RECENSIE COCKTAILS & KETCHUP, door Ilse van Gasteren

Schrijver:                          M. Stoffels
Uitgever:                          Leopold
Jaar van uitgave:            2006
Pagina's:                           141
Leeftijd:                            13+

Er komt een nieuw meisje bij Sofie in de klas: Lewi. Aanvankelijk vinden Sofie en haar vriendinnen Lewi niet erg aardig, maar langzaamaan krijgt Sofie steeds meer bewondering voor haar. Ze zingt in een band, durft alles en heeft altijd wilde plannen. Vergeleken met haar zijn Sofies andere vriendinnen nogal suf. Hoe meer Sofie met Lewi optrekt, hoe meer ze verandert en van haar vriendinnen - en zichzelf - verwijderd raakt. Als Bella, Roosmarijn en zelfs hartsvriendin Floor zich één voor één tegen haar keren – is Sofie ten einde raad.

Opnieuw beschrijft Maren Stoffels maatschappelijke problemen waarin veel tieners zich zullen herkennen: Onzekerheid, vertrouwen binnen een vriendschap en verdriet staan centraal in het derde (en laatste) deel van de Dreadlocks & Lippenstift-trilogie. De personages uit de eerste twee delen zijn allemaal present, maar door de overheersende verhaallijn over Lewi staan zij wat meer op de achtergrond.

De kracht van dit boek ligt in de geloofwaardigheid van de personages. De gedragingen van de personages passen bij hun leeftijd. Sofie is daar een goed voorbeeld van. Haar gedragingen en uitspraken zijn een goed voorbeeld van hoe tieners in hun leven staan. De puberproblematiek van Sofie wordt voelbaar gemaakt door Stoffels. Sofie is helemaal weg van haar nieuwe, stoere vriendin Lewi. Zij durft zich af te zetten tegen de docenten op school, haar ouders en heeft een vriendje. Dit is iets wat Sofie ook wil. Op een gegeven moment raakt Sofie al haar vriendinnen kwijt, omdat Sofie alleen nog maar met Lewi omgaat. ‘Ik vraag je nog één keer: waar is Roosmarijn?’ ‘Weet ik het?’ ‘Jullie zijn vriendinnen!’ ‘Niet meer,’ lach ik. Bella geeft mij een duw. ‘Word eens wakker, man. Wat ben jij voor een lomp figuur. Het enige wat jou nog kan schelen is Lewi, Lewi en nog eens Lewi. ‘Nou én?’ ‘Je laat Roos vallen.’ O, nu is het allemaal mijn schuld. ‘Pardon?’ zeg ik. ‘Ik ben naar haar toegegaan, maar ze wilde me niet zien’. Ik ben stil. Bella’s woorden doen mij pijn. (p.50). Dit probleem: het vertrouwen binnen een vriendschap wordt geloofwaardig neergezet door Stoffels. Veel jongeren kampen met dit probleem. Ze kunnen zich dus goed inleven in de hoofdpersoon.

Daarnaast worden er ook nog andere maatschappelijke problemen op een mooie wijze neergezet in het boek. Zo kampt Floor met anorexia en is Roosmarijn lesbisch. Dit zijn problemen waar meer tieners tegen aan lopen. Tijdens de adolescentiefase krijgen jongeren namelijk te maken met een identiteitscrisis. Hierbij ontstaat verwarring over wie je bent en wat je belangrijk vindt. Identiteitsverwarring ontstaat vaak bij adolescenten die overspoeld worden door ingrijpende ervaringen op meerdere gebieden, bijvoorbeeld vriendschap, seksualiteit, de relatie met ouders, studie- of beroepskeuze en concurrentie met anderen. Deze identiteitsontwikkeling maken de personages in het boek dus ook mee.

Cocktails & Ketchup is een fijn geschreven jeugdroman. Het verhaal sluit erg goed aan bij de doelgroep. Ondanks dat het verhaal erg clichématig is, zullen veel tieners zich kunnen identificeren met de hoofdpersonen.

• Coillie, J. van. (2007). Leesbeesten en boekenfeesten; Hoe werken (met) kinder- en jeugdboeken? Leidschendam: Uitgeverij Biblion.
  • Stienen, M. (2013-2014) Reader Poëzieanalyse en didactiek. Readernummer 148. HAN-ILS Nijmegen.
  • Stoffels, M. (2006). Cocktails & ketchup. Amsterdam: Leopold.