Recensie 'Uitbraak' - door Michelle vd Laan

Auteur: Jesper Wung-Sung
Jaar van uitgave: 2015
Titel: Uitbraak
Plaats van uitgave: Hasselt –Amsterdam – New York.
Uitgeverij: Clavis Uitgeverij
Extra informatie: Vertaling uit het Deens door Maaike Lahaise

Nadat Bernard Abrahamsen, de natuur- en scheikundeleraar, opgehaald was door de ambulancebroeders, moesten alle leraren en studenten verzamelen in de gymzaal. De schooldag was bijna voorbij, ze mochten bijna naar huis. Totdat er drie mannen in zwarte pakken kwamen met de mededeling dat er voorlopig niemand het terrein af mocht. Eerst wachten de leraren en de studenten nog geduldig af, maar wanneer er een hek om de school geplaatst wordt, neemt de onrust toe. Het blijft onduidelijk waarom ze niet weg mogen. Wat later dropt een helikopter een krat met etenswaren, drank, dekens, films, dozen met medicijnen en een stapel regenjassen. Bij nader toezien blijken de regenjassen lijkenzakken te zijn…

Persoonlijk waardeoordeel
De samenvatting van het boek maakte me erg nieuwsgierig. Achteraf is hij toch tegen gevallen. Het boek bestaat uit zeer korte hoofdstukken. Dit maakte dat ik snel verder wilde lezen, en wilde weten wat er in het volgende hoofdstuk te wachten stond. Het verhaal riep verschillende vragen bij me op. Hoe heeft de ziekte uit kunnen breken? Waarom komt er niemand van buitenaf helpen? Het is een heftig verhaal en er gebeuren vreselijke dingen. De leraren en studenten van de school deden ‘alsof er sprake was van een vijf dagen durend, interessant project, dat op vrijdag afgesloten zou worden met een voorstelling voor ouders, broertjes en zusjes en grootouders.’ (pagina 44) Dit ondanks dat ze geen idee hadden hoe lang de ‘quarantaine’ zou gaan duren.
Ik ben van mening dat het geen realistisch boek is in de huidige samenleving. Dit omdat elke puber tegenwoordig wel een mobiele telefoon heeft en dus contact zou kunnen hebben met mensen van buiten de afrastering. Het verhaal riep weinig tot geen emoties bij me op, ik kon niet echt ‘in’ het verhaal komen. Ik moet eerlijk zeggen dat het overal niet even lekker vertaald was vanuit het Deens. Dat helpt ook niet om een positief oordeel te geven over het boek.
Het verhaal komt abrupt tot een einde en ik ben met veel vragen blijven zitten. Waarom hebben ze deze school uitgekozen? Wat gebeurt er met de studenten die over blijven?

Maatschappelijk thema
Omdat ze afgesloten zijn van de buitenwereld zijn ze volledig op elkaar aangewezen. De thema’s die iedere puber bezig houdt: vriendschap, verliefdheid, rivaliteit komen allemaal aan bod. Een personage uit het boek zegt het volgende: “Ons leven is gebaseerd op een leugen! Ons leven is door en door vals! We hebben ons ingebeeld dat de maatschappij een gemeenschap is, een samenleving! Vierentwintig uur duurde het voor er niks, maar dan ook niks van over was! Mensen hebben lak aan elkaar als hun eigen hachje op het spel staat. Naastenliefde en empathie bestaan niet. Wat wel bestaat, is egoïsme en hebzucht. En omdat wij dat niet inzien, kwijnen we weg!” (pagina 71) Dit stukje is eigenlijk precies de moraal van het verhaal. Omdat er een ziekte uitbreekt op de school, wordt de school in quarantaine gezet. De aanwezigen op school worden zo aan hun lot overgelaten. Dat roept dus de vraag op of het eerlijk is om een school op te offeren om zoveel andere mensenlevens te redden. Dit zie je in de huidige maatschappij wel terug. Denk maar aan vluchtelingen die niet overal welkom zijn, of hoeveel moeite het kost voor sommige mensen om een beetje respect voor elkaar op te brengen.

Geschikt voor doelgroep?
Het boek bestaat uit veel (kleine) hoofdstukken waardoor het makkelijk leest. Je wordt gedwongen om je in te leven in een situatie waarvan je niet weet hoe lang het gaat duren en wat er überhaupt verder allemaal gaat gebeuren. Dit boek vraagt een zekere leeservaring gezien de complexe structuur van de verhalen. Dit geeft Coillie (2007) ook aan. Gezien de schrijfstijl zou het boek zeker geschikt zijn voor Young adults (15+) maar ik zou het boek niet aanraden om te lezen.

Coillie, J.V. (2007). Leesbeesten en boekenfeesten. Leuven: Davidfonds Uitgeverij.
Wung-Sung, J. (2015). Uitbraak. Hasselt-Amsterdam-New York: Clavis Uitgeverij