Recensie: Brei met mij van Evelien de Vlieger

Titel: Brei met mij
Jaar: 2008
Uitgever:
Lannoo
Plaats:
Tielt

‘Brei met mij’ gaat over een meisje Heide dat haar moeder betrapt op het kussen van haar vriendje. Ze schrikt hier zo van dat ze rechtsomkeert maakt met de kinderwagen waarin haar babybroertje ligt. Ze loopt van huis weg, overnacht in het invalidentoilet en komt uiteindelijk in een hotel terecht. Hier wordt ze liefkozend opgevangen door de eigenaresse.

Waardeoordeel
Het boek is een leuk adolescentenverhaal waar je snel doorheen leest. Heide is een beetje een apart meisje. Ze houdt namelijk van breien en voor haar babybroertje zorgen. Bezigheden die niet iedere tiener tot hun dagelijkse bezigheden hebben. Door haar persoonlijkheid is het een fris verhaal en aangezien ik sinds twee jaar zelf moeder ben, kijk ik zelf ook nog van uit dit oogpunt naar het verhaal. Het leuke is dat Heide zich een moedertje voelt, omdat haar ouders de zorgen voor haar broertje altijd aan haar overlaten. Ze ziet de liefde voor haar broertje als een soort van verliefdheid. ‘Het was naar mij dat Linus voor het eerst hardop lachte. Die eerste tandeloze vettige lach weekte heel wat los (blz. 27)’. ‘Vanaf dat moment liet ik mij volledig leiden door Linus. Alles moest wijken voor zijn ritme (blz. 28).’ Ze gaat dus volledig op in de verzorging van haar broertje.
Ze vindt dit ook leuk om te doen en je leest dat ze veel van hem houdt en naast de wat impulsieve beslissingen, ze toch verantwoord met haar broertje om gaat.
Het boek gaat over een opgroeiende puber. Ze maakt iets geks of absurds mee. Ze leert daardoor zichzelf beter kennen en ze wordt een meer volwassen vrouw. Het boek is een young adult boek en dat herken je dus aan de leeftijd van Heide, maar ook aan de soms wat volwassen ideeën. Wat ook typisch voor deze leeftijd is en wat in het boek goed naar voren komt, is dat ze haar ouders wil overstijgen. Dit komt tot uiting in het opvoeden van haar broertje en het veroordelen van het gedrag van haar moeder. Ze wil laten zien dat ze het beter kan dan haar moeder. Zelf wil ze heel volwassen zijn, maar haar moeder gedraagt zich juist kinderachtig in haar ogen. Haar moeder slaapt uit terwijl zij voor Linus zorgt. Tussen de regels door lees je dat ze zo’n beetje alles anders wil doen dan haar moeder en daardoor voelt ze zich heel volwassen. In het volgende citaat lees je dat ze dit dus ook van zichzelf denkt.
‘Laten we het er gewoon niet meer over hebben, Ulrike (haar moeder)’, zei ik, alsof ik heel erg wijs en bezadigd was (blz. 103).
Later in het boek komt ze erachter wat echte verliefdheid is en gaat ze het leven leiden dat bij haar leeftijd past.

Leesbeesten fase Adolescentie 12-18 jaar
Het boek is kenmerkend voor 15+ omdat de gevoelens uitgebreid belicht worden en de innerlijke problemen en levensvragen aan bod komen. De lezer kan voor zichzelf bedenken wat hij of zij in deze situatie zou doen en leert van de keuzes van de hoofdrolspeelster.

Het boek is zeker een aanrader voor adolescenten. Er komen veel herkenbare dilemma’s in voor over het opgroeien, volwassen worden, tegen je ouders ingaan en je eigen weg kiezen. Het boek is makkelijk leesbaar en goed te volgen omdat er niet heel veel verschillende personages zijn. Het is een boek dat niet ingewikkeld is en gemakkelijk leest, maar daardoor mist het soms wel wat diepgang. Het boek verveelt echter nooit en is gewoon leuk. Het is wel echt een meidenboek, dus ik zou het ook enkel aan hen aanraden.

De Vlieger, E. (2008). Brei met mij. Tielt: Lannoo.
Van Coillie, J. (2007). Leesbeesten en boekenfeesten. Leidschendam: Biblion.