en boekenfeesten. Leuven:
Davidfonds Uitgeverij.
Maren Stoffels (2011). Verboden voor ons. Uitgeverij
Leopold, Amsterdam.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten