donderdag 5 april 2018

Reflectie verwerkingsopdracht 12: Illustraties – door Eveline


Reflectie verwerkingsopdracht 12: Illustraties

Titel: Zwarte sneeuw

Auteur: Simone van der Vlugt

Jaar van uitgave: 2000. Eerste druk

Doelgroep
Dit boek is goed te lezen voor leerlingen in de onderbouw. De hoofdrolspeelster is veertien jaar oud en is daarom ook heel goed identificeerbaar voor de leerlingen. Het boek speelt zich af in de 19e eeuw. Voor iedereen die geïnteresseerd is in geschiedenis, is het erg interessant om te lezen. Je leest namelijk hoe een leeftijdsgenoot in de 19e eeuw leefde en welke problemen en uitdagingen daarbij kwamen kijken in vergelijking met hun eigen leven in deze tijd. Ook de situatie rondom kinderarbeid in de 19e eeuw is beter te begrijpen na het lezen van dit boek. In deze fase groeit ook de belangstelling voor het verleden en daarbij ook voor het historische verhaal (Coillie, 2007). Dit boek sluit daar dus mooi bij aan.

Beoordeling boek
Ik vind dit een goed boek, omdat het een reëel beeld geeft over het leven in de mijnen en hoe er in die tijd gedacht werd over kinderarbeid. Het boek leest vlot door, omdat er veel gebeurt. Je blijft hierdoor geboeid. Ik vind het ook heel mooi dat Emma op een gegeven moment dienstmeisje wordt. Dit kwam in die tijd best vaak voor en dat gebeurde in heel Nederland. Weinig leerlingen weten dat ze vroeger op die leeftijd van school moesten en moesten gaan werken.

Beoordeling verwerkingsopdracht 12: Illustraties
Veel leerlingen vinden het leuk om naar plaatjes te zoeken en om daar iets moois van te maken. Je bent lekker creatief bezig, terwijl je niet heel creatief hoeft te zijn aangelegd voor deze opdracht. De opdracht brengt wat meer verdieping in het verhaal omdat ze er zelf beeld bij gaan zoeken. Maar ook belangrijk is dat ze informatie moeten zoeken bij de plaatjes en moeten vertellen waarom het bij het verhaal hoort. Zo leren ze weer net iets meer over achtergronden van hun boek.

Van Coillie, J. (2007). Leesbeesten en boekenfeesten. Leidschendam: Biblion.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten