zaterdag 30 september 2017

verwerkingsopdracht nr 35 Hommeles_Sally

Verwerkingsopdracht
Hommeles _ Sally


Titel:                                     Honderd uur nacht
Schrijver:                              Anna Woltz
Eerste druk:                          2014
Verwerkingsopdracht:           nr. 35 Pinterest
Doelgroep boek:                  12 – 15 jaar
Uitgeverij:                              Querido's Amsterdam
Eigen beoordeling:
Wat ik sterk vind aan dit boek is dat zowel de personages als de manier waarop de omgeving geschetst wordt alles levensecht overkomt. Nu weet ik toevallig dat de auteur zelf in New York was ten tijde van de storm, dus kan ik me voorstellen dat zij de situatie en de omgeving nog beter kan beschrijven. Maar het is haar dus eveneens gelukt om de personages realistisch neer te zetten. Ik had duidelijke beelden bij de personages en ervoer dat het verschillende types waren met hun eigen verhaal.

Dat brengt me op het punt over de bedoelingen, ofwel de intenties van de auteur met dit boek. Zij heeft ieder personage een eigen probleem en gedachtegang gegeven. Die problemen leken allemaal over maatschappelijke thema’s te gaan. Emilia, die de rol als hoofdpersoon vertolkt, heeft bijvoorbeeld een fobie voor bacteriën, smetvrees, en kampt dus met een dwangneurose. Jim bazelt dagenlang over het kapitalisme en de manier waarop de zorg in de VS is geregeld. De crisis blijkt ervoor gezorgd te hebben dat zijn ouders werkloos zijn en zijn vader een alcoholverslaving ontwikkelde. Seth en zijn zusje Abby verloren hun vader aan een auto-ongeluk, en strubbelen sindsdien met het feit of dat werkelijk een ongeluk is geweest. Ik ben meer te weten gekomen over een aantal van deze maatschappelijke thema’s wat er dus ook voor heeft gezorgd dat ik er voortaan wat anders tegenaan kijk.

Doordat het verhaal (gedeeltelijk) waargebeurd, ik de personages sterk over vond komen, maar ook omdat ik niet zo heel veel van Orkaan Sandy af wist, grijpt het verhaal me erg aan. Ik wist niet dat het zo’n ravage had aangericht. Dus het heeft mij naast plezier ook het een ander geleerd over deze natuurramp.

Naast veel goede punten, vond ik de afloop van het verhaal voorspellend. Natuurlijk had de stad uiteindelijk weer elektriciteit en natuurlijk zouden ouders een meisje van 14 niet alleen laten in New York en zouden ze haar komen opzoeken en vinden. Omdat ze nog minderjarig is verwachtte ik al dat ze uiteindelijk weer bij haar ouders terecht zou komen.
Maar in die tussentijd gebeurde er ontzettend veel en werden verscheidene zaken uitgelicht of werd er voor een kort moment een zijweg genomen. Dit maakte het verhaal niet warrig, maar juist extra interessant om te blijven lezen.

Samenvatting:
De hoofdpersoon van het verhaal is Emilia. Wanneer zij iets vreselijks ontdekt over haar vader en de wereld als gevolg daarvan via alle socialmedia kanalen over haar heen valt, vlucht ze in haar eentje naar New York. Eenmaal daar blijkt tot overmaat van ramp de orkaan Sandy recht op haar af te stevenen. En het appartement dat ze gedacht gehuurd te hebben, blijkt bewoond te zijn door de vijftienjarige terneergeslagen Seth en zijn negenjarige zusje Abby, wier moeder voor zaken de stad uit is. Gelukkig vangen ze haar op, evenals de negentienjarige overbuurjongen Jim, een drop-out met een perfect uiterlijk. Ze dopen het appartement tot orkaanasiel en samen slaan ze zich door de storm.

Beoordeling verwerkingsopdracht:

Deze opdracht is leuke en laagdrempelig. De opdracht vraagt creativiteit van de leerlingen, maar biedt tegelijkertijd vrijheid. Echter moet je je goed afvragen wat je doel is van deze opdracht. Ik ben van mening dat de opdracht weinig diepgang geeft qua theorie en mening over het verhaal. Ik zou er nog een opdracht bijgeven zodat beter kan worden nagegaan of ze het verhaal hebben begrepen, begrippen kunnen toepassen en een mening kunnen vormen over het verhaal.
Ik vind dit een opdracht voor de onderbouw, of als even ‘iets luchtigers’ tussendoor.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten