donderdag 5 april 2018

Reflectie verwerkingsopdracht film: Oorlogswinter – door Eveline


Reflectie verwerkingsopdracht film: Oorlogswinter

Regisseur: Martin Koolhoven

Verschijningsdatum: 2009

Titel van het boek dat verfilmd is: Oorlogswinter – Jan Terlouw

Verwerkingsopdracht: Promotiefilmpje (33)

Doelgroep
De film is gemaakt voor kinderen van veertien tot zeventien jaar, terwijl het boek oorspronkelijk de leeftijdscategorisatie dertien tot vijftien jaar had. De hoofdrolspeler zelf, Michiel, is vijftien jaar. Je ziet dat dit overlapt. De jongen wordt in korte tijd volwassen, doordat hij moeilijke keuzes moet maken die niet bij het leven van een jongen van vijftien horen. Je leest en ziet de psychologische motieven van Michiel die hij meeneemt in zijn afwegingen. De emotionele betrokkenheid van de kijker wordt daardoor groter (Coillie, 2007).

Beoordeling film
De film heb ik meerdere keren gezien. Het is een mooie film waarin veel facetten van de Tweede Wereldoorlog in Nederland zitten. De onderduiker, het verzet, collaboratie, verraad en vergelding door de Duitsers. Je kunt je goed inleven in het verhaal en daardoor kun je je afvragen wat jij in zo’n situatie zou doen. De hoofdrolspeler heeft te maken met dilemma’s en moet inschatten of mensen wel of niet te vertrouwen zijn.

Beoordeling verwerkingsopdracht promotiefilmpje (33)
De leerlingen kijken eerst samen in een groepje de film en gaan dan een promotiefilmpje maken. Ze vonden dit een leuke opdracht, omdat ze zelf ook veel filmpjes kijken op YouTube. Tegenwoordig is dit goed te doen met een telefoon of camera. Ze moeten voor zichzelf bedenken wat belangrijk is om in zo’n filmpje te laten zien. Je wilt weten waar het over gaat, maar het moet ook spannend blijven. Ook moeten ze nadenken over wat goed na te spelen is. Het is dus belangrijk om goed na te denken over het verhaal en dit vervolgens om te zetten in een kort filmpje.

Van Coillie, J. (2007). Leesbeesten en boekenfeesten. Leidschendam: Biblion.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten