zondag 24 september 2017

Verwerkingsopdracht behorend bij het boek Littekens, door Ilse van Gasteren

Zakelijke gegevens

Titel: Littekens 
Schrijver: Anke de Vries
Eerste druk: 2016
Doelgroep boek: 12 tot 15 jaar  
Verwerkingsopdracht: 37 Mindmap 

Beoordeling boek, met toelichting

Wat begint als een roman, gaat al snel over in een spannende thriller met politieverhoren en een heuse zoektocht naar de dader. Iets wat voor mij als een verrassing kwam.


Echter heeft het boek mij voor het grootste gedeelte teleurgesteld. Het thrillergedeelte is ietwat ongeloofwaardig. Ook heb ik de vele perspectiefwisselingen als onnodig ervaren en op sommige punten zijn ze zelfs verwarrend voor de lezer. Dit neemt niet weg dat het verhaal van Paul en Clara zelf wel mooi is omschreven. 

Beoordeling verwerkingsopdracht, met toelichting en aandacht voor de bruikbaarheid in het onderwijs

Ik vind dat de literaire mindmap goed past in de praktijk. De volgende zaken vallen positief op aan deze opdracht:
·        De mindmap biedt een overzicht van een boek dat je in een oogopslag tot je kunt nemen.
·        De mindmap heeft een heldere structuur. 
·        Een mindmap spreekt verschillende leer- en verwerkingsstijlen aan. 
·        Leerlingen worden gedwongen om specifiek te zijn en om zich tot hoofdzaken te richten. 
·        Een mindmap laten maken is gemakkelijk te organiseren binnen één of twee lessen. 

Het nadeel aan de opdracht zoals deze is gegeven, vind ik de programma’s die je moet gebruiken. Om meer te kunnen differentiëren vind ik dat je leerlingen vrij moet laten of ze dit via een computerprogramma maken of op papier. Op deze manier spreek je meerdere intelligenties van kinderen aan.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten