donderdag 5 april 2018

Reflectie verwerkingsopdracht reclamefolder (22) – door Eveline


Reflectie verwerkingsopdracht reclamefolder (22) 

Titel: Fout

Auteur: Mel Wallis de Vries

Jaar van uitgave: 2008. Eerste druk

Doelgroep
Het boek gaat over verliefdheid, seksualiteit en vriendschap. Verder is het een spannend boek. Allemaal elementen die jongeren aan zullen spreken. Het boek leest als een detective. Sophia wordt wakker, vastgebonden aan een boom, nadat ze bewusteloos was geslagen. Ze weet niet hoe ze in het bos terecht is gekomen en probeert zich te herinneren wat er gebeurd is. In deze herinneringen ga je dus terug in de tijd en probeer je er samen met Sophia achter te komen wat er is gebeurd. De lezer gaat dus verschillende hypotheses opstellen en verschillende mogelijkheden afwegen bij het oplossen van het probleem. Gevoelens worden in dit boek uitgebreid belicht en de psychologie is hier ingezet om het verhaal nog spannender te maken (Coillie, 2007).

Beoordeling boek
Het boek is heel spannend om te lezen. Je leest met de gedachten mee van de hoofdrolspeelster. Daardoor wordt het extra spannend en leef je met haar mee. Het boek is voor vijftien jaar en ouder, maar ik mis wel de wat complexere structuur. Je merkt aan de thema’s dat het een boek is voor wat oudere jeugd, maar het is wel een gemakkelijk te lezen boek. Je leest het verhaal met name vanuit het standpunt van Sophie en daardoor is het ook gemakkelijk te lezen (Coillie, 2007). Het is een leuk boekje voor tussendoor.

Beoordeling verwerkingsopdracht reclamefolder (22)
Het was een leuke opdracht om te doen. Veel leerlingen vinden het ook leuk om iets moois te maken op de computer. Zelf zou ik de opdracht niet snel geven. Ik vind dat het belangrijk is, dat ik aan de opdracht kan zien dat ze het boek daadwerkelijk hebben gelezen. Dat is bij deze opdracht niet noodzakelijk. Je kunt ook een reclamefolder van een boek maken, terwijl je het boek niet gelezen hebt. De opdracht zou je wat kunnen verdiepen door ze alles wat in de reclamefolder staat, te laten beargumenteren. Waarom heb je bijvoorbeeld voor een bepaalde kleur of plaatje gekozen?

Van Coillie, J. (2007). Leesbeesten en boekenfeesten. Leidschendam: Biblion.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten