Reactie op recensie ‘Tiffany Dop’ van Natasja Plug – door Eveline

Titel: Tiffany Dop
Plaats van uitgave: Rotterdam
Uitgeverij: Lemniscaat
Auteur: Tjibbe Veldkamp
Jaar van uitgave: 2009

Eerste indruk
Toen ik de flaptekst van het boek las, dacht ik, waar gaat dit in hemelsnaam heen? Een meisje van dertien dat een baby wil, hoe gaat ze dit doen? Doemscenario’s kwamen bij mij naar boven en ik stond er een beetje huiverig in. Dit absurde idee maakt dat je verder wil lezen in het boek. Het boek leest, zoals Natasja aangeeft, ook heel makkelijk weg. Ik had het boek vrij snel uit en vond vervolgens ook echt dat ik een heel leuk boek had gelezen. Het boek verveelt geen moment. Daar komt bij dat het taalgebruik goed aansluit bij de jeugd. En datzelfde geldt voor de mate van inleving die herkenbaar zal zijn voor jeugdige lezers. Tiffany kijkt naar volwassen taferelen met haar nog wat kinderlijke blik.
Een reusachtige zwarte vrouw stond te kletsen met een magere blanke. Ze hadden kleine bikini’s aan, maar droegen wel laarzen tot boven de knie (p.41).

Tiffany en Olivier
In het begin heb je nog niet helemaal door dat Olivier uit een ander, beter milieu komt dan Tiffany. Je merkt wel dat hij wat langer dan Tiffany over dingen nadenkt en een andere moraal heeft. Het is wel snel duidelijk dat Tiffany uit een laag sociaal milieu komt, want dit wordt specifiek beschreven. Er is nergens geld voor, haar broertjes hangen rond op straat en houden zich bezig met schimmige praktijken en haar moeder is prostituee. De gekozen namen van de hoofdpersonen, Tiffany en Olivier, geven ook een aanwijzing van wat de afkomst van beide personen is, maar je leest pas redelijk op het einde van het boek daadwerkelijk dat Olivier in een villa woont met een groot hek ervoor.

Jeugd
Tiffany is een meisje dat volwassen wordt en worstelt met haar gevoelens. Ze is eigenlijk een heel stoere meid, maar ze krijgt ook moedergevoelens nadat ze een baby heeft vastgehouden. Je leest met haar mee op haar weg naar volwassenheid. Zo ziet ze de ernst niet in van seksualiteit en welke gevolgen dit kan hebben op dertienjarige leeftijd, maar als het erop aankomt ziet ze het toch iedere keer niet zitten. Gaandeweg het boek wordt dit steeds duidelijker voor haar.
Ik had mijn schoenen uit willen trekken. Maar ik deed het niet. Ik wilde niet. Misschien was het dat spuug op zijn kin. Misschien de herinnering aan de kots lucht van gisteren, ik wist het niet en het kon me ook niet schelen ook. De baby komt later wel, volgende maand, de maand daarna, maakte het uit, ik wilde alleen weg bij die ouwe vent, weg, weg (p. 104)!

Aanrader
Het boek gaat over vriendschap, voorzichtige seksualiteit en gevoelens. Dit zijn onderwerpen die adolescenten zeer interessant vinden omdat ze hier zelf ook mee te maken hebben. De jonge lezers lezen van binnenuit hoe leeftijdsgenoten omgaan met deze situaties en onderwerpen (Coillie, 2007). Dit boek zal ik zeker promoten bij mijn onderbouwklassen en met name bij leerlingen die niet de grootste lezers zijn. Ik denk dat dit boek een positieve leeservaring kan opleveren en ze hopelijk tot meer lezen kan aanzetten.

Van Coillie, J. (2007). Leesbeesten en boekenfeesten. Leidschendam: Biblion.
Veldkamp, T. (2009). Tiffany Dop. Rotterdam: Lemniscaat.