donderdag 5 april 2018

Reflectie verwerkingsopdracht 16: Flaptekst schrijven – door Eveline


Reflectie verwerkingsopdracht 16: Flaptekst schrijven


Titel: Wonderkinderen

Auteur: Thea Beckman

Jaar van uitgave: 1984. Tweede druk

Doelgroep
Het boek is voor kinderen vanaf elf jaar. Het is een mooi boek om in groep acht of in de brugklas te lezen. Het boek gaat ook over kinderen van dezelfde leeftijd. Het gaat over twee kinderen die, doordat ze zeer goed kunnen leren, op hun tiende al naar de brugklas gaan. Adolescenten zijn op zoek naar hun eigen identiteit. Ze vinden het dan ook fijn om over leeftijdsgenoten te lezen. Hoe gaan zij met bepaalde situaties om? Dat is interessant om over te lezen en daar kunnen ze ook van leren (Coillie, 2007). De schoolse situatie in het boek is natuurlijk ook zeer herkenbaar voor ze en daardoor ook interessant om over te lezen.

Beoordeling boek
Het boek is een van de favoriete boeken uit mijn jeugd. Ik denk dat ik het verhaal altijd interessant heb gevonden omdat ik me zowel met Wijntje als met Tom kon identificeren. Met beide omdat ik ook altijd naar het vwo wilde en speciaal met Tom omdat mijn ouders ook allebei een lagere beroepsopleiding hebben gedaan. Het boek is dus zeer herkenbaar voor leerlingen en daarom ook leuk om te lezen. De boeken van Thea Beckman zijn sowieso bijna altijd wel leuk om te lezen. Het is ook mooi om te lezen over de problemen van kinderen die niet zijn zoals jij. Hierdoor krijg je meer inzicht in mensen in andere situaties.

Beoordeling verwerkingsopdracht 16: Flaptekst schrijven
De verwerkingsopdracht is een leuke opdracht die veel leerlingen zal aanspreken. Ik denk dat leerlingen het een leuke uitdaging vinden om te laten zien dat ze dit wel zouden kunnen. In de praktijk merk ik vaak dat als leerlingen een korte samenvatting moeten schrijven, dat ze dan het einde er niet bijzetten. Ze sluiten dan vaak de samenvatting af met: “Als je wilt weten hoe het afloopt, dan ga het boek maar snel lezen.” of iets dergelijks. Dit is vaak niet nodig bij de opdracht, maar het toont wel hun enthousiasme over het boek. Deze opdracht sluit daar dus heel erg goed bij aan.

Van Coillie, J. (2007). Leesbeesten en boekenfeesten. Leidschendam: Biblion.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten