Reflectie verwerkingsopdracht
film: Oorlogswinter
Regisseur: Martin Koolhoven
Verschijningsdatum: 2009
Titel van het boek dat verfilmd is:
Oorlogswinter – Jan Terlouw
Verwerkingsopdracht: Promotiefilmpje (33)
Doelgroep
De film is gemaakt voor kinderen van veertien tot
zeventien jaar, terwijl het boek oorspronkelijk de leeftijdscategorisatie
dertien tot vijftien jaar had. De hoofdrolspeler zelf, Michiel, is vijftien jaar.
Je ziet dat dit overlapt. De jongen wordt in korte tijd volwassen, doordat hij
moeilijke keuzes moet maken die niet bij het leven van een jongen van vijftien horen.
Je leest en ziet de psychologische motieven van Michiel die hij meeneemt in
zijn afwegingen. De emotionele betrokkenheid van de kijker wordt daardoor
groter (Coillie,
2007).
Beoordeling film
De film heb ik meerdere keren gezien. Het is een mooie
film waarin veel facetten van de Tweede Wereldoorlog in Nederland zitten. De
onderduiker, het verzet, collaboratie, verraad en vergelding door de Duitsers.
Je kunt je goed inleven in het verhaal en daardoor kun je je afvragen wat jij
in zo’n situatie zou doen. De hoofdrolspeler heeft te maken met dilemma’s en
moet inschatten of mensen wel of niet te vertrouwen zijn.
Beoordeling
verwerkingsopdracht promotiefilmpje (33)
De leerlingen kijken eerst samen in een groepje de film
en gaan dan een promotiefilmpje maken. Ze vonden dit een leuke opdracht, omdat
ze zelf ook veel filmpjes kijken op YouTube. Tegenwoordig is dit goed te doen
met een telefoon of camera. Ze moeten voor zichzelf bedenken wat belangrijk is
om in zo’n filmpje te laten zien. Je wilt weten waar het over gaat, maar het
moet ook spannend blijven. Ook moeten ze nadenken over wat goed na te spelen
is. Het is dus belangrijk om goed na te denken over het verhaal en dit
vervolgens om te zetten in een kort filmpje.
Van Coillie, J. (2007). Leesbeesten en boekenfeesten. Leidschendam: Biblion.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten