woensdag 20 september 2017

Recensie: Verboden voor ons van Maren Stoffels - Hennie Pitstra

Auteur: Maren Stoffels
Jaar van uitgave: 2011
Titel: Verboden voor ons
Plaats van uitgave: Amsterdam
Uitgeverij: Leopold
Bekroningen: Prijs van de Jonge Jury;  Debuutprijs van de Jonge Jury; Hotze de Roosprijs; Book Award ECI/St. Lezen

Verboden voor ons

Samenvatting

Op de school van Tirza zijn maar twee groepjes: de kinderen die in Noord wonen en de kinderen die in Zuid wonen. Tirza zet nooit een stap in Noord. Het is verboden terrein voor haar en haar vrienden uit Zuid. Maar als ze de graffitiwedstrijd op school wil winnen, moet ze op cursus bij Marlies, de beste muurkunstenaar die er is, ook al woont Marlies in Noord…Al op de eerste dag gaat het fout, want Noord, dat zijn de vijanden. Maar als Tirza dan Toine uit Noord leert kennen, komt ze erachter dat ze eigenlijk helemaal niet zoveel verschillen. Uiterlijk is maar uiterlijk. Wat maakt het uit of je uit Noord of Zuid komt? Hun vrienden zijn het daar niet mee eens, en hun liefde is verboden. Ze willen het koste wat kost geheim houden, want niemand zal hun liefde accepteren.

Persoonlijk waardeoordeel

Ik koos het boek vanwege de gezellige kleurvolle omslag. Door de vele gebeurtenissen in het boek die elkaar in vlot tempo opvolgen is het een boek dat je in één adem kan uitlezen. Ondanks de voor pubers herkenbare thema’s  die in het boek worden behandeld, vind ik sommige situaties in het boek niet echt geloofwaardig.  Tirza slaapt als puber alleen in het tuinhuis, waar midden in de nacht Toine langskomt. ‘Wil je alsjeblieft opendoen? Straks horen je ouders me’(pagina 60) Blijkbaar kan Toine zomaar midden in de nacht langskomen en wordt hij thuis niet gemist. En een beetje vreemd is ook wel dat een meisje alleen in een tuinhuis slaapt. Ik vind dat de auteur er goed in is geslaagd om in het verhaal duidelijk te maken dat waar je woont of hoe je eruit ziet niet belangrijk is, maar dat het gaat om wie je bent. Het is wel fascinerend om te lezen hoe Tirza een proces doormaakt waarin ze langzamerhand afstand neemt van het ontstane groepsgedrag van zinloze pesterijen. . ‘Kon ik het maar uitleggen. Maar zal ze deze oorlog ooit snappen? De haat tussen Noord en Zuid? Alleen maar omdat we uit verschillende wijken komen. Ik snap het zelf niet eens;’(pagina 123) en ‘Noord en Zuid, wat is het verschil? Waar houdt het op en waar begint het? Bij de kleding, bij de fietsen, of bij het water? Het is belachelijk. Ik hoop dat er een dag komt waarop de rest dat ook inziet’(pagina 129,130)

Maatschappelijk Thema

Naar mijn mening is dit een spannend boek. In het boek lees je vooral de gedachten van Tirza over alles wat ze meemaakt. Het wordt niet duidelijk of de ouders van Tirza op de hoogte zijn van het feit dat ze zoveel gepest wordt. Gesprekken tussen haar en haar ouders lees je niet. Wanneer haar fiets aan een herenfiets blijkt vastgemaakt te zijn, en ze na haar schilderlessen dus niet haar fiets kan losmaken, vraagt ze zich af wat ze moet doen. ‘Ik kijk op mijn horloge. Misschien moet ik de bus nemen of gaan lopen. Maar wat moet ik zeggen als ik vanavond zonder fiets thuiskom? Mijn ouders weten niet eens dat ik hier tekenlessen volg.’(pagina 9) Veel ouders weten niet dat hun kinderen gepest worden, omdat pubers dit niet met ouders bespreken. Ook Tirza doet dit niet. Dit is wel een maatschappelijk probleem. Ook op televisie wordt vandaag de dag opgeroepen om het pesten bespreekbaar te maken. Vandaag nog, was het een item in het jeugdjournaal.

Geschikt voor doelgroep?

Dit boek is spannend en vlot geschreven en heeft veel herkenbare situaties en een happy end! Gezien de thema’s:  ’vrienden maken en behouden’,  ‘verliefdheid’,  ‘erbij horen’ en ‘pesten,’ zijn ze zeer geschikt voor de doelgroep 12+. Coillie(2007) geeft aan dat de jonge adolescent uit een veelheid van invloeden een eigen persoonlijkheid moet vormen. Deze zoektocht naar een identiteit is terug te vinden bij de hoofdpersoon, een typische adolescent. In dit boek wordt beschreven hoe leeftijdsgenoten omgaan met hun lichamelijkheid, lastige situaties en gevoelens.  Het is van groot belang voor twaalfplussers dat ze met het verhaal kunnen meeleven en ze eigen karaktertrekken, problemen of situaties herkennen uit hun eigen leefwereld. Ik zou het boek zeker aanraden om te lezen!

Bronnen
Coillie, J.V. (2007). Leesbeesten en boekenfeesten. Leuven: Davidfonds Uitgeverij.
Maren Stoffels (2011). Verboden voor ons. Uitgeverij Leopold, Amsterdam.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten