Reactie op
recensie ‘Oorlog in de klas’ van Merel Nijenhuis – door Eveline
Titel: Oorlog in de
klas
Plaats van uitgave: Amsterdam
Uitgeverij: Leopold
Plaats van uitgave: Amsterdam
Uitgeverij: Leopold
Auteur: Theo Engelen
Jaar van uitgave: 2010
Eerste
indruk
Het eerste wat opvalt aan het boek is dat het inderdaad, zoals
Merel vertelt, dicht bij de waarheid ligt. Het is een verhaal over een heel gewone
jongen en zijn vrienden, dat inderdaad echt gebeurd zou kunnen zijn. Ik ben
zelf een paar keer bij kamp Vught geweest en dat helpt ook mee in de beleving
van het verhaal. Alledaagse dingen in de oorlog worden goed beschreven. Zoals
de mensen die van het station naar het kamp moeten lopen en hoe mensen hierop
reageren. Door ieder hoofdstuk met een primaire bron te beginnen, wordt iedere
keer weer benadrukt dat dit echt gebeurd is. Het geeft dus wat zwaarte aan het
verhaal.
Meningsvorming
De verhaallijnen komen goed samen en ze zijn niet moeilijk te
volgen. Het verhaal is met name geschreven vanuit de hoofdpersoon Lex en je
leest dus hoe hij alles beleeft. Hij ziet wat er om hem heen gebeurt en vormt
daar een mening over. Je zou denken dat het voor Lex moeilijk is om een mening
te vormen, omdat hij vaak moet kiezen tussen zijn ouders en zijn eigen mening
en die van zijn vrienden. Lex is echter zeer duidelijk over wat hij wel en niet
vindt kunnen, maar daardoor komt hij wel tegenover zijn ouders te staan. Hij
begrijpt wat er om hem heen gebeurt en er wordt goed omschreven waar zijn
meningen vandaan komen en welke afwegingen hij maakt. Daardoor leert de lezer
ook om een kritische en genuanceerde houding aan te nemen. Lex rebelleert tegen
zijn ouders en wat er met hun leeftijdsgenoten gebeurt, is voor hem belangrijker
dan de mening van zijn ouders. Dit is typisch voor de adolescentie en zal dus
herkenbaar zijn voor diegene dit het boek leest (Coillie, 2007).
Belevingswereld
Merel geeft aan dat het boek zo geschreven is dat het toch bij de
belevingswereld van de jongeren van nu past. Dit doet de schrijver door
algemene thema’s te gebruiken waar jongeren nu ook mee te maken, zoals school,
vriendschap en verliefdheid. ‘Lex moest
toegeven dat ook hij zich de laatste maanden steeds meer bewust was geworden
van Roos. Vroeger was ze gewoon een van hen. Nu begon ze vrouwelijke vormen te
krijgen en als hij haar toevallig aanraakte was er iets…’ (Engelen, 2010, p.
8).
Boeken over vrienden en vriendinnen spelen een belangrijke rol in
het zoeken naar de eigen identiteit en daar is dit boek een heel goed voorbeeld
van (Coillie, 2007).
Conclusie
De bibliotheek geeft aan dat het een B-boek is. Dit betekent dat
het boek geschikt is voor de bovenbouw op de basisschool en dat merkte ik ook
toen ik het las. Ik vond het boek goed voor de brugklas of groep acht op de
basisschool, maar niet hoger. Het zou daarom een goed boek zijn voor iemand met
dyslexie die niet een al te kinderachtig boek wil lezen. Als je kijkt naar het
thema, dan zou het zeker wel kunnen. Ik zal dit boek dan ook zeker aan een
leerling met dyslexie adviseren, want het is een mooi, leerzaam en interessant
boek om te lezen.
Engelen,
T. (2010). Oorlog in de klas. Amsterdam: Leopold.
Van Coillie, J. (2007). Leesbeesten en boekenfeesten. Leidschendam: Biblion.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten